2015-07-15, 02:11
Medlem
någon som vet vad det är för standard på lägenheterna på Tröskaregatan 39 i Lambohov? linolium eller parkett? vävtapet?
Citera
2015-07-15, 11:08
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auzzaroo
Jag har börjat söka bostad de senaste dagarna, jag ställde mig i kö på diverse olika sidor i mars, men har t.ex. bara 117p på studentbostäder.se och jag märker direkt att det inte är så lätt att få tag i nåt. Jag har inte fått svar av EN ENDA PERSON hittills. Har någon nåt bra tips på att få tag i nåt? Vad ska jag göra om jag INTE får tag i nåt?`
Kolla LiU anslagstavla och blocket efter folk som söker personer till deras lägenhet. Många får tag på boende det sättet. Håll även utkik efter bostad direkt på Studentbostäder. Får du inte tag på något åker du ner ändå så får du hjälp på plats med boende hos faddrar tills du fixat något efter.
Citera
2015-07-15, 11:10
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grabben17
Finns det några speciella tidpunkter som Bostad Direkt brukar komma upp? Eftermiddag - förmiddag eller något liknande?
Tror inte det, i alla fall inte under dessa vågor för nya studenter. Igår kom den ju exempelvis upp på eftermiddagen, har hört morgon och förmiddag förut.
Citera
2015-07-15, 13:40
Medlem
Har fått ett erbjudande om att kanske hyra ett hus på en tomt i Skeda Udde. Det verkar ligga drygt 15 min utanför Linköping, är det värt? Jag är ganska trött på att åka buss dit jag ska efter att ha åkt buss till skolan hela mitt liv... Är det mer värt att vänta och se ifall man få tag i ett korridorrum andra / tredje vågen?
Citera
2015-07-15, 16:22
Medlem
vilsenherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falafeln
Tror inte det, i alla fall inte under dessa vågor för nya studenter. Igår kom den ju exempelvis upp på eftermiddagen, har hört morgon och förmiddag förut.
Hur hittar man bostad direkt? Har förstått att det är på studentbostader.se men hittar inget om bostad direkt...

Edit: Och har hört att vi som är nyantagna har förtur på studentbostader, hur mycket hjälper det? Om en annan har 2000 poäng och jag sitter på 200, får jag ändå rummet?
Senast redigerad av vilsenherre 2015-07-15 kl. 16:29.
Citera
2015-07-15, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vilsenherre
Hur hittar man bostad direkt? Har förstått att det är på studentbostader.se men hittar inget om bostad direkt...
Citat:
Bostad direkt
Under rubriken bostad direkt publiceras bostäder som hyrs ut med kort varsel. Här är det "först till kvarn" som gäller, oavsett köpoäng. Om du ser en bostad direkt bland lediga bostäder ringer du 013-20 86 60.
Under Lediga bostäder, välj boendeform "Bostad direkt" och sök.

Citat:
Ursprungligen postat av vilsenherre
Edit: Och har hört att vi som är nyantagna har förtur på studentbostader, hur mycket hjälper det? Om en annan har 2000 poäng och jag sitter på 200, får jag ändå rummet?
Men snälla rara människa, hört om talas om Google? Studentbostäder + förtur = SVAR.

Citat:
​​I augusti, september och oktober har studenter som är antagna till Linköpings universitet för första gången och som är bosatta utanför Linköpings kommun förtur på samtliga korridorrum.

Förtur innebär att du får gå före i kön. Oavsett poäng. Dock kommer någon annan med förtur och fler poäng att gå före dig.
Citera
2015-07-15, 20:57
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grabben17
Har fått ett erbjudande om att kanske hyra ett hus på en tomt i Skeda Udde. Det verkar ligga drygt 15 min utanför Linköping, är det värt? Jag är ganska trött på att åka buss dit jag ska efter att ha åkt buss till skolan hela mitt liv... Är det mer värt att vänta och se ifall man få tag i ett korridorrum andra / tredje vågen?
Ingen aning om hur många poäng du har. Jag hade tyckt det vore väldigt ovärt.
Citera
2015-07-15, 22:18
Medlem
Falafelns avatar
För att rätta mig själv om det jag skrivit om återbud tidigare:

Citat:
Bostäder som inte blivit uthyrda (återbud) publiceras, i den mån det finns, men tidigast den 23 juli, på vår hemsida vardagar kl. 10.00. Anmälan till dessa rum är öppen till kl. 14.00 samma dag.
Citera
2015-07-16, 00:49
Medlem
För er som lägger intresseanmälningarna i sista stund och inte har tillräckligt med poäng för att leda på en bostad (i skrivande stund krävs drygt 580 dagar) kan jag tipsa om att inte bara kolla på poängen för ledaren utan också vilken plats ni hamnar på i Topp 5-listan. Andra plats på en bostad där ledaren har 800 poäng är ju bättre än en femte plats på en bostad där ledaren har 600 poäng.
Citera
2015-07-16, 01:36
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QQM04R
För er som lägger intresseanmälningarna i sista stund och inte har tillräckligt med poäng för att leda på en bostad (i skrivande stund krävs drygt 580 dagar) kan jag tipsa om att inte bara kolla på poängen för ledaren utan också vilken plats ni hamnar på i Topp 5-listan. Andra plats på en bostad där ledaren har 800 poäng är ju bättre än en femte plats på en bostad där ledaren har 600 poäng.
Ta också hänsyn till ifall personen står i kö/leder andra bostäder också. Om ettan på din bostad har 1302 poäng och köar på 4st andra, och tvåan har 1103 poäng och också köar på 4st andra bostäder, så finns chans att du på tredje plats med 14 poäng ändå får bostaden eftersom personerna ovanför dig har chans att vinna en annan bostad.
Citera
2015-07-16, 08:26
Medlem
När får man veta om man blir erbjuden en lägenhet?
Citera
2015-07-16, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bukfettet
När får man veta om man blir erbjuden en lägenhet?

Nu fick jag ett mail att jag blivit erbjuden en. Tyvärr en korridor på ryds allé. Kommer bli ett helvete

Sitter endast på 547 poäng, de lär inte komma upp något bättre än en korridor även om jag väntar på nästa våg? Am i right?

Men tanken är att köra på det någon / några månad/er sen leta bostadsrätt istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in