Citat:
Ursprungligen postat av
affalterbach
Strafföreläggande it is. Jag har lärt mig mycket om brott och straff i samband med detta fall.
Jag är arbetslös och kommer väl vara det kommande 10 åren. Då håller vi tår och tummar för att arbetsgivare vill ha mig trots en misslyckad kärleksaffär.
Tack för utförliga svar!
Förhoppningsvis kommer det inte påverka framtida jobb.
Det är trots allt bara ett fåtal jobb som kräver utdrag ur belastningsregistret. Och även om en framtida potentiell arbetsgivare skulle begära utdrag så är ofredandet i ditt fall något som kan förklaras.
Förklarar man i det fall en arbetsgivare/ potentiell arbetsgivare får vetskap om ofredandet att det var en kärleksrelation som tog slut och att du helt enkelt hade svårt att gå vidare så tror jag att de flesta kan ha förståelse för det.
I mina ögon har du gjort fel så klart men jag ser dig inte som en brottsling på det sätt jag hade gjort om du hade stalkat kvinnor du inte känner eller så. Då är det ett jäkligt farligt tecken.
Men att inte kunna släppa en relation och att bete sig svinigt när en relation tar slut är ju något som är tämligen vanligt och inte speciellt svårt att ha viss förståelse för.
Jag tror i ditt fall faktiskt att du framgångsrikt skulle kunna överklaga kontaktförbudet om det faktiskt är så att all kontakt upphört.
Om så skett har du demonstrerat att ett kontaktförbud inte är nödvändigt utan allt som behövdes var att du förstod allvaret vilket nu skett.