Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Varför går du till personangrepp i vart och vartannat inlägg och talar om för postare vad de tänker, tycker och tror? Du försöker trycka ner folk i skorna, men det funkar inte på mig, ska du se, lilla gubben.
Jag har inga höga tankar om folk som tar livet av andra, hur kan du påstå något så jävla dumt? Däremot inser jag möjligheten att folk tar livet av varandra oavsiktligt, eller genom ett infall, och de ska dömas efter det. Det finns inget som talar för att fyndplatsen var tillfällig, det fanns massor av andra dumpningsplatser i naturen som hade varit bättre och mer isolerat. Dessutom fanns det tid på nätterna, när söket låg på sparlåga och polisen bara bevakade några avspärrningar några km därifrån att flytta kroppen, om den av någon outgrundlig anledning inte kunde flyttas till nästa plats direkt efter brottet.
Tänker du hålla en hövlig ton, och inte gå på postares person i fortsättningen?
Uppfattar du det som personangrepp så beklagar jag för det var inte min mening.
Jag tog i lite för mycket, det medges, särskilt det här med "höga tankarna". Beklagar.
Jag reagerade på att man skulle tänka på de anhöriga och därför hade kroppen där den
hittades. Om det nu stämmer att den återfanns inuti ett skåp, intryckt och illa hanterad,
så läser jag mer ut av det att GM är en person av ett ganska hänsynslöst slag som
föga bekymrade sig om att de anhöriga någonsin skulle få återse sin döda/mördade dotter.
Det har jag personligen mycket svårt att tänka mig är fallet att han resonerade så.
Blir mer benägen utifrån ett sånt scenario med kroppen att GM avsåg att återvända
och placera den långt därifrån bara möjlighet yppades därtill med mindre tryck utav
sökinsatser och polisnärvaro.
Inte ens på natten tedde det sig nog lämpligt att agera med kroppen. Att komma där med bil
med ett lik i lasten när man aldrig kunde veta säkert att det inte fanns snutar nånstans gömda
i faggorna i avvaktan på just att Lisas baneman skulle företa sig nånting efter mörkrets
inbrott. Och boende i trakten skulle kunna tänkas reagera över bilar som färdades
runt omkring på skumma tider.
Nej, jag är böjd att tro för egen del att GM med eventuell kumpan/kumpaner kände
sig som inträngd i ett hörn, nervös och allt mer rädd och därför inte vågade göra mera
än vad som redan var gjort.
Omfattningen av det pådrag som vidtog närmast direkt efter att man kunnat konstatera
att Lisa var spårlöst försvunnen, att hennes moped stod kvar med nyckeln i och det
riktigt skrek ut att något förskräckligt skett med henne, måste ha kommit som en
rejäl kalldusch för den/de som stod bakom att det förhöll sig så här, ty på intet vis
var man förberedd/da på något liknande.
Från hemma i Litatuen hade man väl aldrig hört talas om något sånt som dragit igång efter
nån jäntas försvinnande. En ny erfarenhet minsann.
Varför man inte efter själva dödandet for iväg och grävde ner kroppen alternativt sänkte
den i en sjö eller nåt annat, kan man fundera på. Så blev det i alla fall inte.
Hade så skett, något av det nämnda, då kanske vi aldrig återfunnit Lisa. Ett nytt Helena-fall.
Beklagar än en gång att jag fräste på lite väl mycket. Ska försöka hålla en hövligare ton.
Edit: Jag börjar faktiskt fundera alltmer på att Lisa bragtes om livet någon annanstans
än i ladan. Kanske helt enkelt på samma ställe som där hon kom att påträffas.
Då kommer handsken förstås in i bilden igen och komplicerar såna tankar...