2015-07-04, 01:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Haha, känslig punkt? Du verkar vilja undvika att svara på det här.

Riskbedömning i dagsläget. Du kan gärna jämför med dina andra tillgångar eller med hur bostadsmarknaden sett ut historiskt. Be my guest. Do your thing.

Jag är mest intresserad av hur du gör dina riskbedömningar och var dina bostadsrätter faller in i den kalkylen. Är det låg- eller högrisk enligt din bedömning?

Det är inte det minsta känsligt men vi måste ha något att förhålla oss till för att svara på den frågan.

Risken är olika på kort och lång sikt och hög respektive låg betyder inget om vi inte jämför med något.
2015-07-04, 01:51
Medlem
hakansukkurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du får höja kvaliteten på dina inlägg om du vill få mer uttömmande svar än så.

Citat:
Haha, känslig punkt? Du verkar vilja undvika att svara på det här.

Riskbedömning i dagsläget. Du kan gärna jämför med dina andra tillgångar eller med hur bostadsmarknaden sett ut historiskt. Be my guest. Do your thing.

Jag är mest intresserad av hur du gör dina riskbedömningar och var dina bostadsrätter faller in i den kalkylen.
Min bedömning är att Svenne inte har en aning om vad han yrar om eftersom han vägrar svara på enkla raka frågor. Min fråga var hur hans egenutnämnda riskspridning såg ut, men det ville han inte svara på.
2015-07-04, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Själv är han obelånad men rekommenderar andra att hellre investera med bättre avkastning hellre än att amortera. Men är man ekonomiskt oberoende tre gånger om så behöver man väl förstås inte leva som man lär.

Jag är uppriktigt intresserad av hur han ska svara på det här. Vill verkligen ha ett ärligt svar. Helt uppriktigt. Men misstänker att han flyr fältet i form av några sidors svammelinlägg.
2015-07-04, 01:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag är uppriktigt intresserad av hur han ska svara på det här. Vill verkligen ha ett ärligt svar. Helt uppriktigt. Men misstänker att han flyr fältet i form av några sidors svammelinlägg.

Det är redan besvarat, missade du det?

Det finns ett antal idioter här som gör egna felaktiga tolkningar av vad andra säger och de tar inte jag något ansvar för.
2015-07-04, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är inte det minsta känsligt men vi måste ha något att förhålla oss till för att svara på den frågan.

Risken är olika på kort och lång sikt och hög respektive låg betyder inget om vi inte jämför med något.

Hur är risken på kort sikt?

Hur är risken på lång sikt?

Hur är risken jämfört med dina andra tillgångar?
2015-07-04, 02:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Hur är risken på kort sikt?

Hur är risken på lång sikt?

Hur är risken jämfört med dina andra tillgångar?

Risken är högre på kort sikt än på lång sikt. Det kan när som helst komma en kris som påverkar även om det inte är fundamentalt motiverat men detta korrigeras på längre sikt.

Se tex på börsen de senaste 15 till 30 åren eller så långt du kan överblicka. Vi har fått ett antal kriser som har påverkat på kort sikt men långsiktigt har det ändå gått väldigt bra.

Jämfört med t.ex. aktier ser jag BR som lägre risk men jämfört med pengar på sparkonto så är det högre risk, åtminstone på kort sikt.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-07-04 kl. 02:04.
2015-07-04, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Korrekt. Tillgångsvärden uttryckt i värdet på internationella obligationer oavsett valuta har ökat dramatiskt i värde i takt med fallande inflation och ränta. Detta har pågått i ett flertal år nu.

Noterbart är dock att räntan på obligationsmarknaderna nu har haft upplevt ett trendbrott när alltfler inser risken med billiga krediter. Ska jag behöva nämna Grekland och Puerto Rico..?

De räntor som centralbankerna har som svårast att kontrollera är de som sätts av marknaden.
Med andra ord obligationer med lång löptid och inte utgivna av stater med egen valuta.
Den marknad som dyrkas av nyliberaler kan en dag vändas emot dem och deras intressen. Ta er i akt.

http://etfdailynews.com/2015/06/23/the-beginning-of-the-end-rising-long-term-rates/

http://data.cnbc.com/quotes/DE10Y-DE

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19001/5-ars-ranta

Utopisters värsta fiender är verkligheten.

Jag håller helt med dig. När marknaden tappar förtroendet för CB:s minusräntor och QE kommer pendeln slå tillbaka hårt, när det väl inträffar är svårt att säga. Vi är trots allt inne på helt nya vatten och det ter sig väldigt experimentellt.
2015-07-04, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htknils
Förstår hur du tänker men vad gör du om du skaffar barn och måste flytta innan bubblan spricker?
Det är problemet med invandring till enklare jobb, flyktingar etc.
Politikerna orsakar problem och löser dem samtidigt. Man bör inte skaffa barn i dagens samhälle om man inte är elitmänniska eller kan fly. Nåt är ju underligt, jag är ju en sketen sjuk bidragstagare som inte kan fly men jag vet hemlösa som flyr, de som är hyggligt fysiskt friska. Men som sagt, den gamle gnun Malmquist som förordar Fed-modellen vid värdering av aktier, och således också attraktiva bostäder, gör ju att medelklassen kan bobankomata.
2015-07-04, 06:22
Bannlyst
Citat:
Ingen som vill kommentera mitt inlägg?

(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Nej. Inlägget är ju tänkvärt. Inget att tjafsa om, det skulle bara bli krystat.
2015-07-04, 07:40
Medlem
handelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Vet inte om den här ligger rätt, antar att det korrigeras i annat fall.

Ett par vänner köpte häromdagen hus i Stockholmsområdet.
Utan att huset renoverats eller förändrats såldes det för en miljon högre pris än vad förra ägarna köpte huset för år 2006.
Det är ett extremt exempel men ändå, Sverige har haft en intressant trend gällande bostadspriser under många år nu.

Jag är nyfiken på hur andra, mer insatta, tänker gällande bostadsrallyt som inte verkar nå mållinjen.
Det har i flera år talats om farligt låga bostadsräntor, bankernas generösa utlåning tillika svenskens överbelåning.
Jag har senaste två åren funderat över när bakslaget ska komma, trodde det var dags under 2009 men inget händer?

Kommer en bostadskrasch och hur pass omfattande kommer den bli?

En länk i ämnet:
http://www.e24.se/pengar24/bostad/bostadsmarknaden/tio-tecken-pa-en-bostadsbubbla_1797031.e24

Jag tycker att det finns ingen bostadsbubbla i sverige. Jag kommer att köpä en hus i stockholm snart och jag tycker att priserna ska bara gå upp från här.
2015-07-04, 09:17
Medlem
Ett säker bubbelvarningstecken när man börjar bygga 266 meter höga torn i Göteborg som är dyra att bygga och som ingen sedan värderar till vad det ens är byggt för. Se hur det gick med Torning torso. HSB har fått tagit en rejäl smäll. Men lycka till.

Mäklaren tror att dom ska sälja lägenheterna för över 100.000:-/m2.

http://www.di.se/artiklar/2015/7/3/manga-vill-bo-i-goteborgs-nya-skrapa/?allakommentarer=&flik=senaste
2015-07-04, 09:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ingen som vill kommentera mitt inlägg?

(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Jag kan bara instämma.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto