Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-15, 20:35
  #193
Medlem
Kan inte jättemycket om datorer men min styrplatta på min macbook pro slutade fungera och då öppnade jag datorn och tog loss och rengjorde den, kanske kan vara värt ett försök att öppna och kika hur det ser ut i datorn om den ändå inte startar?
Citera
2015-06-15, 21:08
  #194
Medlem
smurflers avatar
Låt den torka innan du pillar mer. Det är regel ett när det gäller elektronik och vätska. Vatten kan ALDRIG skada elektronik om elektroniken är av. Nu kan det visserligen vara för sent, men oavsett vad är din chans mycket större om du låter den torka.
Citera
2015-06-15, 23:51
  #195
Medlem
systems avatar
(FB) Spillt vätska i datorn. Kört?/Mod
Citera
2015-06-16, 00:40
  #196
Medlem
Lät den stå några dagar och det var väldigt lite kaffe som kom in. Öppnade upp den, alltså tog loss bakplattan och kikade runt. Man kan ana nån liten torkad kaffefläck, men inga mängder så. Har skruvat, byggt PC stationära några gånger i mitt liv, men inte skruvat i nån mac bärbar. Vet ju var alla komponenter sitter och vad det är. Står att man inte får ta bort batteriet!? Händer något speciellt då? Ska jag försöka torka ytor, isf med vad?

*edit Har redan fått ersättning av f.bolag. Inte fetaste checken, men efter avdragen självrisk 2500:- iaf.
__________________
Senast redigerad av Burritoz 2015-06-16 kl. 00:46.
Citera
2015-06-16, 10:13
  #197
Medlem
tzjs avatar
Trådar sammanfogade.
/moderator
Citera
2015-06-16, 12:23
  #198
Medlem
DoctorBallss avatar
Dränkte datorn med en 0,5l porter. Det gick på hemförsäkringen. Länsförsäkrimgar för oss idioter.
Citera
2015-06-16, 23:41
  #199
Medlem
Sweeper80s avatar
Förlåt, men det är 2015. Vem har en dator utan spillsäkert tangentbord, om man inte är en jävligt fattig student, e.d.?
Citera
2015-07-16, 16:02
  #200
Medlem
Jag råkade ut för en likadan grej igår, då en kompis välte ett ölglas som hel och hållet täckte tangentbord och trackpad. Stängde av den direkt, försökte skaka om den och få ut allt vatten. Sen varmluft mot alla håligheter en bra stund. Sen fick den stå ett dygn. Startade upp den med en klump i halsen, eftersom den förmodligen var död. Men den startade! Systemet verkar fungera som det ska.

Men.. nu är knapparna klibbiga och sega, och förutom det är trackpaden sjukt seg, den klickar knappt längre och känns trög. Vad gör jag? Knappar kanske jag kan rengöra själv, men vad är det smartaste att göra nu??

Det är en MacBook 13" Retina från 2015, har haft den sedan mars. Innan var den verkligen i nyskick.
Citera
2015-07-16, 17:46
  #201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjockis666
Jag råkade ut för en likadan grej igår, då en kompis välte ett ölglas som hel och hållet täckte tangentbord och trackpad. Stängde av den direkt, försökte skaka om den och få ut allt vatten. Sen varmluft mot alla håligheter en bra stund. Sen fick den stå ett dygn. Startade upp den med en klump i halsen, eftersom den förmodligen var död. Men den startade! Systemet verkar fungera som det ska.

Men.. nu är knapparna klibbiga och sega, och förutom det är trackpaden sjukt seg, den klickar knappt längre och känns trög. Vad gör jag? Knappar kanske jag kan rengöra själv, men vad är det smartaste att göra nu??

Det är en MacBook 13" Retina från 2015, har haft den sedan mars. Innan var den verkligen i nyskick.

Gjorde samma sak och tangentbordet dog helt till slut. Gjort ett upplivningsförsök att plocka isär och bada i vatten och även såpa men det var lite för sent så det blev kortis över vissa delar och knappar.
Vill inte göra dig orolig men bara för att det funkar nu behöver det inte göra det imorgon.

Vatten i sig ska ju inte skada så länge det blir torrt efteråt. Öl/dricka är dock en annan femma. Billigaste är att ta isär och tvätta men som kräver lite jobb annars pröjsa runt $40 från alibaba eller liknande. För min 08-09a kände jag dock att det inte var värt det.
Citera
2015-07-16, 18:57
  #202
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjockis666
Jag råkade ut för en likadan grej igår, då en kompis välte ett ölglas som hel och hållet täckte tangentbord och trackpad. Stängde av den direkt, försökte skaka om den och få ut allt vatten. Sen varmluft mot alla håligheter en bra stund. Sen fick den stå ett dygn. Startade upp den med en klump i halsen, eftersom den förmodligen var död. Men den startade! Systemet verkar fungera som det ska.

Men.. nu är knapparna klibbiga och sega, och förutom det är trackpaden sjukt seg, den klickar knappt längre och känns trög. Vad gör jag? Knappar kanske jag kan rengöra själv, men vad är det smartaste att göra nu??

Det är en MacBook 13" Retina från 2015, har haft den sedan mars. Innan var den verkligen i nyskick.

Kolla om du har drulleförsäkring på hemförsäkringen, lämna in den och få den lagad med originaldelar. 1500 kr i självrisk. Börja absolut inte plocka isär och tvätta själv, skadan riskerar att bli ännu värre.
Citera
2015-07-16, 19:55
  #203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjockis666
Jag råkade ut för en likadan grej igår, då en kompis välte ett ölglas som hel och hållet täckte tangentbord och trackpad. Stängde av den direkt, försökte skaka om den och få ut allt vatten. Sen varmluft mot alla håligheter en bra stund. Sen fick den stå ett dygn. Startade upp den med en klump i halsen, eftersom den förmodligen var död. Men den startade! Systemet verkar fungera som det ska.

Men.. nu är knapparna klibbiga och sega, och förutom det är trackpaden sjukt seg, den klickar knappt längre och känns trög. Vad gör jag? Knappar kanske jag kan rengöra själv, men vad är det smartaste att göra nu??

Det är en MacBook 13" Retina från 2015, har haft den sedan mars. Innan var den verkligen i nyskick.

En MacBook Pro Retina 13" 2015 är inget man vill skruva i själv.

https://www.ifixit.com/Device/MacBoo...lay_Early_2015

Repairability: 1 / 10
Citera
2015-07-16, 21:31
  #204
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZooyorkeR
Det är den jag har. Hur skulle man plocka bort knapparna? Detta måste ju sabba garantin... Känns lite dumt men om det går att göra det snyggt är jag idel öra.

har du garanti så är det väl bara att använda den?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback