2015-07-17, 14:59
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles-själ
Jag tror stenhårt på att ALLA religiösa (i Sverige 2015) faktiskt inte kan förmå sig att effektivt tänka rationellt och logiskt samt inte har den naturliga reflexen inombords av sig själva att grubbla, tänka, filosofera, fantisera samt framförallt ifrågasätta te x samhället/kulturen och all annan "fakta" ständigt svävande runt omkring oss för 110% kompletta fullständiga idioter, helt utan den så specifikt mänskliga gnistan att ta sig framåt och utvecklas. ...

Jag håller inte med om att ALLA religiösa inte kan tänka rationellt och logiskt. Vi har helt enkelt inte svar på alla metafysiska frågeställningar som gäller vår existens och verklighetens beskaffenhet, och därför kan vi intuitivt ha olika övertygelser i sådana frågeställningar och ändå vara rationella.

Det viktigaste är att man är intellektuellt hederlig och skiljer på fakta och tro, och inte anser sig ha tagit patent på ”sanningen”.

Citat:
... Ser du också ner på religiösa? ...

Nej, jag ser generellt sett inte ner på religiösa. Några av mina bästa vänner är gudstroende, och intellektuellt hederliga sådana med hög kapacitet till logiskt och rationellt tänkande.

Men gudstroende som ägnar sig åt bigotteri (d.v.s. intolerans eller manifestation av någon slags uppblåst moralisk "överlägsenhet" gentemot människor som har en annan livsstil, tro eller icke tro) har jag däremot svårt för. Jag har också svårt för gudstroende som menar sig på ha tagit patent på sanningen eller blandar ihop fakta och tro.
Senast redigerad av qbit 2015-07-17 kl. 15:03.
Citera
2015-07-17, 16:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Ateister lever på exakt samma sätt som troende.

Det beror på HUR du rent faktisk jämförar.

Citat:
De har bara lite olika uppfattningar om Gud.

Vad menar du med "lite"? Är dett ett försök på sudda-ut retorik?
Citera
2015-07-18, 02:26
Medlem
Akilles-själs avatar
Jag har varit borta från FB sista dagarna och ber om ursäkt för det, och det har nu dykt upp lite för många svar för att jag skall kunna svar var och en enskilt.

Jag håller dock fast att en individ med fantasi och förstånd borde fatta att inte te x jorden är 10 000 år gammal (pga av dagens vetenskap vet vi bättre) eller att alla djur skulle kunna hittats och samlats på Noaks ark mm.

Att fatta att det inte finns en himmel och helvetet är bara en slutsats då vetenskapen redan krossat allt hokuspokus som någon trott på hitintills, och kommer troligen göra så (till 99.999999 %) även i framtiden.

Om man inte ser den självklara riktningen det blåser åt är man en idiot
(= en person med låg tankekapacitet).

Akilles
Senast redigerad av Akilles-själ 2015-07-18 kl. 02:29.
Citera
2015-07-18, 17:39
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag tror stenhårt på att ALLA religiösa (i Sverige 2015) faktiskt inte kan förmå sig att effektivt tänka rationellt och logiskt samt inte har den naturliga reflexen inombords av sig själva att grubbla, tänka, filosofera, fantisera samt framförallt ifrågasätta te x samhället/kulturen och all annan "fakta" ständigt svävande runt omkring oss för 110% kompletta fullständiga idioter, helt utan den så specifikt mänskliga gnistan att ta sig framåt och utvecklas.

Jag ser faktiskt på religiösa på samma sätt som efterblivna och psykotiska, allt på samma gång.
Jag känner att dessa individer realistiskt inte borde existera idag, men likt illa gör de fortfarande det..
Religion är bara påhittade historier som te x den om jultomten eller tandfen, fast med fler fans.

Hur hanterar ni religösa personer?
(jag undviker te x att prata med dem så mycket jag kan, då inget de säger går att ta på allvar)

Jag ser tyvärr ner på alla religiösa såpass
mycket att det är svårt att sätta ens ett rimligt värde på deras åsikter, vilket tyvärr ofta leder till irritation, förakt och uppgivenhet från min sida.

Ser du också ner på religiösa?

Dom kastar också bort det ända liv dom får någonsin i oändligheten mörker till att följa andras fantasier och drömmar utan någon som helst verklighetsförankring och källkritik öht.
Det är så tragiskt att det inte finns ord..

Försöker du prata religiösa till rätta?
(jag gjorde det tidigare men har slutat nu)

MvH Akilles
Du har förmodligen mött djupt religiösa människor under ditt liv som du inte ens har en blekaste aning om att är religiösa.
Frågar du alla du möter om de tror på Gud? Eller tar du först reda på om någon är religiös och sedan placerar in dem i ditt fack av galningar?
Undrar endast.
Citera
2015-07-18, 19:16
Medlem
Roger Rabbits avatar
Vet inte om det ligger nån sanning i det, men det ryktas om att amerikanska psykiatikerförbundet el. dyl. tänker klassificera "alltför stark gudstro" som en mentalsjukdom http://www.thenewsnerd.com/health/apa-to-classify-belief-in-god-as-a-mental-illness/

Det är givetvis inte samma som att säga att alla troende är mentalsjuka.
Citera
2015-07-18, 19:26
Medlem
Citat:
Jag tror stenhårt på att ALLA religiösa (i Sverige 2015) faktiskt inte kan förmå sig att effektivt tänka rationellt och logiskt samt inte har den naturliga reflexen inombords av sig själva att grubbla, tänka, filosofera, fantisera samt framförallt ifrågasätta te x samhället/kulturen och all annan "fakta" ständigt svävande runt omkring oss för 110% kompletta fullständiga idioter, helt utan den så specifikt mänskliga gnistan att ta sig framåt och utvecklas.
Du inser att detsamma kan sägas om dig från en religiös ståndpunkt, eller hur?

Lyckligtvis är ju inte alla som du och följer den stora massans reflektionslösa rörelse. Det finns dom som går sin egen väg.
Citera
2015-07-18, 19:31
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Vet inte om det ligger nån sanning i det, men det ryktas om att amerikanska psykiatikerförbundet el. dyl. tänker klassificera "alltför stark gudstro" som en mentalsjukdom http://www.thenewsnerd.com/health/apa-to-classify-belief-in-god-as-a-mental-illness/

Det är satir. Inte sant tyvärr.
Citera
2015-07-18, 19:37
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Det är satir. Inte sant tyvärr.

Ah ok. Misstänkte att det hade blivit ramaskri i bibelland och rapporterats i större medier om det var sant. Vad synd.
Citera
2015-07-18, 20:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit

Jag hänvisar till tråden: "Religion ... en mentalsjukdom" för detalj-diskussion.
Citera
2015-07-18, 23:39
Medlem
senhackarens avatar
Det vet ingen. Folk som håller på med religiösa hobbyn, måste antigen ha skolkat från vissa lektioner eller sovit bort dem, så fort det handlade om vetenskapen. Sen finns det dem som gick i privata religiösa skolor också. Trodde sånt hörde hemma i gamla tider, men icke. Det förföljer folket än idag. Bäst och se upp, och hålla sig jävligt långt borta från religiösa eländen.
Citera
2015-07-18, 23:50
Medlem
soligts avatar
Jag håller helt klart med med, jag kan inte inte ta en man eller en kvinna som tror på mystiska väsen som alla bara hört talas om men ALDRIG någon sett och kan bevisa.. All religion är bara ett sätt att förtrycka andra människor på ett lagligt sätt. Satan är faktiskt den som mördat minst antal människor under alla år och han ska vara den onde... Nonsens
Citera
2015-07-19, 00:13
Medlem
virablatiras avatar
Att ni orkar ifrågasätta troende. Lika jobbigt som troende som ska tvinga på en son religion, lika jobbigt är det med ateister som ska motbevisa någons tro. finns väl massor av vetenskapen som är väldigt komplex och svår att förklara som tex Svarta hål, universum är oändligt, universum bildades av en explosion osv.
Jag är själv ateist men har inga som helst problem att respektera en troende så länge personen är trevlig och får mig att må bra. Testa att försöka förstå er på troende så kommer ni alla må bättre även om ni inte kommer fram till samma slutsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in