Citat:
Ursprungligen postat av
Szczciarz
Någon skrev tidigare i tråden att det var rätt beslut av det yttre befälet att skicka bort hundföraren och ge honom order att fortsätta spåra, trots att vad jag förstår insatsen då hade upphört. Men om nu hundföraren var skärrad, hade det inte varit bättre att helt enkelt ta honom ur tjänst för debriefing? Vad han varit med om måste ju ha varit en traumatisk upplevelse, liksom det säkerligen var det för familjen.
Hej,
Du syftar på mig.
Rent taktiskt gör man ofta så om situationen tillåter det. En patrull som griper någon, kanske tvingas använda våld, handfängsel osv ska gärna undvika att köra in personen i fråga till stationen. Om det går att lösa på annat sätt. Likaså ska förhör hållas med en gripen av personal som inte varit inblandade i själva gripandet. Det är logiskt och jag tror alla kan förstå och inse fördelarna med detta.
I samma tankebanor agerade YB Jönsson på platsen. Anders behövdes inte på platsen just där och då. Hundägaren är redan upprörd och Anders närvaro tjänar inget till. Det är bättre att den diskussionen sköts av just YB. Jag pratar alltså om precis efter det har hänt. Någon dag senare när det akuta lagt sig tycker jag också mycket väl att Anders kunde erbjudit hundägaren en förklaring. Absolut. Det hade jag själv velat göra. Men det var väl så att han gick på semester i den vevan eller nåt.
Alla kanske inte vet det men Karim O och Lars L som representanter för PONV besökte hundägaren någon dag efter händelsen för samtal med henne. Men strunt samma...
Angående att ta honom ur tjänst. Han slutade sitt pass kl 07 och detta hände väl strax efter 05. Innan han var inne på stationen i Helsingborg var klockan säkerligen mer än 07 med tanke på det hände en bra bit från Helsingborg. Alltså var passet redan slut innan det ens hade aktualiserats.
Att sedan högre chefer kontaktade Anders dagarna efter får väl ses som en sorts diebriefing. Vi vet ju inte hur de samtalen lät. Anders kanske inte ansåg att han behövde mer samtal men det togs säkert upp.