Citat:
Ja, det är helt rätt att flera timmars frånvaro lätt kan motivera ett sök.Jag har spekulerat en smula i en moped som kanske inte fungerat. Tidigare har Lisa blvit skjutsad till arbetet, nu kör hon moped. Att Lisa skulle köra själv kan ha varit Lisas egen ide, kanske inte helt uppskattad av föräldrarna ("Vi kör dig gärna, Lisa, du behöver inte ta mopeden" - "Nej Mamma / Pappa, det är klart jag kör själv, det skall ju inte ni behöva göra" - "Jaja, mitt barn gör så (suck)"...
Om mopeden är "sådär" tillförlitlig kan man bli rätt snabb att åka iväg. Det kan ha funnits osäkerhet om bensintillgången - vad som helst kan ha fått pappa att få för sig att dotra står på landsvägen med en ofungerande moped. Det kan alltså finnas helt normala indikationer som gör att pappa ger sig ut för att koll. I det läget är ju en (synbarligen) fullt funktionsduglig moped, med nyckel i mycket uppseendeväckande. Med ett oanvänt transportmedel på arbetsplatsen, en dotter som inte hörts av eller är kontaktbar på telefonen och flera timmar efter att hon angett sig vara på hemväg, så känns det ju som ett sök i närområdet, helst utan dröjsmål kan vara mycket befogat.
Om mopeden är "sådär" tillförlitlig kan man bli rätt snabb att åka iväg. Det kan ha funnits osäkerhet om bensintillgången - vad som helst kan ha fått pappa att få för sig att dotra står på landsvägen med en ofungerande moped. Det kan alltså finnas helt normala indikationer som gör att pappa ger sig ut för att koll. I det läget är ju en (synbarligen) fullt funktionsduglig moped, med nyckel i mycket uppseendeväckande. Med ett oanvänt transportmedel på arbetsplatsen, en dotter som inte hörts av eller är kontaktbar på telefonen och flera timmar efter att hon angett sig vara på hemväg, så känns det ju som ett sök i närområdet, helst utan dröjsmål kan vara mycket befogat.
Men inte en halvtimmes frånvaro.
30 minuter är på tok allt för dramatiskt.
Det låter nästan som att han blev rasande, och inte orolig. Att reagera så huvudlöst, då känns det som att det är en person som inte riktigt kan kontrollera sina känslor.
Elitsoldater som inte har bra självkontroll gallras ut ganska fort. De vill ju bara ha stabila psyken.
Men post-traumatiska stressymtom kan förändra beteende väldigt dramatiskt.
Oro kan tex bytas ut mot ilska och raseri, och det i kombination med grundlig träning ger ju rent mekaniska, automatiska responser.