Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-14, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
NB:s beskrivning av händelseförloppet i förhör i scenariot.

Vad är min fullständiga övertygelse? Jag vet inte.

Om Litauerna nu är inblandade i annat fall lär de bara skaka på skallen och fråga vad i helvete polisen håller på med...
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Okej såg länken, tack! Men jag tror inte att de bakar varje dag och den som eventuellt bakade jobbade kanske bara förmiddag de dagar den bakar. Man pröjsar nog inte lön för en heltidsbagare plus 4 personal varje dag om det nu inte var smockfullt med folk där, det är ju ganska dyrt med personal Kanske var cafeägaren själv som bakade osv. Tror på 4 i personalen den aktuella dagen, varav LH var en av de
Innan kaféet öppnade i Blomberg förra året skrev Hällekis-kuriren:
"l Blomberg får man bättre anpassade lokaler och nytt bageri och kommer att erbjuda samma utbud som tidigare med underbara vaniljbullar, soppor, pajer, smörgåsar och annat hembakat. Man kommer även att bedriva cateringverksamhet."

Källa: http://www.hallekis.com/xx140409a.htm
Medlem
katws avatar
Lisas efterlysning är för övrigt fortfarande kvar:

http://www.interpol.int/notice/search/missing/2015-38944

Skamligt.
2015-07-14, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Strypning? MGM säger att de hade strypsex som gick för långt och åklagaren säger att MGM ströp BO med direkt uppsåt att döda. Vem tror rätten?
Är du inne på omhäktningsförhandlingar nu? Eller typ rättegången efter FUP släpps?
2015-07-14, 21:08
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Okej, ett hypotetiskt scenario.
NB kopplar en elapparat i ladan utan behörighet. Lisa går in, får en stöt och avlider. NB grips av panik, han har vållat hennes död. Han vet inte vad straffet för vållande är i Sverige, inte många svenskar vet det heller. Han slänger in kroppen i bakluckan på bilen. På vägen slänger han ut tillhörigheter. Väl framme drar han av henne byxor och trosor för att det ska se ut som sexbrott, innan han stuvar in henne i boden.

Det scenariot stämmer överens med kända omständigheter och är vållande. Obduktionsprotokollet kommer att avslöja att Lisa dog av elstöt, och om NB berättar samma sak döms han för vållande till annans död och griftefridsbrott.
Det här tror jag inte rätten hade köpt utan då hade åklagaren dragit till med att elstöten utdelades med uppsåt att döda. Rätten dömer mord. Att jobba med el en söndagkväll låter inte speciellt troligt heller. Eller att MGM jobbade med nåt överhuvudtaget.
2015-07-14, 21:10
Medlem
Citat:
Bagaren har tidigare haft en bild på Facebook där han den 6 juni beskrev en förberedelse för dagen därpå. Så, nog var bageriet igång den 7 juni. Bilden är nu borttagen.

Okej men om du tror bagaren arbetade alla dagar i veckan under samma tider som LH och de 3 övriga, så tro det. Jag tror något helt annat! Litar hellre på min egna kunskap och ser det som givet att du aldrig arbetat på bageri eller cafe. Det viktigaste är iaf att LH arbetade den aktuella dagen och att de blev klara tidigare än vanligt.
2015-07-14, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag tror ett par litauiska gästarbetare fick det på sin lott
Nej, jag menar att polisen hade bett invånarna i området kolla in de yttre byggnaderna, men varför skulle (förmodligen) ingen anses uthus i Martorp på måndag? Martorp är närliggande områden.
Senast redigerad av norddennick 2015-07-14 kl. 21:16.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Lisas efterlysning är för övrigt fortfarande kvar:

http://www.interpol.int/notice/search/missing/2015-38944

Skamligt.

Kanske dom misstänker det finns fler inblandade av utländsk härkomst?
Medlem
katws avatar
Citat:
Okej men om du tror bagaren arbetade alla dagar i veckan under samma tider som LH och de 3 övriga, så tro det. Jag tror något helt annat! Litar hellre på min egna kunskap och ser det som givet att du aldrig arbetat på bageri eller cafe. Det viktigaste är iaf att LH arbetade den aktuella dagen och att de blev klara tidigare än vanligt.

Ingen påstår väl det? Bagare börjar tidigt.
2015-07-14, 21:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag tror inte bagaren jobbade alla dagar i veckan och under samma tider som LH och de tre övriga. Det finns bild på Facebook som visar bagaren med Maria i bageriet. Att bagaren förbereder för söndagen kan vara för att Maria ska sköta baket den dagen.
2015-07-14, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Innan kaféet öppnade i Blomberg förra året skrev Hällekis-kuriren:
"l Blomberg får man bättre anpassade lokaler och nytt bageri och kommer att erbjuda samma utbud som tidigare med underbara vaniljbullar, soppor, pajer, smörgåsar och annat hembakat. Man kommer även att bedriva cateringverksamhet."

Källa: http://www.hallekis.com/xx140409a.htm
Jaha och vad vill du ha sagt med det? Läs inläggen vi gjort ovan så kanske det klarnar en del. Känns snart OT att fortsätta att älta detta. Om du tror att det vara 3+1+1 (och att en av dessa var LH) som lämnade cafet strax innan och efter cafet så tro det.
2015-07-14, 21:15
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Att man skulle ställas inför situationen att en dödsorsak omöjligtvis går att utröna, det lär icke bli fallet här med Lisa. Ytterst osannolikt.
Jo men nu diskuterar vi utifall att det inte skulle gå. Och då hävdar jag att omständigheterna är sådana att det ändå kommer att landa i mord. Eller att det kan göra det åtminstone för vi har ju inte mycket att gå på såhär långt. Bara spekulationer förståts men det tror jag att alla förstår.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in