2015-07-17, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
17-åring som sagt.
Det är Inget Barn.

Ingen förälder hade löpt amok efter 30 minuters sen ankomst.
Ja, de hade kunnat bli oroliga, de hade kunnat bli arga - men de hade inte råkat i sken och med händerna sträckta över huvudet rusat runt i alla riktningar för att försöka rädda "barnet" från döden.

Kan du förklara för mig varför det är omöjligt att tex pappan var/är mördaren?
Varför menar du att det är osannolikt?

Jag påpekade en förälder och sitt barn. Även en 17-åring är någons barn.
2015-07-17, 03:00
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.Branting
Verkligen inte, högst normalt. förbluffad att folk inte släppt det här än. Pappan/Familjen behövde ju inte ens ha varit särskilt oroliga till en början, kanske bara undrade varför hon tog sån tid och åkt för att möta. den riktiga paniken startade nog senare.

Känner mig dessutom rätt bekväm med situationen just nu, den häktade sitter ju givetvis inte där bara för att han råkat bo i närheten. Läser man genom raderna förstår man ju att det finns flera faktorer som är rätt svåra att snacka bort för vår käre litauer. Hur många hade egentligen nycklar till boden där lisa hittades? troligtvis bara bröderna, kanske någon annan som dock har starkt alibi. Inget som räcker till en dom än men hade det vart ett odds hade det knappt vart spelvärt. Vad som gör mig nyfiken är VAR avled hon samt NÄR. Hoppas att målet är såpass starkt att det går till rättegång så man får sig en inblick i FUP. Det behöver den här loopen till tråd också
"Pappan/Familjen behövde ju inte ens ha varit särskilt oroliga till en början, kanske bara undrade varför hon tog sån tid och åkt för att möta. den riktiga paniken startade nog senare." - skriver du.

Men då har du inte förstått det instrumentala här. Dvs du skrev att det tog tid för pappan att arbeta upp en stark oro.
Men sanningen är att det bara handlade om 30 minuter.
Förstår du? Endast en halvtimme.
Efter att Lisa kommit endast 30 minuter senare hem än vad som var beräknat (och inte svarade i telefon) så galopperade pappan ut till sin bil och jagade efter henne.

Så du ser att det fanns ingen tid till att bygga upp en oro.
Det var en i stort sett omedelbar reaktion.

Men jag är också angelägen av att veta var själva mordplatsen är.

JAg är inte särskilt övertygad om att caféet är mordplatsen. Där finns inga spår efter någon konflikt tex. Och inga grannar har vare sig sett eller hört något.

Det borde innebära att mordplatsen är någon annanstans.
Själv tänker jag mycket på en sk "älskare" som hn träffat på. Den söndriga telefonen kan peka på ett bråk. Dvs hon hade sparade sms eller bilder på sådant som gjort en älskare svartsjuk.
Mobilmasterna visar att hon var på väg hemåt. Dvs det gick söderut när telefonen till slut stängdes av. Den stängdes av ungefär där mobilresterna hittades också.

Det hade kunnat tyda på att hon antingen mötte älskaren där - eller att han åkte med henne.
Men att mordplatsen borde vara i närheten av mobilskalet kanske.
Jag tycker också at det är möjligt att mördaren sen körde tillbaka mopeden, och bara ställde den på caféet för att sen omedelbart ge sig iväg hem.
Han kanske hade bilen stående där hon hade träffat henne, vid mordplatsen/mobilskalet alltså.

Då hade han dels kört tillbaka mopeden och på det sättet lyckats vilseleda de som sökte efter mordplatsen. Och dels fått folk att tro att hon kanske inte alls var försvunnen (men det lyckades ju inte).

Men sen hade han kunnat ha henne i in bil och köra omkring för att hita en lämplig avlastningsplats.
Det råkade bli balterna. Han misstänkte ju att polisen lätt skulle misstänka dem eftersom de var utlänningar.

Ungefär så tror jag är det mest sannolika scenariot.
Och polisen borde leta bland de män och killar som trånade efter henne. Gärna om de hade blåmärken och rivsår på sig såklart. Tyvärr läker tiden alla sår ...
2015-07-17, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, det ska bli intressant att se vad som stod i smset och hur polisen tror att själva bortrövandet gått till. Det är ju ett mysterium för oss i tråden, men för polisen kanske det är glasklart hur mördaren överrumplade henne och fick henne (levande eller död) från området. Själv har jag ingen röd tråd över det hela. Finns för många knutar och trassel fortfarande...Och vem som är GM är jag inte helt på det klara med än, när jag inte fått veta bevisen.
Det låter som en sund inställning. De kanske har fått reda en del på obduktionen hur själva överfallet gick till. Om åklagaren berättar något mer, kanske det blir lite lättare för oss vanliga svensson-utredare Men just nu vet vi ju inte ens vilka exakta fynd som har gjorts
2015-07-17, 03:09
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Men det var väl i vilket fall som helst ändå Kjällby han gick till?

BAra för att det är hans mamma som berättade det så innebär det inte att det är falskt. Det är en uppgift som hon mycket väl kan ha blivit meddelad. Det betyder såkalrt inte att den som berättade det måste ha talat sanning.
Men kille gick iaf. Han tog ju ingen bil?
HAde han gått hade det ytterligare försvårat för sannolikheten att han skulle ha begått dådet.
Och även om han kört bil så hade det ändå inneburit att han Precis lyckades pricka in sin ditförd med hennes hemfärd - och sen haft minst en halvtimme på sig att våldföra sig på henne samt köra i bilen iväg med henne till gömslet.
Det hade krävt ett översinnligt planerande - direkt efter ett sådant dåd. Det blir osanolikt då. Särskilt som han kom hem - Med maten. Utan blod på kroppen, utan sår på kroppen etc. Och hunnit lämna spår i ladan etc.

Men Kom igen va. Nu måste ni ju ändå örja se hur otroligt osannolikt det är med den häktade balten som gärningsmannen?
Det är dags att börja analysera alternativa teorier - förutsättningslöst och objektivt.
Ingen har gått till Källby och hämtat pizza och det är inte modern som är källa. Det är en bloggare P-O som sagt att två av litauerna var på affären och köpte tre pizzor kl. 19.30.

Jag kan inte komma på hur det har gått till med alla utlagda spår, bortförandet, mordet etc. Det enda jag känner mig säker på är att hon hittades i byggboden vid Martorp. Allt annat är blankt i mitt manus. Är det MGM så är det otroligt tajmat han har ju definitivt inte hunnit förlusta sig på henne och vad är då motivet.
2015-07-17, 03:14
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Det låter som en sund inställning. De kanske har fått reda en del på obduktionen hur själva överfallet gick till. Om åklagaren berättar något mer, kanske det blir lite lättare för oss vanliga svensson-utredare Men just nu vet vi ju inte ens vilka exakta fynd som har gjorts

Jag tror det dröjer till vi får veta nåt. Det som skulle kunna göra att vi får veta något före ett ev åtal väcks är att MGM erkänner (om det nu är han som är den skyldige) eller att det finns övertygande DNA-bevis eller bevis av liknande tyngd. Skulle det visa sig att det inte finns nog med bevis som kan leda till åtal och han blir frisläppt eller att bevisen inte alls pekar ut MGM och han blir friad från alla misstankar, så vet vi ännu mindre...
2015-07-17, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Ingen har gått till Källby och hämtat pizza och det är inte modern som är källa. Det är en bloggare P-O som sagt att två av litauerna var på affären och köpte tre pizzor kl. 19.30.

Jag kan inte komma på hur det har gått till med alla utlagda spår, bortförandet, mordet etc. Det enda jag känner mig säker på är att hon hittades i byggboden vid Martorp. Allt annat är blankt i mitt manus. Är det MGM så är det otroligt tajmat han har ju definitivt inte hunnit förlusta sig på henne och vad är då motivet.

Vi vet fortfarande inte tidpunkt för själva mordet. Rent teoretiskt kan GM väl haft henne levande men inlåst i byggnaden flera timmar och att GM återvände senare t ex mitt i natten.

Sen gällande våldtäktsmän/våldsanvändare så verkar vissa våldföra sig väldigt snabbt/några minuter/sekunder(?), dvs inga maraton, så GM kan ju ha hunnit med nåt ändå OM nu något sånt var inblandat.

PS. Tack för bra förtydligande/klargörande då det riskerade att bli sk trådsanningar av påståenden
Senast redigerad av ulvan 2015-07-17 kl. 03:36.
2015-07-17, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan

Att läsa obduktionsprotokollet när nästan som att håla förhör med vederbörande, det som saknas är kroppsspråket.
Även om det inte alla fynd har framkommit så finns det dock tillräckligt med info för att få en någorlunda bra uppfattning om händelsen.
Tar man den enklaste lösningen så brukar den stämma ganska väl.
2015-07-17, 03:41
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Att läsa obduktionsprotokollet när nästan som att håla förhör med vederbörande, det som saknas är kroppsspråket.
Även om det inte alla fynd har framkommit så finns det dock tillräckligt med info för att få en någorlunda bra uppfattning om händelsen.
Tar man den enklaste lösningen så brukar den stämma ganska väl.
Konstigt att du här skriver att den enklaste lösningen oftast är den bästa - när du ju faktiskt vägrar att ens befatta dig med de enklaste/vanligaste lösningarna.

De vanligaste morden begår som bekant av mördare som känner ofret.

Det är den enklaste lösningen hrä alltså.

Men du envisas med att hitta på en Otroligt sällsynt lösning här.
Dvs att en vilt främmande, helt frisk o normal, kille skulle ha rövat bort, mördat o våldtagit en okänd tjej - under Precis den Extremt korta tidpunkten efter hon slutat, äntligen var ensam.

Du väljer alltså den Svåraste, den mest osannolika, den mest Komplicerade lösningen.

Så hur ska du ha det egentligen?
Tycker du Fortfarande att den enklaste lösningen är den bästa?

Visst förstår jag vad du menar när du skriver att den enklaste lösningen är den bästa - dvs du menar att det är enklast att bara lite på att polisen minsann har gjort rätt.
2015-07-17, 04:30
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vad jag förstått (kan ha fel) så hade LH lovat smsa pappan när hon åkte från jobbet.

Ja det har jag också läst! Och en 17-åring brukar oftast ha som vana att hellre skicka sms än ringa.
Senast redigerad av rubin22 2015-07-17 kl. 04:35.
2015-07-17, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex

Ryktet säger numer att det va dom två bröderna som handlade.
2015-07-17, 07:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Och NEJ - man blir Inte Galen av oro om ens 17-åring kommer 30 Minuter för sent och inte svaarar i telefonen.
Ingen - ingen - förälder till en 17-åring springer till sin bil och ger sig ut för att leta efter en 17-åring som är 30 minuter sen.
Ingen!!!!!

.. Skulle snarare säga de flesta - utom du och några få därtill. För du tycks ignorera vissa faktorer.
Lisa var en van mopedförare - vilket inte har ett dugg med denna händelse att göra. De gör exakt vad normala föräldrar skulle göra. Finns sen inga uppgifter om att han var galen av oro i detta läge.

HON SVARAR INTE I MOBILEN då hon uteblir från beräknad tid hemkomst. Detta är troligen den förlösande faktorn till att fundera om nåt hänt efter vägen (fel på moppen, soppatorsk, olycka el dyl)

Flertal andra faktorer kan påverka. Äta kvällsmat på uppgjord tid. Lisa är ordningssam med tider. Vi har inte en susning.
Du kan lägga ner det här tramset nu för reaktionen är helt normal.

Citat:
Han Ljög dessutom när han sa att han hade letat tillsammans med sina kollegor före han ringde till oplisen.
Men han kom fram ca senast 2100. Då hade han Endast 1 timme på sig att dels förstå att dottern var försvunnen (dvs försvunnen på riktigt och inte bara hade valt att gå till en kompis) och dels ringa till Flera kollegor. Kollegor som dessutom ska köra sina bilar ända till caféet. Det borde ta ca 1 timme det med.
Dvs så kollegorna kunde inte ha kunnat komma fram förrän 2200.
Och då sa pappan att han hade letat tillsammans med sina kollegor.

Vad ljuger pappan om? Han har redan åkt när samtalet mellan mamman och caféägaren pågår (start kl 20.15)
Han begriper omgående att nåt är galet då han finner mopeden.
Han ringer sina kollegor (om nu mediauppgifterna stämmer). Detta med en timme är ju grov spekulation från ditt håll iom att du inte vet vart de bor i förhållande till cafét.

c:a 21.30 är han i alla fall med caféägaren vid cafét:

L: " jag åker ju hit upp och möter upp Lisas pappa.."

Arbetskollegan R säger:
" jag tror Lena ringde mig vid halv tio... om jag hade sett Lisa åka iväg och att hennes pappa var där nu med Lena och att dom såg att mopeden var kvar"

Citat:
Men HUR???
HUR hade han och hans kollegor kunnat få tid till att leta efter Lisa?
Och leta var? Enligt kartan finns där inte så många hus. Balternas hus var flera km bort.
Du ser att pappan Ljög här alltså - att hans historia (hans ALIBI) inte håller.
Ser du det?
Var snäll och visa för mig hur hans alibi är vattentätt.

Jag undrar snarare hur de inte skulle hunnit leta...
Pappan anländer till cafét, inser direkt att nåt hänt, ringer kollegor. Dessa åker hemifrån direkt.
Det behöver verkligen inte ta en timme för att nå cafét - du vet som sagt inte vart de bor. De letar i närområdet och ringer polisen. No big deal.

Du kan väl snarare förklara följande tidsram eftersom du tycks gilla sånt?
1. Pappan mördar sin dotter (enligt dig) då han anländer senast kl 21.
2. Kör henne till Martorp.
3. Tillbaka till cafét och står på plats kl 21.30 med caféägaren.

Jag vill även veta: Pappans koppling/kunskap om Martorps lokaler.

Edit:
"Balternas hus var flera km bort." Drygt 1 km snarare. 6 min med bil.
Glöm inte mobiltrafiken heller angående alibi.
Senast redigerad av develi 2015-07-17 kl. 07:37.
2015-07-17, 07:50
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Det här har varit uppe ett antal ggr.Och det har tidigare framkommit att moppen provstartats.
För mig är det självklart..varför skulle man inte gjort det?!

Jo, det finns många kommentarer vad det gäller provstart av moppen.

Men vad jag fikar efter är om polisen har bekräftat att man utfört någon teknisk undersökning av moppen?

En sak är om pappa och/eller någon polis har provstartat den då den hittades......men det säger inte lika mycket som en teknisk undersökning av en kunnig mekaniker.

Och, vid inledningsskedet så kan det ju vara fullt möjligt att även någon polis kan ha testat moppen eftersom det i början antagligen inte fanns någon brottsmisstanke?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in