2015-07-17, 00:07
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag minns bara att den har sagt att mobilen stängdes av ungefär vid den tidpunkten. Jag kan tänka mig att den stängdes av pga batteribrist efter sista SMS.
http://www.dn.se/nyheter/lisa-holm-efterlyst-av-interpol/

Ja, men jag minns att det i nåt sammanhang från polisen (enligt tidningarna) sagts nåt om att den inte stängts av på ett vanligt sätt. Vet inte om man kan avgöra via master om den förstördes då eller om batteriet bara tog slut.
2015-07-17, 00:10
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Du citerar ju själv när jag skriver att det är "högst osannolikt" att den häktade gjort så som det föreslagits.
Högst osannolikt betyder inte omöjligt - oavsett hur du än tolkar det.
Jag har tillomed försökt beskriva möjliga tillvägagångssätt för den häktade att klara av det som hänt, där jag analyserat de olika detaljerna etc.
Men aldrig har jag skrivit att något är omöjligt. Jag har tillomed skrivit att "vi vet inte."

Det jag frågade dig, men du inte svarade på, var varför du blir så arg. Varför verkar du ta åt dig? Varför överfeltolkar du vad jag skrivit? Det känns som att du, oavsett vad du än skrivit om hur neutral du vill visa dig angående den häktades skuld, faktiskt "valt sida" och känner dig personligt träffad av kritik.
Du borde lära dig att denna tråden inte handlar om personliga frågor. Tråden handlar om mordet på Lisa. Inte om dig, inte om mig. Så var vänlig och sluta med dina personangrepp va.
Bemöt det jag skriver istället. Hur hade du tex trott att polisen hade reagerat om pappan här hade varit en nobody men med psykiatriska symtom?
Eller bara en nobody, utan psyk, men som var först vid brottsplatsen, var ensam där, hade ensam telekontakt med offret, sa att han blev orolig efter endast 30 minuters sen ankomst, hävdade att han letade efter henne med kollegor (som alltså på något sätt hunnit till platsen i tid och hunnit leta runt före pappan bestämde sig ringa polisen. Dvs kl 22.

1830 åkte
1930 beräknad hemkomst
2000 pappan åker iväg
2030-21 pappan kommer fram.
2100 pappan ringer kollegor
2130-22 kollegorna hinner minsann komma dit och leta runt
2200 pappan ringer polisen.

Vad stämmer inte där?

Men du skrev ju tidigare att pappan ringde polisen redan efter 30 minuter, så hur ska du ha det? Har du noll koll på vad du skrivit i här?

Det verkar så, då du inte ens har koll på vad andra skriver, men ändå skickar du iväg anklagelser till medlemmar här om vad dem skrivit i tråden som inte stämmer.

Jag är inte ensam om att reta mig på dig som du förhoppningsvis märkt.
Orkar inte med fler långdragna, trista inlägg ifrån dig.
Så kommer nu sluta mata dina inlägg!
2015-07-17, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BokmakareF
Om nu LH gör som många gör d.v.s. Står bredvid moppen, sätter nyckeln i låset, tar på sig hjälmen med handskarna liggandes på moppen osv... Borde hon alltså ha avbrutits efter det att Hon tagit på sig hjälmen men innan det att hon hunnit sätta sig på moppen. Kan hon ha hört något ovanligt ljud eller ett skrik och sen gått tillbaka för att se vad det kunde vara? Eller kanske såg något tappat som låg på marken som hon tog med och gick och hängde upp på en stolpe eller liknande? Något som i vart fall gjorde henne mer synlig från vägen? Ja det är ju ingen som kan svara på det, men det finns ju uppenbarligen många idéer om varför hon lämnade moppen självmant. Inga idéer konstigare än de andra, egentligen. Kan hon ha hört någon knacka på cafedörren kanske? Alltså någon som tillhörde den silverfärgade bilen. Någon som hon artigt ville förklara för att de precis hade stängt. Någon som blev förbannad eller kåt därefter...
Hon kanske aldrig har gått till moppen utan dött långt innan kl 18,30
2015-07-17, 00:14
Medlem
Citat:
Jag minns bara att den har sagt att mobilen stängdes av ungefär vid den tidpunkten. Jag kan tänka mig att den stängdes av pga batteribrist efter sista SMS.
http://www.dn.se/nyheter/lisa-holm-efterlyst-av-interpol/

Mycket talar väl för att mobilen blev sönderslagen eller stampad på då man hittade en krossad display vid grusvägen...
2015-07-17, 00:14
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Kom fram med bevis på motsatsen. En månads avstängning måste ha betydelse. Hur länge var andra fastigheter avstängda?
Vi kan ju nästan säga med säkerhet att inget har hittats i ladan iaf. Jag räknar till tre genomsökningar, 2xpolis, 1xmps, utan att någonting har hittats. När det gäller mjölkrummet så kan man ha hittat något men det kan också vara avspärrat utifall att någon av alla prover man tagit skulle visa sig kunna kopplas till BO. Tills det framkommer något konkret som tyder på motsatsen, förutom handsken då, så tror jag inte att BO nånsin varit i ladan/mjölkrummet iaf.
2015-07-17, 00:15
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Hon kanske aldrig har gått till moppen utan dött långt innan kl 18,30

Hon skickade ett sms till pappan 18.23. Det har polisen bekräftat. Nu kommer du att säga att nån annan gjort det. Men den personen måste veta kodlåset till iPhonen samt veta att det ska skickas ett sms till pappan den kvällen och vad som ska stå i det.
2015-07-17, 00:16
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Varför går du till personangrepp i vart och vartannat inlägg och talar om för postare vad de tänker, tycker och tror? Du försöker trycka ner folk i skorna, men det funkar inte på mig, ska du se, lilla gubben.

Jag har inga höga tankar om folk som tar livet av andra, hur kan du påstå något så jävla dumt? Däremot inser jag möjligheten att folk tar livet av varandra oavsiktligt, eller genom ett infall, och de ska dömas efter det. Det finns inget som talar för att fyndplatsen var tillfällig, det fanns massor av andra dumpningsplatser i naturen som hade varit bättre och mer isolerat. Dessutom fanns det tid på nätterna, när söket låg på sparlåga och polisen bara bevakade några avspärrningar några km därifrån att flytta kroppen, om den av någon outgrundlig anledning inte kunde flyttas till nästa plats direkt efter brottet.

Tänker du hålla en hövlig ton, och inte gå på postares person i fortsättningen?
Uppfattar du det som personangrepp så beklagar jag för det var inte min mening.
Jag tog i lite för mycket, det medges, särskilt det här med "höga tankarna". Beklagar.

Jag reagerade på att man skulle tänka på de anhöriga och därför hade kroppen där den
hittades. Om det nu stämmer att den återfanns inuti ett skåp, intryckt och illa hanterad,
så läser jag mer ut av det att GM är en person av ett ganska hänsynslöst slag som
föga bekymrade sig om att de anhöriga någonsin skulle få återse sin döda/mördade dotter.
Det har jag personligen mycket svårt att tänka mig är fallet att han resonerade så.
Blir mer benägen utifrån ett sånt scenario med kroppen att GM avsåg att återvända
och placera den långt därifrån bara möjlighet yppades därtill med mindre tryck utav
sökinsatser och polisnärvaro.
Inte ens på natten tedde det sig nog lämpligt att agera med kroppen. Att komma där med bil
med ett lik i lasten när man aldrig kunde veta säkert att det inte fanns snutar nånstans gömda
i faggorna i avvaktan på just att Lisas baneman skulle företa sig nånting efter mörkrets
inbrott. Och boende i trakten skulle kunna tänkas reagera över bilar som färdades
runt omkring på skumma tider.

Nej, jag är böjd att tro för egen del att GM med eventuell kumpan/kumpaner kände
sig som inträngd i ett hörn, nervös och allt mer rädd och därför inte vågade göra mera
än vad som redan var gjort.

Omfattningen av det pådrag som vidtog närmast direkt efter att man kunnat konstatera
att Lisa var spårlöst försvunnen, att hennes moped stod kvar med nyckeln i och det
riktigt skrek ut att något förskräckligt skett med henne, måste ha kommit som en
rejäl kalldusch för den/de som stod bakom att det förhöll sig så här, ty på intet vis
var man förberedd/da på något liknande.
Från hemma i Litatuen hade man väl aldrig hört talas om något sånt som dragit igång efter
nån jäntas försvinnande. En ny erfarenhet minsann.
Varför man inte efter själva dödandet for iväg och grävde ner kroppen alternativt sänkte
den i en sjö eller nåt annat, kan man fundera på. Så blev det i alla fall inte.
Hade så skett, något av det nämnda, då kanske vi aldrig återfunnit Lisa. Ett nytt Helena-fall.

Beklagar än en gång att jag fräste på lite väl mycket. Ska försöka hålla en hövligare ton.

Edit: Jag börjar faktiskt fundera alltmer på att Lisa bragtes om livet någon annanstans
än i ladan. Kanske helt enkelt på samma ställe som där hon kom att påträffas.
Då kommer handsken förstås in i bilden igen och komplicerar såna tankar...
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-17 kl. 00:52.
2015-07-17, 00:17
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
För närvarande inget, har man fått en månad då lyser skuld lång väg. Polis har så långt mer än man kan ana men bara väntar på bekräftelse av NFC och de ytterliga undersökningar de förehavit.

MGM faller in inom område,
känner väl till område men inte offret, överfall i kort affekt och det blir fel i fyllan och villan. Tror MGM faller inom just fyllan för detta var inte planerat.

Varför dessa spår, enkelt, fullständig panik och bara kastar ut saker som är tillhörigheter, alltså ingen tanke att någon hittar utan panik. Och hur gör jag nu.

Nyckeln till varför Lisa mördade finns tidigare, cafe't, det kan var så lite som ett, gå hem och sov eller liknande eller bara en tokide av MGM. Sexuellt finns med men om det fullbordas finns spår, om inte har fullfordats men GM kan fällas ändå.

Nyckeln är vad som hände 18.00 intill när mobilen tappade kontakten, sägs vara 18.30 men jag är inte så säker på det. Polis vet men vi vet ingenting av det.

Att man ringat in rätt GM tror jag men hur hände detta blir nog mer klurigt i rättegång om MGM nekar, teknisk bevisning avgör.
"Nyckeln till varför Lisa mördade finns tidigare, cafe't, det kan var så lite som ett, gå hem och sov eller liknande eller bara en tokide av MGM. Sexuellt finns med men om det fullbordas finns spår, om inte har fullfordats men GM kan fällas ändå."

Det du skriver här har ingen verklighetsanknytning.
Det finns inga mord i stort sett som ser ut så i verkligheten. På det sätt begås bara mord i folks sjuka fantasier när de försöker sig på att förstå det oförståeliga.

Dvs, mentalt friska människor får aldrig "infall" såsom du beskriver det. Normala människor går inte över gränsen på det sätt som hänt här.

Detta är inte bara ett "slag som blev fel."
Detta är ett väldigt Effektivt bortrövande. Så effektivt kan de flesta inte röva bort människor. dvs utan spår.

Om en normal människa "råkar" slå ihjäl någon, då brukar de få panik, och antingen själv omedelbart ange sig själv (tex ringa ambulans och plis) eller så springer de och gömmer sig.
De flesta tar inte offret, liket med sig. De flesta gömmer inte liket.

Den häktade har Ingen historia av psykiska problem. Han har Ingen kriminell historia. Han är en laglydig, hårt arbetande gift man. Han har Goda vitsord och omdömen - både socialt och professionellt.

Den teori du förespråkar har inget med normala människor att göra - det du pratar om passar Bara in på människor med psykiska diagnoser av olika slag. Och dessutom med en tydlig brottslig och gränsöverskridande historia.

Den häktade är ingen galning - det hade märkts isf. Hans fru hade märkt det, hans bror, hans arbetsgivare hade märkt det, hans grannar hade märkt det, byborna hade märk det etc.
2015-07-17, 00:22
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
MGM skulle dessutom hämta pizza i Källby så det fanns helt enkelt inte tid att göra sig av med kroppen på ett säkert ställe. Och sen var det för sent. Han försökte dra misstankarna ifrån Martorp genom att plantera handsken men som tur var verkar den bluffen genomskådats rätt så omgående.
Precis ... först mördar och våldtar man en fullkomlig främling - lyckosamt nog Precis när hon blivit ensam kvar och just hade smsat sin pappa - för att sen direkt efter mordet och våldtäkten gå och handla pizza. Laga till pizzan med fru o bror, och sen sitta och mumsa på den pizzan när pappan kom förbi och frågade efter den tjej som den pizzamumsade och familjemysande illbattingen just både mördat och våldtagit - och dessutom lyckats baxa iväg liket ända till en gård flera km därifrån.

Ja, det låter ju verkligen sååååååååååååå övertygande ...
2015-07-17, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hon skickade ett sms till pappan 18.23. Det har polisen bekräftat. Nu kommer du att säga att nån annan gjort det. Men den personen måste veta kodlåset till iPhonen samt veta att det ska skickas ett sms till pappan den kvällen och vad som ska stå i det.
Alla ungdomar har varandras kodlås eftersom dom lånar mobiler av varandra hela tiden och att skicka ett ett sms där det står "åker från jobbet nu" är inget uppseendeväckande och jag kan säga att jag hade gjort precis som pappan, gett mig av direkt om inte min dotter hade svarat när jag vet att hon slutar vid 18 och inte är hemma 19,30 när jag vet att det tar en timme och köra
2015-07-17, 00:27
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Du citerar ju själv när jag skriver att det är "högst osannolikt" att den häktade gjort så som det föreslagits.
Högst osannolikt betyder inte omöjligt - oavsett hur du än tolkar det.
Jag har tillomed försökt beskriva möjliga tillvägagångssätt för den häktade att klara av det som hänt, där jag analyserat de olika detaljerna etc.
Men aldrig har jag skrivit att något är omöjligt. Jag har tillomed skrivit att "vi vet inte."

Det jag frågade dig, men du inte svarade på, var varför du blir så arg. Varför verkar du ta åt dig? Varför överfeltolkar du vad jag skrivit? Det känns som att du, oavsett vad du än skrivit om hur neutral du vill visa dig angående den häktades skuld, faktiskt "valt sida" och känner dig personligt träffad av kritik.
Du borde lära dig att denna tråden inte handlar om personliga frågor. Tråden handlar om mordet på Lisa. Inte om dig, inte om mig. Så var vänlig och sluta med dina personangrepp va.
Bemöt det jag skriver istället. Hur hade du tex trott att polisen hade reagerat om pappan här hade varit en nobody men med psykiatriska symtom?
Eller bara en nobody, utan psyk, men som var först vid brottsplatsen, var ensam där, hade ensam telekontakt med offret, sa att han blev orolig efter endast 30 minuters sen ankomst, hävdade att han letade efter henne med kollegor (som alltså på något sätt hunnit till platsen i tid och hunnit leta runt före pappan bestämde sig ringa polisen. Dvs kl 22.

1830 åkte
1930 beräknad hemkomst
2000 pappan åker iväg
2030-21 pappan kommer fram.
2100 pappan ringer kollegor
2130-22 kollegorna hinner minsann komma dit och leta runt
2200 pappan ringer polisen.

Vad stämmer inte där?

Kommer inte ens gå in på din teori om pappan nu. Varför tänker jag inte det det? För att du uppenbarligen måste lida vanföreställningar.
Du läser ju verkligen inte ens vad jag skriver... Och ignorerar det du själv skrivit som finns svart på vitt. Därför finns det ingen poäng över huvud taget att fortsätta svara på nya grejer som du kommer med.

(Så se inte mitt svar under som något kopplat till den pappa-teorin över huvud taget).

Ang att du helt har avfärdat MGM som GM, och caféet som en brottsplats, så har jag redan bevisat detta.

Det här är dina egna ord. Ingen annans. Dina.

-

Alltså - caféet var ingen brottsplats - alls!
.
Vi måste alltså överge den häktade.

Det viktiga är gärningsmannaprofilerna. Och det är inte längre spekulationer att den häktades profil inte begår den typen av brott som han anklagas för.

Den häktade har inte rätts gärningsmannaprofil med andra ord.
Hans profil begår inte brott av denna karaktären.

Den häktade har helt enkelt inte den profil som passar in i ett brott av denna kalibern.

Det är inget svårt att visa hur orimliga de är.

det är helt Osannolikt att hon skulle ha blivit tagen eller överfallen vid mopeden.

-

Anledningen till att jag blir förbannad (åter igen) är för att du hittar på rena LÖGNER.
VISA MIG VART JAG HAR SKRIVIT ATT MGM ÄR GM. DU HAR I INLÄGG EFTER INLÄGG FORTSATT ATT HÄVDA DETTA, UTAN NÅGRA SOM HELST BELÄGG FÖR DET. SOM EN GALNING.

Sedan när jag bevisar dig fel så går du vidare till nästa punkt och börjar diskutera nya saker (nu pappan).
Jag har redan förklarat varför din första teori om en svartsjuk GM som stannade Lisa på vägen är osannolik. Du har inte kommit med några som helst invändningar mot mina argument. Varför? För att du inte har några.

Nu vill du att jag ska felbevisa dig om pappan också. Varför skulle jag göra det? Jag har försökt föra en seriös diskussion men du kastar ut dig massor av dumheter, utan att bemöta mina argument mot dessa, och sedan flyttar du fokus någon annanstans eftersom att du inte har belägg för det du skriver. Så har hela vår diskussion hållit på. Sedan för att undvika att behöva svara på det jag skriver så kommer du gång på gång med rena lögner om vad jag skrivit, trots att jag bevisat svart på vitt att det är helt falska och osanna påståenden. Rena lögner.

Verkligen ofattbart att jag fortsätter diskutera med dig. Sök hjälp istället för att sitta och skriva här.
2015-07-17, 00:35
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men du måste ha svårt att ta in saker, som att dottern körde första gången själv hem och när hon inte kom hem då hon borde ha gjort det så ringde pappan och fick inget svar, självklart blir man då som förälder orolig och rädd att det hänt ev. en olycka efter vägen.

Förstår inte varför du tycker det är konstigt? Du har verkligen snöat in dig på denna linje, medans vi andra här spekulerar om en massa olika scenarion.
Orkar inte ens läsa lite av dina tramsiga inlägg längre, du tuggar på i samma spår! Så sluta tramsa!
Och skriva sånt som inte ens stämmer!
Snälla NÅN ... Sluta nån gång upp med det idiotiska pladdret och att lilla Lisa "körde moped för första gången."

Lisa körde för fan moped hela tiden. Hon hade dessutom kört moped TILL jobbet den morgonen.
Hon hade börjat på sommarjobbet den veckan, och hade - för att kunna hitta de 4 mil till jobbet - åkt med sin pappa de första dagarna så att hon skulle kunna hitta. I flera dagar hade hon åkt så hon kunde vägen bra.

Sluta yla om att hon minsann åkte moped första gången - för hon var en Van mopedförare. Hon använde sin moped varje dag och åkte runt överallt hon ville med den där hon bodde, ensam och med vänner.

Och NEJ - man blir Inte Galen av oro om ens 17-åring kommer 30 Minuter för sent och inte svaarar i telefonen.
Ingen - ingen - förälder till en 17-åring springer till sin bil och ger sig ut för att leta efter en 17-åring som är 30 minuter sen.
Ingen!!!!!

Men denna SA att han gjorde det.
Efter det var han den Förste att komma fram till caféet.
HAN var den som sa att hennes nyckel och en påse var orörd kvar.
Han sa det. Endast Han.
Det är bara hans ORD.

Han Ljög dessutom när han sa att han hade letat tillsammans med sina kollegor före han ringde till oplisen.
Men han kom fram ca senast 2100. Då hade han Endast 1 timme på sig att dels förstå att dottern var försvunnen (dvs försvunnen på riktigt och inte bara hade valt att gå till en kompis) och dels ringa till Flera kollegor. Kollegor som dessutom ska köra sina bilar ända till caféet. Det borde ta ca 1 timme det med.
Dvs så kollegorna kunde inte ha kunnat komma fram förrän 2200.
Och då sa pappan att han hade letat tillsammans med sina kollegor.

Men HUR???
HUR hade han och hans kollegor kunnat få tid till att leta efter Lisa?
Och leta var? Enligt kartan finns där inte så många hus. Balternas hus var flera km bort.

Du ser att pappan Ljög här alltså - att hans historia (hans ALIBI) inte håller.

Ser du det?

Var snäll och visa för mig hur hans alibi är vattentätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in