Citat:
Ursprungligen postat av
Ratoz
Ja två personer med samma kroppsvikt kan få olika promilehalt av att dricka samma mängd på samma tid.
Två faktorer avgör primärt, mängden blod och hur mycket levern omsätter på given tid.
Det här styrs mycket av genetik och kan slå igenom på såväl individnivå som på på gruppnivå.
T.ex. skulle en genomsnittstjej på 75 kg ha högre promillehalt en en geminsnittskille på 75 kg efter att ha druckit identiskt. Killen har normalt sett större lever (tjejer ska ju ha plats för barn där inne så organen kan inte vara lika stora) villket är viktigaste orsaken till detta.
Hur mycket kan det skilja i blodvolym på två personer med lika längd och vikt? Det lär ju inte skilja mer än några deciliter, vilket så klart påverkar resultatet, men inte i särskilt hög grad.
Likadant med leverns storlek, det kan knappast göra gigantisk skillnad i förbränning.
Jag kan själv inte känna att jag blir betydligt mer berusad när jag lämnat blod, trots att ca 10% av min blodvolym tappats.
Men visst, det finns faktorer som spelar in, men med ungefär lika blodvolym så bör också promillehalten vara någorlunda jämförbar. Hur berusad man känner sig kan däremot skilja beroende på uppbyggd tolerans, den ene kanske känner sig bra packad vid 0,5 medan den andre inte ens känner sig salongsberusad vid samma nivå.