2015-07-16, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
´Sverige Rikes Lag 2015´ finns inte med i litteraturlistan, är man ändå tvungen att köpa in/låna den inför terminsstart?
Givetvis behöver du ha en lagbok under programmet...

"Under studietiden kommer vi använda oss av Sveriges rikes lag 2015 (Norstedts) eller lagtext direkt från internet."
Står det att läsa i välkomstbrevet från instutitionen. Men någon annan lagbok fungerar minst lika bra, den debatten finns redan att läsa i tråden. Du behöver inte ha köpt lagboken innan terminsstart, men däromkring är väl ganska lagom, kika in i Handelsboden och köp den där föreslår jag=)
Citera
2015-07-16, 22:27
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forwarden

"Under studietiden kommer vi använda oss av Sveriges rikes lag 2015 (Norstedts) eller lagtext direkt från internet."
Står det att läsa i välkomstbrevet från instutitionen. Men någon annan lagbok fungerar minst lika bra, den debatten finns redan att läsa i tråden. Du behöver inte ha köpt lagboken innan terminsstart, men däromkring är väl ganska lagom, kika in i Handelsboden och köp den där föreslår jag=)
Värt att notera är att man inte nödvändigtvis måste ha årets upplaga direkt när man börjar plugga. Man får dock vara beredd att skriva ut eller köpa till de delar som isåfall fattas som man behöver.
Citera
2015-07-17, 00:04
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forwarden

Tackar
Senast redigerad av Impossible.M 2015-07-17 kl. 00:20.
Citera
2015-07-17, 00:05
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Värt att notera är att man inte nödvändigtvis måste ha årets upplaga direkt när man börjar plugga. Man får dock vara beredd att skriva ut eller köpa till de delar som isåfall fattas som man behöver.

Man bör ha lagboken inkluderad i litteraturlistan om man nu är i behov av den.
Citera
2015-07-17, 00:47
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Man bör ha lagboken inkluderad i litteraturlistan om man nu är i behov av den.
Ja, det håller jag väl med om.

(Sen är det å andra sidan lite allmänt vett att man behöver en lagbok när man studerar lagen, lika väl som man behöver en penna på en tenta)
Citera
2015-07-17, 00:55
Medlem
alalalalalais avatar
Apropå lagbok. Jag kollade just ett par nätbokhandlar och den blå kostade runt 2300 kronor. De gröna och svarta runt 800 kronor.

Jag vill minnas att även den blå brukar sjunka till knappt tusenlappen lite efter terminstart.
Citera
2015-07-17, 01:52
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Ja, det håller jag väl med om.

(Sen är det å andra sidan lite allmänt vett att man behöver en lagbok när man studerar lagen, lika väl som man behöver en penna på en tenta)

Jag trodde att skolan hade anständighet nog att erbjuda oss nya studenter en lagbok att arbeta kring under skoltid.
Citera
2015-07-17, 02:05
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Jag trodde att skolan hade anständighet nog att erbjuda oss nya studenter en lagbok att arbeta kring under skoltid.
Det finns inte någon "skoltid" på universitetet. Givetvis finns det lagböcker i biblioteket, men det är ju självklart att föredra att ha en egen så att man kan anteckna och stryka under i den samt inte vara beroende av bibliotekets öppettider för att kunna utföra sina uppgifter.
Citera
2015-07-17, 02:51
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det finns inte någon "skoltid" på universitetet. Givetvis finns det lagböcker i biblioteket, men det är ju självklart att föredra att ha en egen så att man kan anteckna och stryka under i den samt inte vara beroende av bibliotekets öppettider för att kunna utföra sina uppgifter.

Lagboken bör med anledning av det vara med i litteraturlistan
Citera
2015-07-17, 09:22
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Nja, jag håller med om att det är underförstått att en lagsamling nyttjas.
Citera
2015-07-17, 09:56
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Du har prickat det anala petitesstänket. Du kommer gå långt.
Citera
2015-07-17, 13:45
Medlem
Inga studentrabatter på "Norstedts blå" nuförtiden? På min tid fick vi nåt i stil med 50% rabatt på den som juridikstuderande.

http://www.studentbokhandeln.se/product.aspx?id=63262
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in