Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-17, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Åklagaren tror att han har rätt person -men har inte en susning om det mer än indicier - och har övertygat rätten om det,som gått på åklagarens framställan - .Den här åklagaren får nog inställa sig på att söka ett annat jobb efter det är.

Ok du verkar veta mer än oss andra vad för bevis som finns eller inte det har nämligen inte offentliggjorts ännu däremot vet vi att en från Litauen fortfarande sitter häktad på sannolika skäl för mordet på Lisa Holm.
2015-07-17, 14:22
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Åklagaren tror att han har rätt person -men har inte en susning om det mer än indicier - och har övertygat rätten om det,som gått på åklagarens framställan - .Den här åklagaren får nog inställa sig på att söka ett annat jobb efter det är.

Vänta åtminstone till den 28 juli innan du slår det i sten.
2015-07-17, 14:24
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Är det någon som fattar vad det är som tar sådan tid? Så här lång tid brukar väl inte en förundersökning ta? Och varför det är så hemligt? Så här hemligt brukar det väl inte vara?

Det är yppandeförbud - vilket är ovanligt
Omfattande utredning - mindre ovanligt.

28 juli får vi veta mer.
2015-07-17, 14:24
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag undrar det samma?
Fynd av MP. Söderlund uppger i lada ( det jag citerade). Polis meddelas.
Sen finns uppgift om att patrullen omdirigeras.
Samtidigt säger Fredman att de kom ikapp dem efter typ 500m., gripande och kontrollerar fynd efteråt.
Samtidigt undrar jag hur de kan gripas i huset (mediabilder) om de kom ikapp dem. Det är väl längre avstånd mellan Martorp och bostaden än den sträckan?
Inte helt klart händelseförlopp - det är lite glapp om man ser mediauppgifterna?
Jag tror att det är två olika fynd.
Det fyndet (kläder?) som polisen var på väg till gjordes utomhus kring Martorp. Men då hade MPS konfronterat GM i samma veva varvid denna patrull omdirigeras och slutligen hamnar vid GM's bostad.
De 500 meterna är mellan konfrontationen och bostaden.
Det fynd Kenneth pratar om förutom det vid Martorp är i ladan vid Cafét som MPS också sökte i under fredagen vad jag kan minnas. Martorp var då avspärrat och endast polis fanns på plats där.

http://www.expressen.se/gt/polisens-kamp-mot-klockan-i-fallet-om-lisa/

Antagligen den artikel du citerade?
http://www.expressen.se/gt/hundpatruller-soker-igenom-skogsomrade/
Senast redigerad av Tomato 2015-07-17 kl. 14:28.
2015-07-17, 14:30
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Vem av bröderna hade orange tröja på sig när de hämtades till förhör?
Är det den person som fortfarande sitter häktad?
Alltså 35- åringen
Om man ska döma av trycket på byxorna (han bär samma byxtryck på en annan bild) är det NB - med vinreklam på sin gulorange tröja. Också att IB kommer springande med en skjorta och försöker räcka över till honom talar för NB.
2015-07-17, 14:30
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
nej, som jag förstått det är det från den plats där de uppträdde konstigt mot MPS och den plats där polisen kom ikapp dem och kollade ID. Bröderna gick sedan hem och polisen kom dit och grep dem efter en stund.
2015-07-17, 14:33
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
nej, som jag förstått det är det från den plats där de uppträdde konstigt mot MPS och den plats där polisen kom ikapp dem och kollade ID. Bröderna gick sedan hem och polisen kom dit och grep dem efter en stund.
Var inte ID-kollen på onsdag eller torsdagen?
2015-07-17, 14:34
Medlem
develis avatar
Citat:
http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/Alltså när man kom ikapp dem efter 500 m fick de visa ID och och gick sedan hem. Efter stund hämtade polisen dem hemma.

Identifiering och få gå hem.
Patrullen åkte sen till fyndet. Fyndet ska väl ha varit uppenbart tillhörande Lisa så då vände de tillbaka och grep dem?

" Patrulledaren tar kontakt med organisationens sambandscentral, och de kontaktar polisen.
– Då insåg man att det var relevant. Polisen sätter en patrull på att åka dit omedelbart, säger *Kenneth Söderlund, presstalesman för Missing People.
Men när de frivilliga från Missing People väntar på polisen händer något. – Tre personer beter sig på ett märkligt sätt, säger Kenneth *Söderlund.
Då fattar polisen ett snabbt *beslut.
– Som jag fått det förklarat så omdirigerade polisen sin patrull. I stället för att åka till fyndplatsen så åkte man till de här personerna, säger Kenneth Söderlund."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20993337.ab
2015-07-17, 14:35
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/Alltså när man kom ikapp dem efter 500 m fick de visa ID och och gick sedan hem. Efter stund hämtade polisen dem hemma.

Nedanstående berör fråga som gäller. Vad som går att utröna är ett händelseförlopp grovt:

EDIT
Litauerna ger sig ut mot MP-sökpatrullen.
Dom beger sig sedan tillbaka, men mot Martorp.
På vägen sker polis-kontakt, därefter vänder litauerna hemåt.
Polis får kontakt med MP-gruppen. Fullständig uppgift lämnas - inkl litauernas beteende.
Polis agerar både mot litauernas bostad och Martorp - simultant.

Citat:
Ursprungligen postat av siamgaro
Alltså denne som jag pratat med gick med den gruppen som blev bortschasade och uppträdde hotfullt just då de hittade det sista fyndet, alltså "plagget", när de stod i telefonen med polisen för att informera om fyndet. Antar att detta var samma kväll som de greps och Lisas kropp hittades om jag minns rätt.
Jag vet vad fyndet/plagget är, det jag tycker är konstigt är varför media aldrig gick ut med det då det inte är mycket annorlunda fynd jämfört med de andra saker som hittats.
Jag kanske är helt blåst nu, men förstår inte varför det skulle hindra eller störa något i utredningen genom att dela med sig utav infon kring fyndet/plagget.

Citat:
Nu vet inte jag exakt vad som ligger var, men MP rörde sig på en åker/ett gärde och närmade sig litauernas gård, alltså i riktning mot deras hus. Då går litauerna fram till MP-gruppen då de stannat upp vid fyndet för att ringa polisen och informera. Litauerna ville inte att MP skulle gå längre eller röra sig närmare deras går och därför började de agera hotfullt.
Så det jag undrade var om infon kring detta fyndet kommit ut, men jag uppfattar det som att de fortfarande inte släppt infon kring det sista fyndet innan de grep litauerna och fann Lisa.

Citat:
Förmodligen ja..
Vad han jag pratade med sade så var det båda bröderna som var framme hos MP-gruppen. Var kvinnan var då känner jag tyvärr inte till. Men båda bröderna ska ha varit framme och påpekat på ett ganska aggressivt vis att de inte ville att de skulle närma sig deras gård.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-17 kl. 14:47.
2015-07-17, 14:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror att det är två olika fynd.
Det fyndet (kläder?) som polisen var på väg till gjordes utomhus kring Martorp. Men då hade MPS konfronterat GM i samma veva varvid denna patrull omdirigeras och slutligen hamnar vid GM's bostad.
Det fynd Kenneth pratar om förutom det vid Martorp är i ladan vid Cafét som MPS också sökte i under fredagen vad jag kan minnas. Martorp var då avspärrat och endast polis fanns på plats där.

http://www.expressen.se/gt/polisens-kamp-mot-klockan-i-fallet-om-lisa/

Antagligen den artikel du citerade?
http://www.expressen.se/gt/hundpatruller-soker-igenom-skogsomrade/

I ladan vid cafét kan väl inte MP ha varit på fredag - sen deras tabbar med avspärrningsbanden så satt de väl kvar hela tiden från onsdag kl 23?
2015-07-17, 14:39
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Var inte ID-kollen på onsdag eller torsdagen?
[edit] Det var nog t.o.m samma dag (fredag) under eftermiddag/kväll när jag tänker efter.
Alltså innan konfrontationen med MPS.
2015-07-17, 14:42
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
[edit] Det var nog t.o.m samma dag (fredag) under eftermiddag/kväll när jag tänker efter.
Alltså innan konfrontationen med MPS.
Nej efter konfrontationen...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in