2015-06-22, 17:48
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Fråga till er som söker och har sökt i UK - Är det vanligt att det frågas om referenser eller bryr de sig inte om sånt? Alla svar är intressanta, tack!

Japp, det är rätt mycket meck med det. Allt du gjort de senaste fem åren ska kollas upp, och det är ju ibland lite knepigt att hitta kontaktuppgifter till chefen på sommarjobbet man hade för fyra år sedan. Tror inte att dom kollar hur man skött sig på jobbet utan endast att man uppgett korrekta grejer i CVt.
Citera
2015-06-24, 18:53
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Japp, det är rätt mycket meck med det. Allt du gjort de senaste fem åren ska kollas upp, och det är ju ibland lite knepigt att hitta kontaktuppgifter till chefen på sommarjobbet man hade för fyra år sedan. Tror inte att dom kollar hur man skött sig på jobbet utan endast att man uppgett korrekta grejer i CVt.

Knepigt. Det som föranledde min fråga var egentligen hur viktiga goda referenser är, funderar nämligen på att säga upp mitt kontrakt och riskerar därmed att få lite sura miner.
Citera
2015-06-24, 19:33
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Knepigt. Det som föranledde min fråga var egentligen hur viktiga goda referenser är, funderar nämligen på att säga upp mitt kontrakt och riskerar därmed att få lite sura miner.

Jag behövde aldrig uppge referenser innan jag blev anställd så tror inte det spelar någon roll om referenserna gillar dig eller ej.
Citera
2015-07-18, 18:00
Medlem
Är lite nyfiken på aktuella löner inom Securities, främst de i folkmun kallade mäklarnas löner. Har ju sett lönestatistik men stämmer det verkligen att en mäklare i Sverige drar in runt 70 000 per månad, eller är det gammal info?
Citera
2015-07-18, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle 12345
Är lite nyfiken på aktuella löner inom Securities, främst de i folkmun kallade mäklarnas löner. Har ju sett lönestatistik men stämmer det verkligen att en mäklare i Sverige drar in runt 70 000 per månad, eller är det gammal info?

Tror att lönen är högre än så om du jobbar på mäklargolvet hos någon av investmentbankerna eller 4 storbankerna. Jag kommer i år ha en lön om ca 50k/mån ink bonus (som baseras på 2014) och har då inte ens jobbat två år. Tror ingen höjer ögonbrynen om du tjänar 100 000kr/mån som mäklare.

För att gå off topic så tror jag iofs att arbetsmarknaden är ganska liten idag även om jag inte tror att den kommer dö ut.
Citera
2015-07-19, 09:04
Medlem
Herr-Incognitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainofCrazy
Tror att lönen är högre än så om du jobbar på mäklargolvet hos någon av investmentbankerna eller 4 storbankerna. Jag kommer i år ha en lön om ca 50k/mån ink bonus (som baseras på 2014) och har då inte ens jobbat två år. Tror ingen höjer ögonbrynen om du tjänar 100 000kr/mån som mäklare.

För att gå off topic så tror jag iofs att arbetsmarknaden är ganska liten idag även om jag inte tror att den kommer dö ut.

Gz till lönen. Hur stor del bonus?

Aktuella löner för andra avdelningar i sverige? IB, ER, PE, AM?
Citera
2015-07-20, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainofCrazy

Väldigt kul att höra då jag under en relativt lång tid haft som mål att landa jobb som mäklare Har du lust/möjlighet att berätta hur du fick tjänsten?
Citera
2015-08-01, 12:38
Medlem
Är väl inte IB per se, men relaterat:
Kan tänka mig att flera här inne har varit på intervju på Carnegie etc. för jobb som säljare/kundbokare någon gång. Någon som vill dela med sig av erfarenheter/tips?
Citera
2015-08-03, 00:38
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle 12345

Jag tror average för våra nya associates (2-3 år in) i år är £65 / $100 ex bonus. Så det är inte otänkbart att lönerna inte ligger allt för långt under detta i Sverige om arbetsgivarna ska kunna vara konkurrenskraftiga
Senast redigerad av ugglan 2015-08-03 kl. 00:40.
Citera
2015-08-18, 18:32
Medlem
Liberal12s avatar
Hej. Jag kommer att ha slutfört min kandidatexamen på Handels i Göteborg nästa år. Min GPA kommer troligen att ligga på 3.7 efter slutförd examen. Min baksida är att jag kommer vara 27 år vid examen, och begränsad arbetslivserfarenhet inom ekonomi och finanssektorn. Frågan är om det är värt att satsa på en karriär inom IB (främst som analyst) i min nuvarande situation i London efter examen? Eller skall jag satsa på en ettårig master inom finans på LBS eller LSE i Storbritannien, för att därefter ta ett jobb på en s.k. boutique och arbeta mig uppåt till bättre firmor i London.
Citera
2015-08-18, 20:10
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberal12
Hej. Jag kommer att ha slutfört min kandidatexamen på Handels i Göteborg nästa år. Min GPA kommer troligen att ligga på 3.7 efter slutförd examen. Min baksida är att jag kommer vara 27 år vid examen, och begränsad arbetslivserfarenhet inom ekonomi och finanssektorn. Frågan är om det är värt att satsa på en karriär inom IB (främst som analyst) i min nuvarande situation i London efter examen? Eller skall jag satsa på en ettårig master inom finans på LBS eller LSE i Storbritannien, för att därefter ta ett jobb på en s.k. boutique och arbeta mig uppåt till bättre firmor i London.

Varför behöver det ena utesluta det andra? Sök jobb samtidigt som du söker master, får du jobb så skiter du i mastern. Har du inga internships sedan tidigare är det väl ändå klokast att söka internships så då finns det ju verkligen inget som hindrar dig från att söka båda. Sen är det kanske en idé att sikta lite lägre om du bara har 3,7 (av 5,0 antar jag?).
Citera
2015-08-18, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberal12

Tror generellt att det är svårt att landa en anställning efter plugget om du inte har någon erfarenhet såsom internship/extrajobb. Ett alternativ kanske kan vara att läsa en tvåårig master i GBG och se till att landa ett internship mellan år 1/2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in