2015-07-17, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Trodde att Riksbanken har EN enda uppgift, och detta är att nå inflationsmålet.. eller har Riksbankens uppdrag förändrats numera?
Officiellt har det alltid varit den enda uppgiften, men Ingves har stundtals gått utanför detta mandat då han har uttalat sig om bostadspriser och risken för bostadsbubbla. Sen kan man argumentera för att bostadsbubblor implicit kan påverka inflationen så det finns ett visst utrymme för egen tolkning hur mycket han kan sväva ut och ändå hålla sig på sitt område.
2015-07-17, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Ingves vill att boräntorna ska gå ner

Det tror jag inte att han vill. Möjligtvis skulle han vilja att boräntorna skulle gå ner om han på något magiskt sätt skulle kunna se till att det inte bidrog till högre bostadspriser.
2015-07-17, 11:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Det tror jag inte att han vill. Möjligtvis skulle han vilja att boräntorna skulle gå ner om han på något magiskt sätt skulle kunna se till att det inte bidrog till högre bostadspriser.

Han har ett alldeles för trubbigt verktyg den där Ingves. Det är hans största dilemma.

Lösningen borde vara att bankerna ställer höga krav på de som lånar. Men vänta nu: Det gör ju bankerna redan!
2015-07-17, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat

RB kan inte styra bostadspriserna med ett så trubbigt instrument som reporäntan. Sånt måste politikerna ta ansvar för. Riksbanken har ansvar för att upprätthålla ett stabilt penningvärde.

Jaha, det tror du inte. Då får du förklara för mig hur din syn på hur en styrränta fungerar. Om du motsätter dig något så grundläggande som:

sänkt styrränta = sänkta räntor
höjd styrränta = höjda räntor

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Styrrantan/

"Om Riksbanken bedömer att de behöver dämpa det framtida inflationstrycket höjs reporäntan. Eftersom bankernas utlåningsräntor följer reporäntan så medför detta troligtvis en minskad investeringsvilja, dämpad konsumtion och sjunkande börskurser. Detta minskar i sin tur det allmänna efterfrågetrycket och då även inflationen.

Omvänt ska en sänkt reporänta bidra till att marknadsräntorna sjunker. Sjunkande marknadsräntor ger ökad vilja att konsumera och investera. Följden blir ökade tillgångspriser, ökad belåning, ökad produktion och ett tryck uppåt på den allmänna prisnivån, det vill säga ett ökat inflationstryck."
2015-07-17, 14:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det spökar ju helt klart innanför pannbenet ditt. Om du nu ska åberopa brist på utbudssidan säger du tvärt om samtidigt att ränteläget är direkt påverkande på marginalen.

Precis som Sommenwende skriver är RBs nyckeltal KPI-inflation. Ingves har tidigare gått rätt långt utanför sitt faktiska ansvar, fått enormt mycket skit för det, och idag gör han bara exakt det han får betalt för förutom några enstaka uttalanden i debatten han inte verkar kunna låta bli. Således gick han alltså ifrån rätt insiktsfull till att skoningslöst rikta in sig på KPI via låga räntor och senare obligationsköp, oavsett förväntat resultat.

Svårt att klandra honom för något av det. I verkligheten kommer ingen ihåg en hjälte eftersom insatsen innebär att inget hände.
Nix, det säger jag inte. Jag säger att Ingves trodde att han kunde påverka prisutvecklingen på bostäder genom att hålla räntan uppe, men det hade han ingen framgång i.
2015-07-17, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kostnaden stiger för att låna, men anledningen normalt till att räntor gått upp är att även löner ökat och ekonomin går på högvarv.

Vi är långt ifrån där idag.
Nej, tyvärr inte, kanske inte på topp men inte långt därifrån.
Sen går ju Svensk ränta med de större valutorna primärt, vidare menar du alltså att de höga räntor som man fick betala under finanskrisen kom av att lönerna steg och ekonomin gick på högvarv? Det har inget med politisk intervention att göra?
Volker hade alltså ett USA som gick på högvarv när han drog på med räntorna? Dennis, 500% för det gick så förbannat bra? Sverige gick för farao inte på högvarv förrens 2005 kanske, egentlig mening, men räntan var hög under 90 talet, trots att vi kunde se deflation, på riktigt då, inte den bluff som vi ser idag.
2015-07-17, 14:37
Medlem
Citat:
Han har ett alldeles för trubbigt verktyg den där Ingves. Det är hans största dilemma.

Lösningen borde vara att bankerna ställer höga krav på de som lånar. Men vänta nu: Det gör ju bankerna redan!
Nja... Jag har en del lån. Betalar dem gör jag men banken skulle inte ge mig dem om jag inte gjorde det, jag kan säga att jag blancolånat runt 70% av min disponibla inkomst, sen har jag mer än det om vi tar med krediter jag kan utnyttja.
2015-07-17, 14:42
Medlem
Citat:
Trodde att Riksbanken har EN enda uppgift, och detta är att nå inflationsmålet.. eller har Riksbankens uppdrag förändrats numera?
Borde vi inte se Ingves starta från Bromma i "pengaplanet" och sen ösa ut kontanter var dag då?
Eller gå runt i Tbanan som en omvänd tiggare med buntar med 1000-lappar och bara ge, ge, ge.
2015-07-17, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Borde vi inte se Ingves starta från Bromma i "pengaplanet" och sen ösa ut kontanter var dag då?
Eller gå runt i Tbanan som en omvänd tiggare med buntar med 1000-lappar och bara ge, ge, ge.

Bättre du lägger upp en länk som visar att RB numera har som uppgift att hålla ner boräntor.

Jag har fått lära mig i hela mitt liv att RB uppgift är att nå inflationsmålet och inget annat. Men detta kan ha ändrats så därför frågar jag helt seriöst om de har fått nya uppgifter numera?
2015-07-17, 15:38
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nix, det säger jag inte. Jag säger att Ingves trodde att han kunde påverka prisutvecklingen på bostäder genom att hålla räntan uppe, men det hade han ingen framgång i.
Öhm, som sagt. Du har alltså inte märkt att bostadspriserna exploderat i lågräntemiljön?
2015-07-17, 16:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Fast det blir som att titta på en balansräkning för att se hur ett bolags långsiktiga soliditet ser ut?
Både konsumtionslån, kortkrediter och leasingköp kan tillkomma efter du fått dina bolån utbetalda.
2015-07-17, 16:32
Medlem
Citat:
Bättre du lägger upp en länk som visar att RB numera har som uppgift att hålla ner boräntor.

Jag har fått lära mig i hela mitt liv att RB uppgift är att nå inflationsmålet och inget annat. Men detta kan ha ändrats så därför frågar jag helt seriöst om de har fått nya uppgifter numera?

Två länkar med relevanta utdrag:

http://www.dn.se/debatt/felsyn-att-riksbanken-bara-fokuserar-pa-bostadsbubbla/

Sedan krisen har Riksbanken hållit räntan på nivåer som gett stöd åt återhämtningen men samtidigt i viss mån hållit igen för att skulder och bostadspriser inte ska börja öka alltför snabbt.

http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Chatt/2012/Chatt-med-riksbankschef-Stefan-Ingves-den-25-oktober/

Genom att hålla räntan uppe minskas risken för en bostadsbubbla samtidigt som företagen och därmed sysselsättningen drabbas. Varför väger riksbanken den första påverkan så högt i förhållande till den andra? Har inte snarare regeringen och riksdagen de bästa medlen mot en bostadsbubbla medan riksbanken bäst kan verka för att hålla inflationen nära tvåprocentsmålet? Är det dina erfarenheter som chef för bankakuten på nittiotalet som ligger bakom din uppfattning?
Magnus Olofsson (2012-10-25 13:34)

Svar: Penningpolitken har sin del när man gör den här avvägningen. Samtidigt spelar bolånetak, amorteringar, bankernas kapitaltäckning, bankernas riskvikter på lån till bostäder och likviditetsregler också en stor roll. Svårigheten är att väga ihop alla åtgärder så att summan blir "lagom", dvs vi får en allmänt god ekonomisk utveckling samtidigt som hushållen inte lånar för mycket. Visst spelar mina erfarenheter från bankakuten en roll. Det är ett elände att reda ut sådana här problem i efterhand. Bl. a. drabbas ju då sysselsättningen och ofta under ganska lång tid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in