2015-07-16, 14:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Beror ju på vilket liv man vill leva, men 4% ränta på 4 mille blir typ 12 tusen i månaden, sedan 10 tusen på mat/liv i månaden, några tusen i månaden till bufferten, sedan 5-6 tusen i månaden till utlandsresan, 4-5 tusen i månaden till nästa bil, 2-3 tusen i månaden till nästa kök/badrum, sedan vill man kanske spara till dagen man skall sluta jobba och sedan vill man ju helst amortera lite oxå

Så allt under 40 k netto i månaden går ju inte om man vill leva ett bra liv.
4% ränta på 4 mkr blir exakt 9783 kr per månad efter ränteavdrag. Hur räknar du?

Som jag redan har sagt är det inget konstigt om en familj med två akademiker tjänar 60000 netto i månaden. De har alltså 50000 per månad till livets nödtorft om räntan på 4 miljoner kronors lånet går upp till 4%. Hur ska de överleva, bubbelbabblare?!?

2015-07-16, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du är både ränte och placeringsexpert och kan allt om kreditgivning och riskanalys, tror du det är enklare eller svårare att göra avsteg från ett standardregelverk om du bara behöver låna halva köpeskillingen?
belåningsgraden är i princip oväsentlig, åtminstone mellan 1% och 75%, det är återbetalningsförmågan som avgör hur mycket du får låna, din okunniga nolla.
2015-07-16, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Som om taxeringskalendern är någon slags bibel för vad folk verkligen tjänar

Ytterst få som jobbar svart idag om det är sådant du tänker på?

Hur menar du att taxeringskalendern inte stämmer?
2015-07-16, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inte ens pengar i madrassen är riskfritt, vilket borde få vissa bubbelbabblare att tänka om. Men icke!

Tänka om?

Menar du att vi som tror på bobubbla föredrar att spara pnegar i madrassen?

Vi har väl menat på att inte köpa för dyrt och amortera.. spara i madrassen måste vara det dummaste alternativet.
2015-07-16, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
4% ränta på 4 mkr blir exakt 9783 kr per månad efter ränteavdrag. Hur räknar du?

Nu kommer du/de väl ha lånet i massvis av år, räknar du helt kallt med att du kommer ha samma ränteavdrag de närmsta 30-40 åren?

Vilken jävla smäll ni kommer åka på när räntorna höjs och ränteavdragen sänks
2015-07-16, 16:00
Medlem
Citat:
De har alltså 50000 per månad till livets nödtorft om räntan på 4 miljoner kronors lånet går upp till 4%. Hur ska de överleva, bubbelbabblare?!?

Du borde tidigare i livet sparat 40k i månaden till en kontantinsats så om de inte hade ett par miljoner i kontantinsats så är det ännu ett bevis på att de är ekonomiskt odugliga.

Jag har en nettolön på 39500:- (min fru har en lön oxå förstås) och en skuld på 900k, jag lever gott men skulle aldrig vilja gå ned i standard, om jag hade ökat min skuld med ex antal miljoner så hade jag inte haft det lika gott som nu, detta säger sig självt.
2015-07-16, 16:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nu kommer du/de väl ha lånet i massvis av år, räknar du helt kallt med att du kommer ha samma ränteavdrag de närmsta 30-40 åren?

Vilken jävla smäll ni kommer åka på när räntorna höjs och ränteavdragen sänks
Bubblan kommer att brisera inom 30-40 år?

Du är ju helt jävla pantad.
2015-07-16, 18:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
belåningsgraden är i princip oväsentlig, åtminstone mellan 1% och 75%, det är återbetalningsförmågan som avgör hur mycket du får låna, din okunniga nolla.
Och du får låna 4 mille hos alla banker med 35-40 tusen i snittinkomst på två vuxna din idiot.
2015-07-16, 18:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Är det det du kallar medelinkomsttagare? Bägge tjänar 42000 i månaden?

Nyss skrev du om en familj med inkomst på 40000, vilket är en helt annan sak. Har bägge 42000 i månaden har de inte svårt att dra runt ett lån på 4 Mkr, även om räntan stiger. Var är bubblan?
Nej men runt 30.000 -35.000 i snitt i ex Sthlm ser jag inte som några överdrivna löner och det är väl även där dom folk köper villor för 8 milj.

Sen kan den ena tjäna 45.000 och den andre 23.000 så landar man på 34.000 i snitt och även om du drar ned belåningen till dryga 3 milj så blir det samma effekt.
2015-07-16, 21:14
Medlem
http://www.dn.se/ekonomi/pressade-banker-hojer-rantorna/

Det har nu nått botten.Reporäntan har sänkts men bankerna höjer sina bolåneräntor. Riksbanken kan inte förmå bankerna att sänka räntorna mer. Det är marknadsräntorna som styr och de behöver snarare höja räntorna för att ha råd med de nya kostnaderna.

Detta är mycket intressant då vi vet att ammunitionen är slut för Riksbanken ungefär vi den här nivån, -0,35. Är reporäntan vi denna nivå och marknadsräntorna går upp kan inte Riksbanken göra jota för att förändra något.

"Till skillnad från Riksbanken, som gång på gång sänkt reporäntan, har bankerna höjt sina boräntor den senaste tiden. Tre av fyra storbanker hade en högre tremånaders snittränta i juni än i maj. En av dem är SEB som dessutom inte har sänkt sin listränta sedan i slutet av maj.

Anna Helsén, presschef på banken, menar att ökade kapitalkrav gör att de måste hålla räntan högt.

– Räntorna är exceptionellt låga, men vi måste ta höjd för ökade kapitalkrav. Bolåneräntorna sätts inte i direkt koppling till reporänta, då vi lånar upp på marknadsräntor. Vi är framför allt en företagsbank, säger hon."
2015-07-16, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej men runt 30.000 -35.000 i snitt i ex Sthlm ser jag inte som några överdrivna löner och det är väl även där dom folk köper villor för 8 milj.

Du verkar inte ha så stor koll. Dessa löner är låga med stockholmsmått och det är definitivt inte par med dessa inkomster som köper villor för 8 miljoner.

Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
http://www.dn.se/ekonomi/pressade-banker-hojer-rantorna/

Det har nu nått botten.Reporäntan har sänkts men bankerna höjer sina bolåneräntor. Riksbanken kan inte förmå bankerna att sänka räntorna mer. Det är marknadsräntorna som styr och de behöver snarare höja räntorna för att ha råd med de nya kostnaderna.

Detta är mycket intressant då vi vet att ammunitionen är slut för Riksbanken ungefär vi den här nivån, -0,35. Är reporäntan vi denna nivå och marknadsräntorna går upp kan inte Riksbanken göra jota för att förändra något.

"Till skillnad från Riksbanken, som gång på gång sänkt reporäntan, har bankerna höjt sina boräntor den senaste tiden. Tre av fyra storbanker hade en högre tremånaders snittränta i juni än i maj. En av dem är SEB som dessutom inte har sänkt sin listränta sedan i slutet av maj.

Anna Helsén, presschef på banken, menar att ökade kapitalkrav gör att de måste hålla räntan högt.

– Räntorna är exceptionellt låga, men vi måste ta höjd för ökade kapitalkrav. Bolåneräntorna sätts inte i direkt koppling till reporänta, då vi lånar upp på marknadsräntor. Vi är framför allt en företagsbank, säger hon."

Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med detta. Tror du att riksbanken har sänkt räntan i ett försök att hålla nere boräntorna? Det är ju precis tvärtom, Ingves har varit återhållsam med räntesänkningarna just av anledningen att de kan få bostadspriserna att stiga för mycket. Ingves lär bara vara glad över att boräntorna går upp eftersom det kan få en dämpande effekt på priserna och han kan fortsatt hålla reporäntan låg.
2015-07-16, 22:57
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Du verkar inte ha så stor koll. Dessa löner är låga med stockholmsmått [30-35k]
Detta har du dock helt fel om. Jätteroligt att du kan missa så tydlig statistik. Eftersom du har kognitiv förmåga att lära dig skriva på åtminstone ett språk antar jag att dumheterna beror främst på lathet, vilket såklart är värre än oförmåga.

Det finns en anledning att svenskar anställs över tex danskar - låga löner.

Vad du tror är låga löner är rätt normala löner på några års erfarenhet och bra master. Dvs med ett positivt urval.
Senast redigerad av Trillske 2015-07-16 kl. 23:07.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in