2015-07-17, 13:34
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ja, det är nog lätt att misstolka grävandet för att det står en grävmaskin där på bild. Polisen gräver i ladan = polisens tekniker gräver i ladan med spadar. Nämnde jag gräver? :-)
Har någon sett om AJ's JCB 412s -11 Lastmaskin funnits med på grävbilderna?
Borde suttit skopa på i så fall.
http://www.mascus.se/entreprenadmaskiner/begagnade-hjullastare/jcb-412s/qcocsfqb.html
2015-07-17, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Där tror jag likadant gm kanske finns med på bild i den eller någon typ av konversation dem emellan. Eller kanske hon höll på med ett sms som aldrig hann skickas...

En fundering,
Efter att Lisa skickat sms 18.23 till pappan
så kanske pappan svarade på sms tex med ett "ok, då vet jag"
en stund efter

Kan polisen via pappans mobil, se om hans svarsms (om det nu skickades ett sådant?) gick fram? Alltså blev levererat till Lisas mobil?

Eller finns det en sms konversation som inte vi vet om? Alltså sms i flera led. Kan polisen se det?

Behöver bara gå till mig själv, jag svarar alltid på sms även fast det inte nödvändigtvis behövs alla gånger
2015-07-17, 13:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det var inte MP som gjorde fynd i ladan. Som jag tolkade polisens uttalande så var det fyndet som MP gjorde tillsammans med MGMs och hans brors beteende som gjorde att misstankar fattades mot bondgården och så snart dessa misstankar fanns så sökte man där och fann också LH i ett uthus på denna.

Notera att det var detta fynd som var skrämmande för MP, men det skall alltså inte ha varit på bondgården. Här kan man ju fundera en del på vad det kan ha varit. Det kan ha varit allt från ett av LHs klädesplagg, till hjälmen, till delar av en kropp. Det vet vi inte. Det intressanta är dock varför detta ledde till misstankar mot bondgården. Det var ju en polis som drog den slutsatsen, så det kan ju ha räckt att han visste att MGM hade tillgång till densamma och det faktum att MP uppfattade att MGM uppträdde misstänkt mellan bostaden och bondgården...

Nu fattar jag inte vad du menar riktigt?
I detta sammanhang talas om Martorp:

"Polisen har även spärrat av en större lada i området samt en bakomliggande barackbyggnad där det under kvällen och natten pågått intensivt tekniskt arbete.
Två betydelsefulla fynd gjordes i området under fredagskvällen.
Kenneth Söderlund, talesman för Missing people, om fyndet i ladan:
– Vi har gjort ett fynd i ladan som polisen finner relevant. Därför har man satt upp en avspärrning, sa han på fredagskvällen."

http://www.expressen.se/gt/hundpatruller-soker-igenom-skogsomrade/
2015-07-17, 13:40
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
En fundering,
en stund efter

Kan polisen via pappans mobil, se om hans svarsms (om det nu skickades ett sådant?) gick fram? Alltså blev levererat till Lisas mobil?

Eller finns det en sms konversation som inte vi vet om? Alltså sms i flera led. Kan polisen se det?

Behöver bara gå till mig själv, jag svarar alltid på sms även fast det inte nödvändigtvis behövs alla gånger
De första uppgifterna var faktiskt att Lisa skulle ringt hem till föräldrarna vid 18.30-tiden och sagt att hon var på väg, men det är väl troligtvis presstalesmannen som fått uppgifterna om bakfoten. Jag trodde det låg till på det viset innan polisen redogjorde att det var ett SMS kl.18.23.
2015-07-17, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vi vet väl inte om Lisa hittades i en bod eller i en annan byggnad, eller?

Allvarligt talat, jag tror faktiskt att fyndplatsen var en tillfällig plats, mördaren hade antingen inte tid att köra bort liket eller inte ork att gräva ner det.

Tidsaspekten kan tyda på att mördaren inte kunde vara borta ifrån hemmet utan att väcka uppmärksamhet(sammanboende), vad gäller ork så kan det handla om att mördaren inte är fysiskt kapabel att hantera liket på ett säkert sätt var som helst.

Som jag ser det finns det tre vidtalade personer som skulle kunna komma ifråga om man väger in alla kända omständigheter. Tre personer med i stort sett samma status vad gäller kännedom och tillgång till de berörda byggnaderna i den här soppan.

Om man går på GW linje så kan den häktade sättas på plats nummer tre i prioritetsordning, fastighetsägaren på plats nummer två, och första plats går till NN?

Ursäkta om jag är korkad..... men vem är NN?😩
2015-07-17, 13:45
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerwalk
Ursäkta om jag är korkad..... men vem är NN?😩
Betyder ungefär "okänd person"
2015-07-17, 13:45
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
En fundering,
en stund efter

Svaret på din fråga är nej.
2015-07-17, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det är polisen själva som under de första dagarna sagt att mobilen slogs av alternativt slogs sönder kl 18.30.

Ja så kom det ut men jag tänker närmast att man vid närmare efterforskning och masttömningar kan utläsa vad som kan ha hänt mobilen, de går aldrig ut med allt de vet även om sök pågår. Man vill ha en del för sig själv för s.a.s. framtida bruk om man griper en MGM.
2015-07-17, 13:56
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu fattar jag inte vad du menar riktigt?
I detta sammanhang talas om Martorp:

"Polisen har även spärrat av en större lada i området samt en bakomliggande barackbyggnad där det under kvällen och natten pågått intensivt tekniskt arbete.
Två betydelsefulla fynd gjordes i området under fredagskvällen.
Kenneth Söderlund, talesman för Missing people, om fyndet i ladan:
– Vi har gjort ett fynd i ladan som polisen finner relevant. Därför har man satt upp en avspärrning, sa han på fredagskvällen."

http://www.expressen.se/gt/hundpatruller-soker-igenom-skogsomrade/
Kompis,du som har koll på blaskorna-Konfrontationen med Litauerna vs. MP var väl vid fyndplats3?
Eller har det varit flera konfrontationer?
2015-07-17, 13:56
Medlem
Merwinnas avatar
Är det någon som fattar vad det är som tar sådan tid? Så här lång tid brukar väl inte en förundersökning ta? Och varför det är så hemligt? Så här hemligt brukar det väl inte vara?
2015-07-17, 13:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Ja, den ligger på samma sida. Man skulle egentligen kunna bygga ihop hela skiten till ett enda stort schabrak. I så pass rak linje ligger det.

Vad jag vet, ska en bonde ha tillgång till den för lagring men jag kan inte själv bekräfta det. Har bara fått det bekräftat till mig av någon som haft tillgång till ladan vid flertal tillfällen.
Det torde i så fall vara ett mycket begränsat utrymme. - Spritfabriken är numera förlagd till Götene (man växte så snabbt att B:s lador blev för trånga):
http://www.jjnordic.se/

Tidigare verkar någon av byggnaderna mitt emot den dåvarande restaurangen ha använts:
http://www.hallekis.com/arkiv/xx031217a.htm

Relevanta vin- och spritlänkar:
I sammanhanget kan nämnas att bröderna synes ha använts som reklampelare för italienskt rödvin:
http://www.enjoywine.se/sortiment/piccini-memoro/
2015-07-17, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Är det någon som fattar vad det är som tar sådan tid? Så här lång tid brukar väl inte en förundersökning ta? Och varför det är så hemligt? Så här hemligt brukar det väl inte vara?

Jag har samma funderingar som du,
Jag tror att den är hemlig pga att de inte har tillräckliga bevis som håller för ett åtal..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in