2015-07-18, 13:11
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag har spekulerat en smula i en moped som kanske inte fungerat. Tidigare har Lisa blvit skjutsad till arbetet, nu kör hon moped. Att Lisa skulle köra själv kan ha varit Lisas egen ide, kanske inte helt uppskattad av föräldrarna ("Vi kör dig gärna, Lisa, du behöver inte ta mopeden" - "Nej Mamma / Pappa, det är klart jag kör själv, det skall ju inte ni behöva göra" - "Jaja, mitt barn gör så (suck)"...

Om mopeden är "sådär" tillförlitlig kan man bli rätt snabb att åka iväg. Det kan ha funnits osäkerhet om bensintillgången - vad som helst kan ha fått pappa att få för sig att dotra står på landsvägen med en ofungerande moped. Det kan alltså finnas helt normala indikationer som gör att pappa ger sig ut för att koll. I det läget är ju en (synbarligen) fullt funktionsduglig moped, med nyckel i mycket uppseendeväckande. Med ett oanvänt transportmedel på arbetsplatsen, en dotter som inte hörts av eller är kontaktbar på telefonen och flera timmar efter att hon angett sig vara på hemväg, så känns det ju som ett sök i närområdet, helst utan dröjsmål kan vara mycket befogat.
Ja, det är helt rätt att flera timmars frånvaro lätt kan motivera ett sök.
Men inte en halvtimmes frånvaro.
30 minuter är på tok allt för dramatiskt.
Det låter nästan som att han blev rasande, och inte orolig. Att reagera så huvudlöst, då känns det som att det är en person som inte riktigt kan kontrollera sina känslor.
Elitsoldater som inte har bra självkontroll gallras ut ganska fort. De vill ju bara ha stabila psyken.
Men post-traumatiska stressymtom kan förändra beteende väldigt dramatiskt.
Oro kan tex bytas ut mot ilska och raseri, och det i kombination med grundlig träning ger ju rent mekaniska, automatiska responser.
2015-07-18, 13:17
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Kan du kolla upp vem som ägde den/lånade den gråa Audin den 13 juni ( när klippet gjordes av Ekstrabladet)?

Mvh
Jag tror inte de skulle berätta om man frågar?
Men polismyndigheten hyr ofta in bilar någon månad eller längre om så behövs för spaningsarbete.
I detta fallet kan man ju tänka sig att befintliga bilar inte räckte till, då de har sitt ordinarie uppdrag parallellt med den stora polisinsatsen. De har säkert förutom hyrt in fordon även använt sig av privata fordon, vilket detta också skulle kunna vara.
Det är väl vid Blomberg 10 bilen står?
2015-07-18, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jo, ev en rosa Henry Lloydjacka som Lisa hade på sig när hon försvann (vilket framgår av Polisens efterlysning). Att det skulle vara denna jacka har tidigare framförts i tråden.
Eftersom ingen av oss vet är denna gissning lika god som alla andra.

Även jackan skulle kunna förklara påstående 1, men ej 2 och 3.

Sista avgörande fynd:
1. Enligt Söderlund kunde man direkt se att fyndet tillhörde flickan.
2. På presskonferensen sa polisen att det direkt kunde kopplas till de misstänkta, men inte direkt till Lisa utan efteråt.
3. Under liverapporteringen framkom det att MP gör ett fynd som inte är kopplat till LH men ändå är intressant.
2015-07-18, 13:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag tror inte de skulle berätta om man frågar?
Men polismyndigheten hyr ofta in bilar någon månad eller längre om så behövs för spaningsarbete.
I detta fallet kan man ju tänka sig att befintliga bilar inte räckte till, då de har sitt ordinarie uppdrag parallellt med den stora polisinsatsen. De har säkert förutom hyrt in fordon även använt sig av privata fordon, vilket detta också skulle kunna vara.
Det är väl vid Blomberg 10 bilen står?

Vad menar du med polis hyr in? Är det inte bilen som A och L går till som det handlar om dvs videon i Ekstrabladet.
2015-07-18, 13:22
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Precis.
Tycker han börjar låta som ett stort barn som tjurar för att han inte får vara med och leka med de andra.
Jag har full respekt för LGW och hans kunskap och meriter - men ibland måste man nog räkna in även andra faktorer som kan spela in.
Att han hela tiden "oroar sig" för och "inte är komfortabel" med saker förvånar mig inte ett dugg. Dels har han själv flera gånger nämnt att han är en kontrollfreak,.
Men först och främst är det nog hans personlighet med hög ångestnivå, och med alkoholförtäring och pillerknaprande som föld, som är problemet:

"De 180 dagarna som han inte dricker knaprar han dock piller. Anledningen?
– Det blir så rörigt i huvudet annars. Allt bekymrar mig, säger Leif, och avslutar:
– Alternativet skulle vara att bli knäpp."

http://stoppapressarna.se/svenskt/leif-gw-persson-periodsuper

"Han ska följa rättegången på plats".Det gör han säkert,men det kommer nog inte bli nuvarande huvudrollsinnehavare som sitter där....
2015-07-18, 13:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Även jackan skulle kunna förklara påstående 1, men ej 2 och 3.

Sista avgörande fynd:
2. På presskonferensen sa polisen att det direkt kunde kopplas till de misstänkta, men inte direkt till Lisa utan efteråt.
3. Under liverapporteringen framkom det att MP gör ett fynd som inte är kopplat till LH men ändå är intressant.

Fyndet? Det är väl deras beteende vid konfrontationen med MP som gör att polisen åker dit. Däremot är det ett fynd de inledningsvis får meddelande/larm om.
2015-07-18, 13:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad menar du med polis hyr in? Är det inte bilen som A och L går till som det handlar om dvs videon i Ekstrabladet.
Nej, den grå Audin som syns strax efteråt.
2015-07-18, 13:28
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart) ( Mitt fetade är enbart att betrakta som ett förslag utifrån skribentinfo+media-artikel)

http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/

"- Det var under gårdagskvällen (läs: fredag) som polispatrullen kallas av Missing people. De har gjort ett fynd och gör precis som de ska göra, de gör en halt, backar undan och kontaktar föredömligt polisen, säger Martin Fredman.

Polisen kom enligt Martin Fredman till fyndplatsen och hittade någonting som möjligtvis kunde kopplas till Lisa.
- Samtidigt på plats får vi i polisen vetskap om de här personerna. Då är det en polisiär intuition som gör att ett visst beteende, ett sätt att vara, samt att de uppgifterna som kommer in till oss, gör de här personerna intressanta.
Martin Fredman berättar att polisen som kom till ladan på något sätt uppfattade de misstänkta i närheten.
- Man åker ikapp och hittar dem 500 meter från fyndplatsen, säger Martin Fredman."
Åh herregud alltså.
Är det alltså det enda de har på balterna?
- "polisiär intuition" ...

"Då är det en polisiär intuition som gör att ett visst beteende, ett sätt att vara, samt att de uppgifterna som kommer in till oss, gör de här personerna intressanta."
2015-07-18, 13:32
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Hur kan man vara orolig när bilden stärkts mot MGM? Har ni hört något om att polisen gör ett bra arbete? Eller åklagaren?

Det som gör mig orolig är LGW Persson och hans sätt att bete sig..Att sitta och ha så starka åsikter när man inte har någon insyn i utredningen säger ganska mycket om LGW personlighet. Att han har åsikter om ouppklarade fall från 15 år tillbaka är totalt ointressant. Hur många fall har han löst av de fall som inte är uppklarade? Bra TV-underhållning för vissa men man får ta för vad det är..

Det är en helt annan sak att vara brottsutredare och vara en brottstyckare..

Mvh

Hur tror du statistiken kommer till? Att nån sitter och spelar tärning om den för att få till den?
Visst,statistik säjs vara som en lyktstolpe - den belyser ett begränsat område,men är jäkligt bra att stödja sig på - .Jag tror i alla fall att GW har rätt i sina funderingar.
2015-07-18, 13:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, den grå Audin som syns strax efteråt.

Aha, tack - då förstår jag. Blir lite snurrigt iom att den där bilen A och L ska till att kliva in i också diskuterades ang den videon.
2015-07-18, 13:35
Medlem
"- Det var under gårdagskvällen (läs: fredag) som polispatrullen kallas av Missing people. De har gjort ett fynd och gör precis som de ska göra, de gör en halt, backar undan och kontaktar föredömligt polisen, säger Martin Fredman.

Polisen kom enligt Martin Fredman till fyndplatsen och hittade någonting som möjligtvis kunde kopplas till Lisa.
- Samtidigt på plats får vi i polisen vetskap om de här personerna. Då är det en polisiär intuition som gör att ett visst beteende, ett sätt att vara, samt att de uppgifterna som kommer in till oss, gör de här personerna intressanta.
Martin Fredman berättar att polisen som kom till ladan på något sätt uppfattade de misstänkta i närheten.
- Man åker ikapp och hittar dem 500 meter från fyndplatsen, säger Martin Fredman."

Detta kan stämma med påstående 2 o 3, men inte med 1.

Det avgörande fyndet:
2015-07-18, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad skulle han på Arlanda att göra? Det går fortare med bil än med trafikflyg från Blomberg till Stockholm, och flyger han privat så ligger Bromma bättre till.
Jasså, han har ett sådant kapital så han kan nyttja privatflyg.
Det var väl någon tråd här att han kunde kört upp någon bekant till Arlanda eller jag säger Bromma oxå
Istället för att gå på Prinsbröllopet

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in