Citat:
Ursprungligen postat av
Xbaser
Ja, det är ju den vanligaste vägen och i synnerhet om man inte känner till trakten helt.
Jag inbillar mig däremot att hon i samråd med far/mor stakat ut en annan väg på förhand, som är mindre trafikintensiv. Förvisso är 44:an bred och fin fram till Källby men den är också ganska hårt trafikerad på söndagar och vid hårda vindbyar är 44:an inte alls rolig att åka tvåhjuligt, långsamtgående fordon på eftersom det är så mycket öppna fält.
Jag är mer inne på att man tar av höger vid Holmestads kyrka, korsar E20 och passerar igenom Kinne-Vedum.
Tar vänster vid Kinne-Vedums kyrka mot Götene, svänger höger strax efter den skarpa högerkurvan in mot Kestad för att vid Kestads kyrka svänga vänster mot Kinne-Kleva.
Här kör man visserligen på grusväg men den är hårt packad och mc/moped/scooter har lätt att ta sig fram och den är vidare ganska bred och framförallt ett rakt spår i rätt riktning. Man passerar uppfart till Sjustjärnorna och efter den enda kurvan som vägen erbjuder, är man strax framme vid fyrvägskorsningen i Kinne-Kleva, där grusväg slutar.
Man kör rakt fram i korsningen och genom samhället, passerar Kleva-kyrkan och vidare ut från samhället passeras infart mot Sandtorp och Kinnekulle Ring på höger sida och man närmar sig Husaby.
Vid Husaby kyrka, svänger man rätt upp höger och passerar en gård på höger sida innan Martorp dyker upp. Man fortsätter vägen ut till den slutar i trevägskorsning i Blomberg, sedan vänster mot Källby och längs vägen ligger Klostercafe'et med infart till vänster.
Det kan låta som en krånglig väg vid beskrivning men som pendlarväg för mopedåkare är den att föredra för att undvika tung trafik men ändå hålla sig vid bebodda områden. Men den kräver ju viss lokalkännedom, även om alla kyrkor med fördel används som riktmärken.
Snacka om feltänk av mig!
Självklart är inte E44 speciellt lämplig, med dom upphöjda riskerna som finns att färdas på en sådan slags väg, både gällande snabb trafik och vindpinat. Ingen behaglig upplevelse direkt, även om det är genomförbart både lagligt och med lite stålsättning.
Om man tittar grovt på ditt förslag, så är det en mycket lämplig färdväg för en 17-årig tjej på EU-moped.
Minns även uppgifter om att pappan ska ha kört vägen med henne för att lära, och det rimmar
väl så snyggt ihop med ditt förslag.
Tackar och bugar Xbaser.