Citat:
Ursprungligen postat av
Hudge.beat
Som sagts redan ovan, RB satt tidigare i en rävsax eftersom de ville få ner räntan för att få upp inflationen men man har aldrig velat elda på bopriserna genom lägre boräntor.. Detta gjorde vid några tillfällen att RB agerade för sent med räntesänkningar, och istället fick man göra stora korrigeringar nåt kvartal senare. Nu ligger dock räntan där den ligger och hänsyn tas inte till bopriserna.
När jag pratade om "dämpande effekt på priserna" pratade jag förstås om bopriserna och inget annat, men det tyckte jag var uppenbart om man orkar läsa hela meningen ("Ingves lär bara vara glad över att boräntorna går upp eftersom det kan få en dämpande effekt på priserna och han kan fortsatt hålla reporäntan låg.") Bostadspriserna är som bekant inte en komponent som tas hänsyn till vid inflationsberäkning. Om du hade följt debatten de senaste åren hade du också känt till att Ingves velat få upp inflationen samtidigt som han uttryckt oro för de höga bopriserna.
Jo, jag har följt debatten, du verkar dock inte ha förstått den.
Du skrev:
"Tror du att riksbanken har sänkt räntan i ett försök att hålla nere boräntorna? Det är ju precis tvärtom." "Ingves lär bara vara glad över att boräntorna går upp eftersom det kan få en dämpande effekt på priserna."
Ingves vill att boräntorna ska gå ner - då har människor mer pengar att konsumera för - då går priserna och KPI upp - då går inflationen upp. Går däremot boräntorna upp får det dämpande effekt på
alla priser (inte bara bostäder) eftersom folk måste betala högre ränta istället för att konsumera mer.
Ja, han är orolig över bostadspriserna men det har han inget för. De har endast mandat för inflationsmålet.
Min poäng med det första inlägget var att han antagligen inte får ner bankräntorna mer med en sänkning av reporäntan. -0,35% verkar vara något av en botten. Vilket är intressant då Riksbanken aldrig varit i den här situationen tidigare.