2015-07-16, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Uppgifterna i Litauen skall ha kommit från den svenska rätten till Litauen, myndigheterna i Litauen borde ha rätt att veta för vad den litauiske medborgaren är häktad i Sverige och vilka bevis som finns mot honom.
Nu blev det visst några mini partiklar som fanns på personerna, men det är sådana partiklar som går med vinden och kan även komma från Sahara öknen när vindarna passar in.
Snickaren har vistas på höga tak och Lisa har kört moped därför kan båda ha åkt ut för de här minipartiklarna, inget konstigt med det.

Är det troligt att Litauiska myndigheter i så fall har läckt information från svensk polis till litauiska medier? Det skulle kunna sabotera hela utredningen.
2015-07-16, 17:12
Medlem
bokfodrals avatar

Är det nån som vet om detta följts upp eller om det kommit fram nåt mer om denna "Hertz-bil"?
2015-07-16, 17:16
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Är det troligt att Litauiska myndigheter i så fall har läckt information från svensk polis till litauiska medier? Det skulle kunna sabotera hela utredningen.

Varför ens tro på litauisk media överhuvudtaget? Googleöversättningar är minst sagt vanskliga och i början hade ju ena brodern erkänt delaktighet i mordet enligt samma tidning. Bara trams, men det klart, det passar ju alla de som inte vill att de ska vara GM.
2015-07-16, 17:17
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Uppgifterna i Litauen skall ha kommit från den svenska rätten till Litauen, myndigheterna i Litauen borde ha rätt att veta för vad den litauiske medborgaren är häktad i Sverige och vilka bevis som finns mot honom.
Nu blev det visst några mini partiklar som fanns på personerna, men det är sådana partiklar som går med vinden och kan även komma från Sahara öknen när vindarna passar in.
Snickaren har vistas på höga tak och Lisa har kört moped därför kan båda ha åkt ut för de här minipartiklarna, inget konstigt med det.

Litauiska myndigheter vet inte mer än vad vi här på FB vet !

Litauisk media vet inte ett smack !
2015-07-16, 17:22
Medlem
bilringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Brottet kan väl knappast ha varit känt ett (1) år i förväg?

Var väl otydlig. Det jag menade var att jag åkte mycket på den vägen förra sommaren och så hemskt tätt med trafik är det inte.

Nyfikna var folk redan på tisdagen då de gjorde filmklippet som de intervjuade Lisas ena kollega. Tidningarna skrev flitigt tidigt och stora samtalsämnet var Lisas försvinnande redan då på tisdagen, 2 dar efter lisas försvinnande.

Vart det tydligare för dig? ;-)
2015-07-16, 17:26
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bilringen
Var väl otydlig. Det jag menade var att jag åkte mycket på den vägen förra sommaren och så hemskt tätt med trafik är det inte.

Nyfikna var folk redan på tisdagen då de gjorde filmklippet som de intervjuade Lisas ena kollega. Tidningarna skrev flitigt tidigt och stora samtalsämnet var Lisas försvinnande redan då på tisdagen, 2 dar efter lisas försvinnande.

Vart det tydligare för dig? ;-)

Jag är lite korkad, men nu hängde jag med. :-)
2015-07-16, 17:26
Medlem
katws avatar
Citat:
Du måste väl inse att det ni har uppfattning om orsaken till mordet på Lisa har drabbats av bakslag på bakslag, det är ingenting som går framåt utan en evig rundgång, ett steg framåt och två steg bakåt.
Uppgiften i Litauen där det påstods att det fanns inget DNA från bröderna på Lisas kropp kan ses som ett stort bakslag, de som har trott att det var en våldtäkt från någon av bröderna.
Nu finns det en person som anser sig ha säkra uppgifter att det var de två bröderna som köpte de 3 pizzorna i Källby 19.30, alltså 1 timme efter Lisas försvinnande.
Det skulle medföra att de två bröderna hade ingenting med Lisas död att göra.
Det kan ses som dråpslaget för de som trott att de är skyldiga och ett jättestort bakslag, en krasch skulle man kunna kalla det.

Vilken är denna person?

Ulrika
Svar till Per Olov E.

Vilka av de 3 var till källby och köpte pizza? Är källan pizzerian? Övervakningsfilm på pizzeria??

per olov eriksson
Svar till Ulrika.

Vet ej. Om det är hon han eller han han kan jag inte svara på just nu, kanske senare.

Och senare..

Per Olov E

FAKTA.

1. Affär Källby ligger 4, 9 km från Litauernas bostad.
Där sågs båda bröderna ca 19:30 samma kväll Lisa H. saknades.
Lagrat på övervakningskamera.
Bekräftat till mig från ytterligare en person till idag.

Vad har han fått bekräftat? Att butiken har övervakningskamera?
Han vet inget mer än någon annan här. Bara spekulationer.
2015-07-16, 17:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Inte du eller jag men att ingen skulle försöka vid 50/50 är inte alls troligt. Det är ju ändå stor chans till "framgång".
Hade vi istället diskuterat något helt annat och för oss åtråvärt, hade vi nog inte blinkat på att ta chansen.

För GM var BO eventuellt åtråvärd..

Har faktiskt inte haft tid att kolla dessa klipp tidigare. Själva cafe'-ingången är den i söder. Men ngn i tråden pratar om att personal kanske gick ut i dörrarna mot norr.
I intervjun nämns att LH gick runt hörnet, vilket av hörnen tro? Nä, personalen bör ha gått ut genom söder-dörren och det är första hörnet mot norra parkeringen som avses tror jag. Om inte, krymper möjligheter och tänkbara scenarier väldigt.
Vem som helst hade avstått och avvaktat ett annat tillfälle med tanke på de katastrofala följderna av en upptäckt.
2015-07-16, 17:34
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Kan vi verkligen vara säkra på detta? Rebecka säger ju i den här intervjun, vid 00:40:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20934096.ab

Reporter: Det var ungefär här hon stod med mopeden?
R: Eh, ja....det var ju här. Eh..ja, det är lite svårt och se ifrån det jag står med min bil.

I så fall kan hon inte parkerat i riktning Källby, för då hade hon inte sagt som hon sagt. Därifrån är det ju helt omöjligt att se baksidan på caféet. Jag tror de låser från gaveln och går ut den vägen när dagen är slut. Således hade hon bilen ungefär där en bil är parkerad i filminslaget.
Just det R säger här gör att norrgavelns entré faktiskt väger över när det gäller frågan om vilken dörr tjejerna sist låste. - Den andra parkeringen ligger dessutom mer otillgängligt till för någon som tillhör personalen; den ser också ut att ha ett mindre grönområde man måste passera för att nå kafébyggnaden. - Att L också sagt:"LH gick emot baksidan till sin moped; jag och L gick upp till min bil /.../" stämmer också med norra parkeringen. Även LS utsaga (som då får förstås som att LS föreställt sig en entré man är på väg att gå ut från) stämmer: "Hennes kollegor gick till vänster från entrén mot en väntande bil. De såg sin arbetskamrat gå åt motsatta hållet, mot mopeden, med hjälmen i sin hand." - Baserat på den totala tillgången på utsagor blir det alltså en viss övervikt för norrgaveln. LS har här också haft ett kortare gångavstånd fram till sin moped.
2015-07-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Vilken är denna person?

Ulrika
Svar till Per Olov E.

Vilka av de 3 var till källby och köpte pizza? Är källan pizzerian? Övervakningsfilm på pizzeria??

per olov eriksson
Svar till Ulrika.

Vet ej. Om det är hon han eller han han kan jag inte svara på just nu, kanske senare.

Och senare..

Per Olov E

FAKTA.

1. Affär Källby ligger 4, 9 km från Litauernas bostad.
Där sågs båda bröderna ca 19:30 samma kväll Lisa H. saknades.
Lagrat på övervakningskamera.
Bekräftat till mig från ytterligare en person till idag.

Vad har han fått bekräftat? Att butiken har övervakningskamera?
Han vet inget mer än någon annan här. Bara spekulationer.

Om det skulle finnas någon bärighet i det här pizza inköpet så har polisen naturligtvis redan kollat upp den saken. Polisen arbetar och har arbetat brett redan från början med det här fallet. Skulle det finnas någon kamerabild som styrker att de båda bröderna varit tillsammans och inhandlat pizzor vid den kritiska tidpunkten så skulle inte MGM sitta häktad på den högre misstankegraden.
2015-07-16, 17:42
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Inte du eller jag men att ingen skulle försöka vid 50/50 är inte alls troligt. Det är ju ändå stor chans till "framgång".
Hade vi istället diskuterat något helt annat och för oss åtråvärt, hade vi nog inte blinkat på att ta chansen.

För GM var BO eventuellt åtråvärd..

Har faktiskt inte haft tid att kolla dessa klipp tidigare. Själva cafe'-ingången är den i söder. Men ngn i tråden pratar om att personal kanske gick ut i dörrarna mot norr.
I intervjun nämns att LH gick runt hörnet, vilket av hörnen tro? Nä, personalen bör ha gått ut genom söder-dörren och det är första hörnet mot norra parkeringen som avses tror jag. Om inte, krymper möjligheter och tänkbara scenarier väldigt.

Gaveln/utbyggnaden i norr verkar vara låst och bommad oavsett caféets öppettider. Möjligtvis hör inte den delen till caféet i denna mån?

Jag känner mig ganska säker i att påstå att entrén förmodligen är det det sista som bommas, därefter har personal sina bilar parkerade på den södra parkeringen = närmast att gå, även om man måste ta några steg på landsvägen.
Parkeringen i norr verkar uteslutande användas av café-gäster (?) och därmed blir således "mopedtjejen" allt som oftast ensam efter att alla skiljs åt vid caféets entré.

Vidare verkar det inte finnas någon vettig möjlighet att ta sig fram på caféets baksida = tät vegetation.

Samtliga intervju-klipp med kollegor faller faktiskt ihop mycket väl med ovanstående, såvitt jag kan förstå.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-16 kl. 17:45.
2015-07-16, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vem som helst hade avstått och avvaktat ett annat tillfälle med tanke på de katastrofala följderna av en upptäckt.

Sluta dra alla över kammen. Hade samtliga fungerat så, hade inga grova brottslingar funnits.

Försök inse att du är väl naiv när du pratar om katastrofala följder av en upptäckt och gärningsmän när det faller inom ramen för grövre våldsbrott och mord.
Utgår vi istället från att det handlar om en situation som inte alls var meningen att avlöpa som den gjorde, då kanske man med större hänseende beaktar riskerna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in