2015-07-16, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Detta har du dock helt fel om. Jätteroligt att du kan missa så tydlig statistik. Eftersom du har kognitiv förmåga att lära dig skriva på åtminstone ett språk antar jag att dumheterna beror främst på lathet, vilket såklart är värre än oförmåga.

Det finns en anledning att svenskar anställs över tex danskar - låga löner.

Vad du tror är låga löner är rätt normala löner på några års erfarenhet och bra master. Dvs med ett positivt urval.
Ok, det var ett dåligt ordval att säga att det är låga löner, för det är det inte om man tittar på vad medellönen ligger på i regionen. Men det finns fortfarande en stor grupp av befolkningen som tjänar betydligt mer, och det är dessa personer som köper hus för 8 miljoner.

Jag är inget fan av anekdotisk bevisföring, men tittar jag på de personer jag känner (i Stockholm) så kan jag konstatera att det är få som har boenden för >8 miljoner, men desto fler tjänar bra mycket mer än 35k i månaden. Eller tror du själv att de bättre villaområdena i Bromma bebos av socionomer och gymnasielärare?
2015-07-16, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Du verkar inte ha så stor koll. Dessa löner är låga med stockholmsmått och det är definitivt inte par med dessa inkomster som köper villor för 8 miljoner.

Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med detta. Tror du att riksbanken har sänkt räntan i ett försök att hålla nere boräntorna? Det är ju precis tvärtom, Ingves har varit återhållsam med räntesänkningarna just av anledningen att de kan få bostadspriserna att stiga för mycket. Ingves lär bara vara glad över att boräntorna går upp eftersom det kan få en dämpande effekt på priserna och han kan fortsatt hålla reporäntan låg.

Ingves har sänkt räntorna för att få upp inflationen. Ja, han har sänkt reporäntan för att räntorna ska gå ner. Vad är det du undrar över?

Vänta, tycker du att Ingves "har varit återhållsam med räntesänkningarna"? Tycker du det är återhållsamt att ha näst lägst ränta av alla Centralbanker i hela världen? (http://www.global-rates.com/interest-rates/central-banks/central-banks.aspx)

För ett par år sedan hade ditt påstående om återhållsamhet varit sant men vi har idag lägre reporänta än vad vi någonsin har haft. Sen påstår du att Ingves vill ha "dämpande effekt på priserna". Nej det vill han absolut inte ha, han vill ha inflation. Vi har deflation för tillfället. Du får nog läsa på litegrann.
2015-07-17, 01:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Ingves har sänkt räntorna för att få upp inflationen. Ja, han har sänkt reporäntan för att räntorna ska gå ner. Vad är det du undrar över?

Vänta, tycker du att Ingves "har varit återhållsam med räntesänkningarna"? Tycker du det är återhållsamt att ha näst lägst ränta av alla Centralbanker i hela världen? (http://www.global-rates.com/interest-rates/central-banks/central-banks.aspx)

För ett par år sedan hade ditt påstående om återhållsamhet varit sant men vi har idag lägre reporänta än vad vi någonsin har haft. Sen påstår du att Ingves vill ha "dämpande effekt på priserna". Nej det vill han absolut inte ha, han vill ha inflation. Vi har deflation för tillfället. Du får nog läsa på litegrann.
Ingves har insett att priserna på bostäder ligger bortom vad räntor på + - 2-3% kan påverka, eftersom utbudet är så lågt i förhållande till efterfrågan. Ingves riktar in sig på inflationen, borträknat bostadspriserna.
2015-07-17, 07:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ingves har insett att priserna på bostäder ligger bortom vad räntor på + - 2-3% kan påverka, eftersom utbudet är så lågt i förhållande till efterfrågan. Ingves riktar in sig på inflationen, borträknat bostadspriserna.
Fast RB har inte längre i sitt uppdrag att hålla nere den privata belåningen, den uppgiften ligger numer på Finansinspektionen.
Där försökte man införa ett amorteringskrav utan att ha lagstöd för det, vilket sket sig.

En av anledningarna till kritiken mot RB har varit att de låtit räntan ligga för högt, det har delvis berott på att man försökt balansera efterfrågan och försökt bromsa en osund skuldsättning.
Nu behöver man inte bry sig om det förra utan försöker hjärtstarta inflationen.
2015-07-17, 07:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du verkar inte ha så stor koll. Dessa löner är låga med stockholmsmått och det är definitivt inte par med dessa inkomster som köper villor för 8 miljoner.

Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med detta. Tror du att riksbanken har sänkt räntan i ett försök att hålla nere boräntorna? Det är ju precis tvärtom, Ingves har varit återhållsam med räntesänkningarna just av anledningen att de kan få bostadspriserna att stiga för mycket. Ingves lär bara vara glad över att boräntorna går upp eftersom det kan få en dämpande effekt på priserna och han kan fortsatt hålla reporäntan låg.
Fast nu byggde jag mitt exempel från tråden där en bostadskarriär hade gjorts och man hade 4 milj att lägga in i kontantinsats, har man inte det blir det ingen 8 milj villa helt rätt.
Läget inte bättre utan tvärtom om du köper ett hus för 5 milj och lägger in 1 milj i kontantinsats? Du har rätt stora lån kvar om 5-6 år om räntan sticker uppåt.
Det första exemplet har en rejäl krockkudde och riskerar knappast att tappa hela sin insats, det senare så kan en krasch leda till att den insatta miljonen och amorteringarna försvinner i ett värdetapp.
Senast redigerad av Sonnenwende 2015-07-17 kl. 07:44.
2015-07-17, 07:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ok, det var ett dåligt ordval att säga att det är låga löner, för det är det inte om man tittar på vad medellönen ligger på i regionen. Men det finns fortfarande en stor grupp av befolkningen som tjänar betydligt mer, och det är dessa personer som köper hus för 8 miljoner.

Jag är inget fan av anekdotisk bevisföring, men tittar jag på de personer jag känner (i Stockholm) så kan jag konstatera att det är få som har boenden för >8 miljoner, men desto fler tjänar bra mycket mer än 35k i månaden. Eller tror du själv att de bättre villaområdena i Bromma bebos av socionomer och gymnasielärare?
Fast nu är det väsentligt fler områden än bara Bromma som har 8 milj villor, Lidingö, Täby, Sollentuna, Nacka , Haninge , Ekerö mfl har alla större eller minde villa områden med villor i den klassen.
2015-07-17, 08:20
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Det spökar ju helt klart innanför pannbenet ditt. Om du nu ska åberopa brist på utbudssidan säger du tvärt om samtidigt att ränteläget är direkt påverkande på marginalen.

Precis som Sommenwende skriver är RBs nyckeltal KPI-inflation. Ingves har tidigare gått rätt långt utanför sitt faktiska ansvar, fått enormt mycket skit för det, och idag gör han bara exakt det han får betalt för förutom några enstaka uttalanden i debatten han inte verkar kunna låta bli. Således gick han alltså ifrån rätt insiktsfull till att skoningslöst rikta in sig på KPI via låga räntor och senare obligationsköp, oavsett förväntat resultat.

Svårt att klandra honom för något av det. I verkligheten kommer ingen ihåg en hjälte eftersom insatsen innebär att inget hände.
Senast redigerad av Trillske 2015-07-17 kl. 08:29.
2015-07-17, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna

Som sagts redan ovan, RB satt tidigare i en rävsax eftersom de ville få ner räntan för att få upp inflationen men man har aldrig velat elda på bopriserna genom lägre boräntor.. Detta gjorde vid några tillfällen att RB agerade för sent med räntesänkningar, och istället fick man göra stora korrigeringar nåt kvartal senare. Nu ligger dock räntan där den ligger och hänsyn tas inte till bopriserna.

När jag pratade om "dämpande effekt på priserna" pratade jag förstås om bopriserna och inget annat, men det tyckte jag var uppenbart om man orkar läsa hela meningen ("Ingves lär bara vara glad över att boräntorna går upp eftersom det kan få en dämpande effekt på priserna och han kan fortsatt hålla reporäntan låg.") Bostadspriserna är som bekant inte en komponent som tas hänsyn till vid inflationsberäkning. Om du hade följt debatten de senaste åren hade du också känt till att Ingves velat få upp inflationen samtidigt som han uttryckt oro för de höga bopriserna.
2015-07-17, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast nu är det väsentligt fler områden än bara Bromma som har 8 milj villor, Lidingö, Täby, Sollentuna, Nacka , Haninge , Ekerö mfl har alla större eller minde villa områden med villor i den klassen.
Såklart, jag använde Bromma som exempel. Min poäng var bara att villor i denna prisklass inte är normalpriser för snittstockholmaren, utan bebos av personer med lite högre löner/kapital eller personer som bott där länge och köpt på betydligt lägre nivåer. Men jag hade missat att du antog 4 miljoner i kapital i ditt första exempel, så i princip säger jag inte emot att det då skulle kunna vara personer med "medellöner" som köper i detta fall. Det är ju bara att kolla på SBABs hemsida om kalkylen går ihop.
2015-07-17, 09:26
Medlem
Citat:
Bubblan kommer att brisera inom 30-40 år?

Du är ju helt jävla pantad.
Skrev jag det?

Jag skrev att du skall betala ränta de närmsta 30-40 åren och att du då intalar dig själv att du kommer att ha ränteavdrag och låga räntor under tiden, snacka om bolånetorsk .
2015-07-17, 09:30
Medlem
Citat:

Trodde att Riksbanken har EN enda uppgift, och detta är att nå inflationsmålet.. eller har Riksbankens uppdrag förändrats numera?
2015-07-17, 09:51
Medlem
Citat:
Som sagts redan ovan, RB satt tidigare i en rävsax eftersom de ville få ner räntan för att få upp inflationen men man har aldrig velat elda på bopriserna genom lägre boräntor.. Detta gjorde vid några tillfällen att RB agerade för sent med räntesänkningar, och istället fick man göra stora korrigeringar nåt kvartal senare. Nu ligger dock räntan där den ligger och hänsyn tas inte till bopriserna.

När jag pratade om "dämpande effekt på priserna" pratade jag förstås om bopriserna och inget annat, men det tyckte jag var uppenbart om man orkar läsa hela meningen ("Ingves lär bara vara glad över att boräntorna går upp eftersom det kan få en dämpande effekt på priserna och han kan fortsatt hålla reporäntan låg.") Bostadspriserna är som bekant inte en komponent som tas hänsyn till vid inflationsberäkning. Om du hade följt debatten de senaste åren hade du också känt till att Ingves velat få upp inflationen samtidigt som han uttryckt oro för de höga bopriserna.

Jo, jag har följt debatten, du verkar dock inte ha förstått den.

Du skrev: "Tror du att riksbanken har sänkt räntan i ett försök att hålla nere boräntorna? Det är ju precis tvärtom." "Ingves lär bara vara glad över att boräntorna går upp eftersom det kan få en dämpande effekt på priserna."

Ingves vill att boräntorna ska gå ner - då har människor mer pengar att konsumera för - då går priserna och KPI upp - då går inflationen upp. Går däremot boräntorna upp får det dämpande effekt på alla priser (inte bara bostäder) eftersom folk måste betala högre ränta istället för att konsumera mer.

Ja, han är orolig över bostadspriserna men det har han inget för. De har endast mandat för inflationsmålet.

Min poäng med det första inlägget var att han antagligen inte får ner bankräntorna mer med en sänkning av reporäntan. -0,35% verkar vara något av en botten. Vilket är intressant då Riksbanken aldrig varit i den här situationen tidigare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in