2015-07-17, 01:51
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpppspark
Kan det vara så att just sms:et var det som fick föräldrarna att bli oroliga ?

Jag tänker om hon inte alls brukade skicka sms, och helt plötsligt så fick dom ett sms som hörde totalt till ovanligheten.

Att sms:et fick dom att tro att Lisa gjorde något annat innan hemfärd.

Att hon oftast när hon var ute, bara åkte hem, nästan aldrig hörda av sig för att informera föräldrarna om eventuell hemkomst.

Att föräldrarna redan då började ana något, och när hon sen inte kom hem så agerade dom fort eftersom det hade byggts upp en oro.

Om jag inte minns fel (kan så klart göra det) så ville pappan hon skulle skicka sms när hon åkte iväg. Det var ju första gången hon körde från jobbet och det blåste småspik. Men hon kan så klart ha skrivit nåt i smset som gjorde dem fundersamma i efterhand sen när hon inte dök upp.
2015-07-17, 01:51
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Var finns faktan som säger att det var Billys Panpizza som införskaffades?
Dessutom är ju ändå smaken som baken. Och pizza från affären kan vara allt från färdiga pizza-kit till basingredienser till frysta pizzor.
Det var som du sa kallt ute och att gå så lång väg som ända från byn till deras ställe med nygräddade pizzor - de hinner ju kallna på vägen.
Fanns det en pizzeria bredvid balternas hus menar du? På kartan ser det ut som mitt i ingenstans ju. En gård bara i stort sett. Visst finns det väl bara pizzerior inne i byn?
Det finns en pizzeria i Källby tar 8-9 min med bil från där de bor. Men pizzaspåret är falskt. Tredjehandsuppgift.
2015-07-17, 01:54
Medlem
Citat:
"göra dem oroliga" är INTE samma sak som att Omedelbart hoppa in i bilen och jaga efter dottern.

det är ett Enormt steg mellan att bli orolig och att ge sig ut och leta Direkt efter att man blivit orolig - efter endast 30 minuters frånvaro.

Under dom 30 minutrarna kom oron smygandes och det tar inte särskilt lång tid innan man blir riktigt orolig för sitt barn. Som förälder tar man gärna det säkra före det osäkra när det gäller ens barn. Bättre att åka iväg om något hänt längs vägen än att vänta ytterligare.
2015-07-17, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Räcker det inte med tok nu? DE FICK INTE SVAR PÅ MOBILEN, DET VAR DÅ DE BLEV OROLIGA!
EV. ATT DET HADE HÄNT EN OLYCKA EFTER VÄGEN! Vad är så jädra konstigt med det?

Förlåt, jag visste inte att du exakt vet vad som hände

Då skulle jag först och främst vilja veta vad som är toket ? sen kan du ju släppa lite på CAPS LOCK kanske.

Vad skulle vara så jädra konstig att reagera på ett sms som man vanligtvis inte får ?

Jag har själv varit med om att fått ett sms från en vän som jag tyckte verkade så långt ifrån hennes personlighet att jag reagerade och även åkte hem till henne litet senare. Vilket det visade sig sen att min reaktion var befogad. Ingen sådan här händelse men ändå.

Man kan ana oråd på grund av olika små detaljer, sen att oron på något sätt bekräftades när hon inte svarade är ju inte helt orimligt.
2015-07-17, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ATLAS64
ja jag tycker också det vat märkligt att pappan gav sig iväg så snabbt efter att LH hade sms:at och att hon var på väg hem ! sen att telefonen la av strax efter ,,,som om att pappan kände till något hot emot henne ev ! men man tycker att han borde sagt till polisen i ev förhör ! och vem kan intyga var pappan befann sig under den tid då LH sms: till pappan och tills han befann sig på cafets område,, och fann att LH var spårlöst borta !

Tycker inte det verkar märkligt. När hennes hemkomst tycks dra ut på tiden och någon i familjen ringer för att kolla läget, när de inte får något svar är det väl inget märkligt i att de befarar att något inträffat utmed vägen.
Att familjen sätter sig i bilen och åker mot hennes jobb är väl heller inte speciellt konstigt.
2015-07-17, 02:01
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Då skulle jag först och främst vilja veta vad som är toket ? sen kan du ju släppa lite på CAPS LOCK kanske.

Vad skulle vara så jädra konstig att reagera på ett sms som man vanligtvis inte får ?

Jag har själv varit med om att fått ett sms från en vän som jag tyckte verkade så långt ifrån hennes personlighet att jag reagerade och även åkte hem till henne litet senare. Vilket det visade sig sen att min reaktion var befogad. Ingen sådan här händelse men ändå.

Man kan ana oråd på grund av olika små detaljer, sen att oron på något sätt bekräftades när hon inte svarade är ju inte helt orimligt.

Jag förstår precis vad du menar. Man kan läsa mellan raderna i vissa sms och känna att allt inte stämmer. Men det mer troliga är nog ändå att hon var rejält sen trots sms om att åka hem och att hon dessutom inte svarade i telefonen. De trodde nog hon råkat ut för en olycka.

Tiden och FUP får visa om föräldrarna upplevde smset som annorlunda.
2015-07-17, 02:03
Medlem
Citat:
"göra dem oroliga" är INTE samma sak som att Omedelbart hoppa in i bilen och jaga efter dottern.

det är ett Enormt steg mellan att bli orolig och att ge sig ut och leta Direkt efter att man blivit orolig - efter endast 30 minuters frånvaro.

Varit borta ett tag, å det första man ser är dig. Suck.
Han skulle så klart tagit en stor jävla whisky å lutat sig tillbaka, för det hade du gjort.
Nä, han gjorde inte det, HAN VILLE HJÄLPA SIN DOTTER.
2015-07-17, 02:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Varför 30 km bort? Varför överhuvudtaget i samma område? Varför inte långt bort i tjotahejti? När spred de ut sakerna? Hur gjorde de för att ingen skulle se det? När tog de LH till gården? Hur lyckades de undvika polisen och MP?

Det jag inte förstår i ditt resonemang är i så fall varför pappan och polisen låtsades att de inte visste vad som hänt Lisa. Om det är en kidnappning söker man ju inte personen i närområdet..

Pappan tror ju att de (Kidnapparna plus Lisa) är kvar i närområdet. Grejerna slängde de ju ut när de körde iväg med henne enbart för att slöa ner eventuella efterföljare.

Hur de lyckades ta Lisa in i området igen vet vi inte men de är ju inte första kidnappningen & de är ju Svenska polisen & Missing people som står för motståndet.

Ev har både godsägaren & den häktade del i det hela på lite olika sätt. Ingen av de kommer någonsin att tjalla. Storebrodern får 4 år för skyddande av brottslingar & är ute efter ca 2.5 år.

Den ev lilla delen som han skulle fått blir nu noll & han får bara tänka på att hålla sig vid liv istället.
2015-07-17, 02:06
Medlem
Citat:

Det är nog inte uteslutet att det kan ha varit något liknande för pappan. Även om jag inte tror det så kanske ju LH inte brukade messa, men kan ju ha messat för hon ville visa någon som vägrade fatta att hon måste dra, att hon nu minsann var tvungen att åka eftersom hon messat pappan och att pappan då reagerade på detta
2015-07-17, 02:07
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quishlish
Pappan tror ju att de (Kidnapparna plus Lisa) är kvar i närområdet. Grejerna slängde de ju ut när de körde iväg med henne enbart för att slöa ner eventuella efterföljare.

Hur de lyckades ta Lisa in i området igen vet vi inte men de är ju inte första kidnappningen & de är ju Svenska polisen & Missing people som står för motståndet.

Ev har både godsägaren & den häktade del i det hela på lite olika sätt. Ingen av de kommer någonsin att tjalla. Storebrodern får 4 år för skyddande av brottslingar & är ute efter ca 2.5 år.

Den ev lilla delen som han skulle fått blir nu noll & han får bara tänka på att hålla sig vid liv istället.

Ingen kidnappare säger väl till att man är i närområdet. Då tar man ju en gigantisk risk att bli hittad.

Haha du är för go
2015-07-17, 02:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Det är nog inte uteslutet att det kan ha varit något liknande för pappan. Även om jag inte tror det så kanske ju LH inte brukade messa, men kan ju ha messat för hon ville visa någon som vägrade fatta att hon måste dra, att hon nu minsann var tvungen att åka eftersom hon messat pappan och att pappan då reagerade på detta

Vad jag förstått (kan ha fel) så hade LH lovat smsa pappan när hon åkte från jobbet.
2015-07-17, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag förstår precis vad du menar. Man kan läsa mellan raderna i vissa sms och känna att allt inte stämmer. Men det mer troliga är nog ändå att hon var rejält sen trots sms om att åka hem och att hon dessutom inte svarade i telefonen. De trodde nog hon råkat ut för en olycka.

Tiden och FUP får visa om föräldrarna upplevde smset som annorlunda.

Jo jag tror också att det var pågrund av att hon inte svarade och att klockan rann iväg. Men ändå en intressant tanke ifall det var så som jag spekulerade i. Enligt mig , en bra mycket mer intressant infallsvinkel än allt tjafs om Lisa var en färdigutvecklad kvinna eller inte.

Ja FUP får visa...blir nog väldigt intressant med ett inslag av skräckblandad förtjusning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in