2015-07-14, 04:08
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Jag fattar inte ett smack. Mer svångremspolitik kombinerat med mer lån till Grekland som man aldrig kommer få tillbaks och Grekerna får fortsatt vara utan draghjälp från en ny billig valuta. Hur fan är det goda nyheter om det ens tar sig igenom alla motsträviga parlament som ska godkänna paketet? Men börsen ba "Yay! Mer av samma skit! Upp med kursen!"
Citera
2015-07-14, 09:31
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah
Jag fattar inte ett smack. Mer svångremspolitik kombinerat med mer lån till Grekland som man aldrig kommer få tillbaks och Grekerna får fortsatt vara utan draghjälp från en ny billig valuta. Hur fan är det goda nyheter om det ens tar sig igenom alla motsträviga parlament som ska godkänna paketet? Men börsen ba "Yay! Mer av samma skit! Upp med kursen!"
Vet inte. Kommer HM att tjäna mindre pengar nu?
Citera
2015-07-14, 09:48
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Vet inte. Kommer HM att tjäna mindre pengar nu?
Nej, de kommer tjäna mer pengar om man ska tro börsens reaktion. Sen är det väl vanskligt att länka ett enskilt företags kursutveckling till Grekland, men börserna gick upp kraftigt över hela världen. Rimligtvis är det en reaktion på Greklandskrisens utveckling.
Citera
2015-07-14, 16:36
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah

Börsen reagerar väl positivt eftersom greklands-"situationen" nu, förhoppningsvis, kommer bli mer stabil. Tilltron till euron finns kvar, någon kantstött.

Stabilt -> bra för affärerna. Klart börserna stiger.

Men, återstår att se om greklandsfrågan verkligen är avgjord. Jag är skeptisk. Den grekiska regeringen kommer väl tvingas avgå? Hur fan blir det då med ingångna avtal med euro-gänget, när inte ens nuvarande puckon faktiskt vill genomföra reformerna? Fan vet.

Läste att det lär dröja minst 4 veckor innan definitiva avtal med grekland är färdigritade och redo att skrivas under. Mycket kan hända på 4 veckor...

Blir nog en skumpig sommar på börsen tycker jag mig se i min kristallkula, så håll i hatten.
Citera
2015-07-14, 18:26
Medlem
njaexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaloPaloPalo
Börsen reagerar väl positivt eftersom greklands-"situationen" nu, förhoppningsvis, kommer bli mer stabil. Tilltron till euron finns kvar, någon kantstött.

Stabilt -> bra för affärerna. Klart börserna stiger.

Men, återstår att se om greklandsfrågan verkligen är avgjord. Jag är skeptisk. Den grekiska regeringen kommer väl tvingas avgå? Hur fan blir det då med ingångna avtal med euro-gänget, när inte ens nuvarande puckon faktiskt vill genomföra reformerna? Fan vet.

Läste att det lär dröja minst 4 veckor innan definitiva avtal med grekland är färdigritade och redo att skrivas under. Mycket kan hända på 4 veckor...

Blir nog en skumpig sommar på börsen tycker jag mig se i min kristallkula, så håll i hatten.

Greklandkrisen är en riktig jävla soppa, har någon en aning om Grekland kommer att stanna kvar/lämna i ett längre perspektiv? En fråga som tydligen ingen kan svara på.

Det här stödet de får nu kommer tydligen inte räcka långt hörde jag på nyheterna igår, det räcker till hösten/vintern sen är vi kanske tillbaka där vi är nu ännu en gång.
Citera
2015-07-16, 20:02
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Har väl redan varit över 10% i år eller?
Visst, men nu är det 12% igen ser du. Det går upp och det går ner , men på sikt går Börsen alltid upp. Snart når vi nya höjder. Kom igen nu alla börsklippare! Vi når lätt över 20% i år, tro mig. Det har jag sagt sen flera månader tillbaka. Vill ni var med på racet, lyssna på Tammer.
Citera
2015-07-16, 20:47
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Greklandkrisen är en riktig jävla soppa, har någon en aning om Grekland kommer att stanna kvar/lämna i ett längre perspektiv? En fråga som tydligen ingen kan svara på.
Jodå, jag kan svara på detta. Inget land kommer att lämna Euro-zonen, någonsin. De stora, ursprungliga Euroländerna med Tysklands Merkel i spetsen har satsat alltför mycket prestige i detta samarbete för att låta det kollapsa. Oavsett vad det kostar kommer Tyskland att se till att inget land lämnar Euron. Så är det bara, allt detta "förhandlande" är bara ett spel, Grekland kommer att få ett nytt avtal och bli kvar i Euron.
Så snart detta är klart kommer världens börser att reagera positivt och kurserna är snart på väg uppåt igen. Detta har jag beskrivit sedan tidigt i våras, och alla som lyssnat på detta har kunnat sova tryggt och sluppit oroa sig för sina aktier. Lyssna på farbror Tammer som vet allt om börsen och aktiehandel.
Citera
2015-07-17, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Visst, men nu är det 12% igen ser du. Det går upp och det går ner , men på sikt går Börsen alltid upp. Snart når vi nya höjder. Kom igen nu alla börsklippare! Vi når lätt över 20% i år, tro mig. Det har jag sagt sen flera månader tillbaka. Vill ni var med på racet, lyssna på Tammer.

OMXSPI som jag följer allra helst ligger idag på 537 spänn, i slutet av april var det uppe på 565 spänn.

OMX30 ligger idag på 1640, i slutet av april så låg den på 1720.

Så nöja höjder vet jag inte, först måste den upp på tidigare årshögsta innan man kan börja snacka om nya höjder.

Själv samlar jag pengar på hög för att köpa in mig om ett par tre år när vi är nere på de nivåer jag är villig att betala.
Citera
2015-07-17, 09:50
Medlem
Citat:

Hej Tammer,

Vi känner inte varandra, men jag vill passa på att tacka för dina alltid knivskarpa analyser! Jag förstår varför du har seglat upp som Louies favoritanalytiker här på forumet, all heder åt dig!

Det hade varit jätte trevligt att luncha någon dag (jag tänker mig typ marinerad björnstek på någon av huvudstadens finare inrättningar) och diskutera finanser!

Med respektfulla hälsningar,
S.P.

PS. Det är så skönt att historien nu har visat att våra förutspåelser var korrekta, medan min ärkefiende (sossen) står med skägget i brevlådan (igen)!
Citera
2015-07-17, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyrelseProffset
Hej Tammer,

Vi känner inte varandra, men jag vill passa på att tacka för dina alltid knivskarpa analyser! Jag förstår varför du har seglat upp som Louies favoritanalytiker här på forumet, all heder åt dig!

Det hade varit jätte trevligt att luncha någon dag (jag tänker mig typ marinerad björnstek på någon av huvudstadens finare inrättningar) och diskutera finanser!

Med respektfulla hälsningar,
S.P.

PS. Det är så skönt att historien nu har visat att våra förutspåelser var korrekta, medan min ärkefiende (sossen) står med skägget i brevlådan (igen)!

Vet inte om det finns nån sosse i denna tråden.
Men kan konstatera att börsen står mycket lägre idag än vad den stod i april i år, hoppas att de som följt dina råd om att inte sitta likvida och gick all in i slutet av april inte har din adress för de hade säkert velat diskutera ett och annat med dig
Citera
2015-07-17, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyrelseProffset
Vänner,

Vilken fantastisk dag! Drakarna har dammsugit upp värdepapper till fyndpriser i några veckor och nu väntar nya toppar!

Ska man ha någon chans att få ett bord på Stureplan så får man nog se till bege sig dit redan nu! Ikväll blir det fest! Café Opera kommer vara livat som en kick-off under IT-yran!

Må väl alla!

Med vänlig hälsning,
S.P.

Detta skrevs den 22/6 börsen låg då på 1608, vad hände efter det, jo på 2 veckor rasde börsen ned till 1516, men styrelseproffset var på sitt café varenda dag o käkade ostron

Nu har börsen stigit igen (till 1617), vad händer då? Jo styrelseproffset kommer in och rekommenderar köp.. kallas väl medgångssupporter detta betende
Citera
2015-07-17, 11:03
Medlem
Citat:
Jodå, jag kan svara på detta. Inget land kommer att lämna Euro-zonen, någonsin. De stora, ursprungliga Euroländerna med Tysklands Merkel i spetsen har satsat alltför mycket prestige i detta samarbete för att låta det kollapsa. Oavsett vad det kostar kommer Tyskland att se till att inget land lämnar Euron. Så är det bara, allt detta "förhandlande" är bara ett spel, Grekland kommer att få ett nytt avtal och bli kvar i Euron.
Så snart detta är klart kommer världens börser att reagera positivt och kurserna är snart på väg uppåt igen. Detta har jag beskrivit sedan tidigt i våras, och alla som lyssnat på detta har kunnat sova tryggt och sluppit oroa sig för sina aktier. Lyssna på farbror Tammer som vet allt om börsen och aktiehandel.
Tanken med EU var ju att ha fred med sina grannländer.

.. men nu importerar vi ju en ny slags "grannar" direkt in i våra länder istället och risken för krig är väl mycket större med dem än med grannländerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in