2015-07-18, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powerwalk
Funderat på en liten teori.....
Kan det inte vara så att när Lisa kommer runt hörnet där mopeden står är MGM redan där.... han kanske har grejat med nått på baksidan... slängt skräp eller vad som i kontainern. Det står ju även ett bord med stolar där oxå... han kanske satte sig ner och tog en cigarett alternativt att han sett att en av tjejerna på moped åkt lite innan och vet att en är kvar och därför gör sig ett ärende dit. När Lisa kommer så kanske de småpratar lite eftersom Lisa då inte känner något obehag.... sen säger hon att hon ska åka och skickar sms till pappan går till mopeden tar på hjälm och handskar sätter i nyckeln (känns som man absolut skulle kunna göra det när man fortfarande är stående brevid ?) Men då onnan hon hinner sätta sig kommer MGM fram eftersom han vill mer så att säga..... vad som sen händer har jag inte funderat så mkt på...... kanske nån annan kan fylla i.

Det låter rimligt att NB hade kontakt med Lisa innan han slår till. Det var någon som föreslog att han norpade hennes mobil efter att hon skickade sitt SMS. Kanske Lisa började jaga honom mot ladan och sen gick det som det gick.
2015-07-18, 12:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Så den yngre brodern har alltså lämnat någon form av upplysningar som i vart fall bidragit till att han själv blir frisläppt medan äldre brodern blir mer misstänkt och omhäktas på fyra veckor. Men det är ändå inte sanningen om att de bara hjälpte nån skum typ att gömma ett lik?

Vissa teorier i tråden är såååå enkla att avfärda bara med liiite logiskt tänkande. Det gäller bara att använda den delen av hjärnan. I det här fallet bör dessutom röda lampan börja blinka redan när man ser vem det är som mottagit PM:et från den hemliga uppgiftslämnaren. Tror du det är en slump att personen väljer en av trådens största och mest stolliga alternativteoretiker?

Det finns just nu inget som helst som pekar mot att polisen har fel person häktad, även om många har väldigt svårt att inse det. Det är inte samma sak som att han säkert är skyldig, men det finns ingen alternativ hypotes att ta på allvar, bara spekulationer på nivån koka soppa på en spik. Att troll försöker elda på med påhittade PM om både det ena och det andra är bara vad man kan förvänta sig.
Här sitter en spiksoppskokare och pillar på en snusdosa. http://www.expressen.se/tv/nyheter/inrikes/leif-gw-inte-komfortabel-med-lisa-holm-fallet/. Han borde väl veta bättre, eller?
2015-07-18, 12:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Att AJ skulle va ned på Prinsens bröllop är väl en baggis att kolla upp av Polisen,
eller han var kanske med på en Privat Royalistträff:
Det kanske finns övervakningsfilmer kvar på Arlanda som kan bekräfta om AJ var där..
Vad skulle han på Arlanda att göra? Det går fortare med bil än med trafikflyg från Blomberg till Stockholm, och flyger han privat så ligger Bromma bättre till.
2015-07-18, 12:31
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Alla analyssvar var ju inte klara och har man inte mer att komma med just då så måste man släppa den misstänkte. Däremot inte sagt att han inte var involverad på något sätt. En bil måste rimligtvis vara inblandad och dessa analyssvar är inte klara ännu. Där kanske han kommer in i bilden igen.

Sedan har vi det här med alibit..Mamman säger att de satt drack kaffe vid aktuell tidpunkt.. Denna version kan ju förändrats under förhören med de tre. De visste ju inte om att mamman blivit intervjuad. Jag tror att versionerna gått isär ju mer man förhört och att det visar sig att den yngre brodern och den äldre broderns fru inte kan ge alibi för den äldre brodern. Här tror jag att ännu en pusselbit är på plats. Teknisk bevisning samt inte något alibi för den aktuella tidpunkten har gjort att misstankarna stärkts oerhört mot den äldre brodern.

Men äldre broderns advokat gjorde ett yttrande där hon lätt påskina att de andra misstänkta kunde ha lämnat upplysningar i syfte att fria sig själva. Jag kan inte göra någon annan tolkning av dett som känns rimlig än att de inte bara kan röra sig om brist på stöd till den äldre brodern (i form av ett alibi eller liknande) utan också aktivt uppgiftslämnande som är besvärande på något vis för honom. Någonting i den samlade bilden har också medfört att det framstår som mindre troligt att den yngre brodern skulle vara direkt inblandad i själva mordet. Jag har svårt att se att det vore möjligt utan ganska trovärdiga uppgifter (kanske också relativt samstämmiga mellan honom och svägerskan) som gör att sökarljuset nästan helt går över på den äldre brodern. Man bör komma ihåg att skälig misstanke är tämligen svagt, i det här läget räcker det kanske med att det trots allt inte helt går att utesluta att han kan vara inblandad teoretiskt sett.
2015-07-18, 12:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Så den yngre brodern har alltså lämnat någon form av upplysningar som i vart fall bidragit till att han själv blir frisläppt medan äldre brodern blir mer misstänkt och omhäktas på fyra veckor. Men det är ändå inte sanningen om att de bara hjälpte nån skum typ att gömma ett lik?

Vissa teorier i tråden är såååå enkla att avfärda bara med liiite logiskt tänkande. Det gäller bara att använda den delen av hjärnan. I det här fallet bör dessutom röda lampan börja blinka redan när man ser vem det är som mottagit PM:et från den hemliga uppgiftslämnaren. Tror du det är en slump att personen väljer en av trådens största och mest stolliga alternativteoretiker?

Det finns just nu inget som helst som pekar mot att polisen har fel person häktad, även om många har väldigt svårt att inse det. Det är inte samma sak som att han säkert är skyldig, men det finns ingen alternativ hypotes att ta på allvar, bara spekulationer på nivån koka soppa på en spik. Att troll försöker elda på med påhittade PM om både det ena och det andra är bara vad man kan förvänta sig.

Brodern behöver inte ha sagt ett ord - han behöver nämligen inte ens vara inblandad. Han är inte ens diskuterad - vad svamlar du om?
Jag svarar på ett kommenterat inlägg och har inte lagt en hypotes. Fatta skillnaden innan du spyr ut din galla.
Men här har du förtydligande på vad jag invärtes flinade åt och som skulle kunna få detta till Twin Peak 2.0 - om det inte är tillräckligt rörigt nu..

PMet handlade om följande:
1. Det finns en viss person som skyddas.
2. Det finns en viss person som fixar.
3. Det finns en viss person som får städa.

Den häktade har rört sig på alla områden dvs misstänkta BP.

Har då denne fått rollen som skyddande av brottsling så handlar det om att göra sig av med den döde. Det kan således finnas DNA på kroppen. Finns det däremot teknisk bevisning i form av sperma eller hudavskrap under naglar som tyder på en kamp är denne givetvis stucked in a box.
Hittas INTE DNA på kroppen så blir det svårt att binda personen till gärningen. Det krävs en sju helvetes indiciekedja i så fall.

När det väl brinner i buskarna - för att få strafflindring - kan vederbörande dock börja tala.
Tills dess den tekniska bevisningen inte är tillräcklig så tiger vederbörande. Garanterat på rekommendation.
... Och när denne då börjar tala rullas det ena med det andra upp.

Därav min kommentar på det ursprungliga inlägget. Fattar du eller brann din Amygdala upp?
2015-07-18, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Toveks personbilar i Lidköping.
Kanske en lånebil?

Om det är en lånebil..varför ställdes den av 2015-07-14?
2015-07-18, 12:42
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fynd åker och konfrontation nära bostaden och de vandrar iväg mot Martorp och stöter ordagrant på patrull 500 m. från nånting (Martorp eller bostaden). Javisst, det köper jag.

... Men det ska sammanfogas på nån vänster med fynd Martorp för det är trots allt somdär MP befinner sig och gör det sk. " avgörande fyndet" kl 18.30 - drygt 1.7 km från brödernas bostad.
Jag tänker då storlek på sökområde samt skogsparti där emellan.
Nån tidsspegel är galen eller om det kan handla om två olika sökgrupper parallellt.

Vad var det med grusvägen?

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart) ( Mitt fetade är enbart att betrakta som ett förslag utifrån skribentinfo+media-artikel)

http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/

"- Det var under gårdagskvällen (läs: fredag) som polispatrullen kallas av Missing people. De har gjort ett fynd och gör precis som de ska göra, de gör en halt, backar undan och kontaktar föredömligt polisen, säger Martin Fredman.

Polisen kom enligt Martin Fredman till fyndplatsen och hittade någonting som möjligtvis kunde kopplas till Lisa.
- Samtidigt på plats får vi i polisen vetskap om de här personerna. Då är det en polisiär intuition som gör att ett visst beteende, ett sätt att vara, samt att de uppgifterna som kommer in till oss, gör de här personerna intressanta.
Martin Fredman berättar att polisen som kom till ladan på något sätt uppfattade de misstänkta i närheten.
- Man åker ikapp och hittar dem 500 meter från fyndplatsen, säger Martin Fredman."
2015-07-18, 12:44
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Om det är en lånebil..varför ställdes den av 2015-07-14?
För att den lämnades tillbaka?
Bilfirmor kan väl fortfarande ställa av och på sina fordon själva via dator, samt göra ägarbyten utan att kontakta transportstyrelsen?
2015-07-18, 12:52
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Här sitter en spiksoppskokare och pillar på en snusdosa. http://www.expressen.se/tv/nyheter/inrikes/leif-gw-inte-komfortabel-med-lisa-holm-fallet/. Han borde väl veta bättre, eller?

Precis.
Tycker han börjar låta som ett stort barn som tjurar för att han inte får vara med och leka med de andra.
Jag har full respekt för LGW och hans kunskap och meriter - men ibland måste man nog räkna in även andra faktorer som kan spela in.
Att han hela tiden "oroar sig" för och "inte är komfortabel" med saker förvånar mig inte ett dugg. Dels har han själv flera gånger nämnt att han är en kontrollfreak,.
Men först och främst är det nog hans personlighet med hög ångestnivå, och med alkoholförtäring och pillerknaprande som föld, som är problemet:

"De 180 dagarna som han inte dricker knaprar han dock piller. Anledningen?
– Det blir så rörigt i huvudet annars. Allt bekymrar mig, säger Leif, och avslutar:
– Alternativet skulle vara att bli knäpp."

http://stoppapressarna.se/svenskt/leif-gw-persson-periodsuper
Senast redigerad av T34Panzer 2015-07-18 kl. 12:55.
2015-07-18, 13:01
Medlem
develis avatar

Jag har redan läst detta i media och jag läste det du skrev igår. Inte ett dugg klarare som sagt.
2015-07-18, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
För att den lämnades tillbaka?
Bilfirmor kan väl fortfarande ställa av och på sina fordon själva via dator, samt göra ägarbyten utan att kontakta transportstyrelsen?

Kan du kolla upp vem som ägde den/lånade den gråa Audin den 13 juni ( när klippet gjordes av Ekstrabladet)?

Mvh
2015-07-18, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Precis.
Tycker han börjar låta som ett stort barn som tjurar för att han inte får vara med och leka med de andra.
Jag har full respekt för LGW och hans kunskap och meriter - men ibland måste man nog räkna in även andra faktorer som kan spela in.
Att han hela tiden "oroar sig" för och "inte är komfortabel" med saker förvånar mig inte ett dugg. Dels har han själv flera gånger nämnt att han är en kontrollfreak,.
Men först och främst är det nog hans personlighet med hög ångestnivå, och med alkoholförtäring och pillerknaprande som föld, som är problemet:

"De 180 dagarna som han inte dricker knaprar han dock piller. Anledningen?
– Det blir så rörigt i huvudet annars. Allt bekymrar mig, säger Leif, och avslutar:
– Alternativet skulle vara att bli knäpp."

http://stoppapressarna.se/svenskt/leif-gw-persson-periodsuper

Hur kan man vara orolig när bilden stärkts mot MGM? Har ni hört något om att polisen gör ett bra arbete? Eller åklagaren?

Det som gör mig orolig är LGW Persson och hans sätt att bete sig..Att sitta och ha så starka åsikter när man inte har någon insyn i utredningen säger ganska mycket om LGW personlighet. Att han har åsikter om ouppklarade fall från 15 år tillbaka är totalt ointressant. Hur många fall har han löst av de fall som inte är uppklarade? Bra TV-underhållning för vissa men man får ta för vad det är..

Det är en helt annan sak att vara brottsutredare och vara en brottstyckare..

Mvh

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in