Citat:
Ursprungligen postat av
Akilles-själ
Jag tror stenhårt på att ALLA religiösa (i Sverige 2015) faktiskt inte kan förmå sig att effektivt tänka rationellt och logiskt samt inte har den naturliga reflexen inombords av sig själva att grubbla, tänka, filosofera, fantisera samt framförallt ifrågasätta te x samhället/kulturen och all annan "fakta" ständigt svävande runt omkring oss för 110% kompletta fullständiga idioter, helt utan den så specifikt mänskliga gnistan att ta sig framåt och utvecklas. ...
Jag håller inte med om att ALLA religiösa inte kan tänka rationellt och logiskt. Vi har helt enkelt inte svar på alla metafysiska frågeställningar som gäller vår existens och verklighetens beskaffenhet, och därför kan vi intuitivt ha olika övertygelser i sådana frågeställningar och ändå vara rationella.
Det viktigaste är att man är intellektuellt hederlig och skiljer på fakta och tro, och inte anser sig ha tagit patent på ”sanningen”.
Citat:
Ursprungligen postat av
Akilles-själ
... Ser du också ner på religiösa? ...
Nej, jag ser generellt sett inte ner på religiösa. Några av mina bästa vänner är gudstroende, och intellektuellt hederliga sådana med hög kapacitet till logiskt och rationellt tänkande.
Men gudstroende som ägnar sig åt bigotteri (d.v.s. intolerans eller manifestation av någon slags uppblåst moralisk "överlägsenhet" gentemot människor som har en annan livsstil, tro eller icke tro) har jag däremot svårt för. Jag har också svårt för gudstroende som menar sig på ha tagit patent på sanningen eller blandar ihop fakta och tro.