Citat:
Ursprungligen postat av
Arkiater
Naturligtvis hade detta varit den enda riktiga påföljden gällande Niklas Lindgren, liksom även för Kapten Klänning(fd. polismästare Göran Lindberg), Anders Eklund, mfl. Alla dessa mäns farlighet botas inte genom ett tidsbegränsat fängelsestraff. Alternativen skulle i så fall vara dödsstraff eller livstids fängelse på riktigt, innebärande fortsatt fängelse ända tills individen dör. Det viktigaste gällande nämnda förbrytare är att till vare pris skydda samhällsmedborgarna ifrån dessa brottslingar för all framtid.
Där är vi helt eniga!
Jag vill samtidigt passa på att än en gång betona att jag inte håller på med att jämföra KK med NL vad gäller farlighet/vidrighet. På grund av solfläcksmaximum(?) eller någon orsak, så försvann ett par inlägg jag gjorde igår. I ett av dem poängterade jag att det är
påföljdsfrågan för sexualsadister som är central -åtminstone för mig att diskutera.
Jag är en absolut motståndare till dödsstraff och kan argumentera både länge och rätt så väl för min ståndpunkt, men det blir OffT. Inte heller är jag anhängare av "kasta-bort-nyckeln"-resonemangen. Det finns ju andra sätt att tackla dessa psykopater. Om det vore möjligt att villkora frigivningen med att kemiskt alt kirurgiskt kastrera dessa män, så vore saken i stort sett biff.
Då slipper
Umeå lynchmobbssällskap riskera att förlora ett gäng medlemmar som vid genomförande av ett mord på NL kommer att hamna på Kumla för en mycket lång tid.
Det lär ju inte vara så värst skoj att sitta långtid på kåken för att ha dödat en knäppgök[-are] som NL, eller hur?
EDIT: Ang din avslutande mening, så kan man tillägga att det är viktigt att hjälpa till med att skydda dessa sexualsadister från att begå handlingar som riskerar att utsätta dem för både tortyr och lemlästning. Den här tråden är ju redan full av förslag om vilka hemskheter man borde göra med NL, men om "Utsläppsnämnden" (motsv) skulle informera Umefolket om att NL innan frisläppandet fått en depåspruta i skinkan och den injektionen medför att NL är sexuellt nollställd, så skulle folket ute slippa riskera fängelse och NL skulle veta att han var litet mindre hotad.
För så som det nu diskuteras, så kan det i förlängningen bli så att tankegången från '
Niklas-P' kan bli verklighet, d v s att NL får livvaktsskydd 24/7 och det vore väl alldeles onödigt?
Särskilt med tanke på att prevention finns i form av sprutor och skalpell.