2015-07-16, 00:30
Medlem
Theforeigners avatar
[quote=Poppsan|54026481]
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Dom sa? Vilka? Inte polisen[/QUOT

Jo polisen hade hittat ett fynd dagen innan LH hittades och då sa polisen att dom var säkra på att LH var kvar i området

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20953668.ab

Publicerats Fredag den 12 Juni 2015

Enligt Fuxborg är det enbart föremål som hittats och kunnat knytas till 17-åringen.
– Ja, det är saker vi hittat, säger han och berättar att inget av fynden tyder på att flickan utsatts för våld.

Teori: Lisa kvar i området
På fredagsförmiddagen gjordes ytterligare ett fynd. Med "största sannolikhet" tillhör det Lisa Holm, vars föräldrar bekräftat att flickan har ett sådant föremål som hittats. Fyndet, tillsammans med övriga fynd, gör att polisen inte utesluter att Lisa Holm finns kvar i närheten av Blomberg.
– Vi tolkar det som att hon är kvar i området, säger han Fuxborg.
Men att föremålet som hittades på fredagen ensamt gör att polisen misstänker att flickan finns kvar i området, som inledningsvis rapporterades, har polisen dementerat.
– Något sådant uttalande har vi inte gjort. Vi kan aldrig säga så utifrån ett fynd. Vi har inte den kunskapen att säga om hon finns kvar eller finns någon annanstans
, säger Stefan Gustafsson, polisens presstalesperson i Göteborg, till TT.
2015-07-16, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Vad som skrämmer mig är att Lisa kanske var vid liv i mjölkrummet på söndagskvällen när pappan kom till kaféet. Det som talar emot det är att hur lyckades de isf ta bort henne det var poliser där hela natten. De knackade dörr hos grannarna runt om, även hos MGM vid 3-tiden.

Var det verkligen poliser där på området första natten tror du? Första dygnet verkar ju inte polisen tagit det så allvarligt. Det är om pappan eller hans kollegor övernattade sådana fall...
2015-07-16, 00:39
Medlem
[quote=Remark|54024739]
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora

Indirekt i och med att jag nämnde intag av pizza i samma andemening. Och det var bröderna som, enligt uppgift här (osäker om sanningshalt), inhandlat pizza i Källby ca 19.30.

Oavsett, verkar det mest sannolikt att framförallt den äldre brodern hade tillgång (= nycklar) till de flesta byggnaderna som tillhörde säteriet och därmed Martorp. Åtminstone enligt AJs egna uppgifter.

Att andra personer skulle ha denna tillgång känner jag mig tveksam till.

Förmannen har tillgång till nycklar.
2015-07-16, 00:43
Medlem
[quote=Theforeigner|54026837]
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20953668.ab

Publicerats Fredag den 12 Juni 2015

Enligt Fuxborg är det enbart föremål som hittats och kunnat knytas till 17-åringen.
– Ja, det är saker vi hittat, säger han och berättar att inget av fynden tyder på att flickan utsatts för våld.

Teori: Lisa kvar i området
På fredagsförmiddagen gjordes ytterligare ett fynd. Med "största sannolikhet" tillhör det Lisa Holm, vars föräldrar bekräftat att flickan har ett sådant föremål som hittats. Fyndet, tillsammans med övriga fynd, gör att polisen inte utesluter att Lisa Holm finns kvar i närheten av Blomberg.
– Vi tolkar det som att hon är kvar i området, säger han Fuxborg.
Men att föremålet som hittades på fredagen ensamt gör att polisen misstänker att flickan finns kvar i området, som inledningsvis rapporterades, har polisen dementerat.
– Något sådant uttalande har vi inte gjort. Vi kan aldrig säga så utifrån ett fynd. Vi har inte den kunskapen att säga om hon finns kvar eller finns någon annanstans
, säger Stefan Gustafsson, polisens presstalesperson i Göteborg, till TT.

Ehh nähä och polisen utgick från att inget pekade mot våld. En övergiven moped med påse bredvid nyckel i mopeden. Diverse föremål hittades således även en krossad mobil display. Nä då det verkar gått fredligt till inget våld. Eller hur? Vem vill de lura?
2015-07-16, 00:45
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Har för mig att "fyndet i torken" enligt en uppgiftslämnare i tråden skulle vara något annat, typ hjälmen? Detta är dock inte verifierat vad jag vet. Så det kanske var handsken som man menade låg i torken? Men jag tror inte det har stått i media vad det var för typ av föremål som fanns i torken. Har du någon källa på det skulle det vara kanon

Nej det var handsken som hittades, i en spannmålstork läs här:

http://www.expressen.se/gt/missing-people-redo-att-hjalpa-till-i-sokandet/

Publicerad 09 jun 2015 14:33

Hitta handske
måndagseftermiddagen hittade polisen en handske i en spannmålstork belägen i en lada tio meter från flickans arbetsplats. Ladan var för tillfället satt under renovering och användes inte och ett ganska stort område i anslutning till ladan har spärrats av.
– Hennes pappa har bekräftat att hon äger en sådan handske. Men för att vara helt säkra på att det är hennes har vi lämnat den till DNA-analys, säger polisens presstalesman Christer Fuxborg.

Så som jag skrev tidigare i dag, frågan är; hittade man BÅDA Lisa's handskar Måndag?
Den första handsken på morgonen, på marken inne i ladan av MGM +LÅ + AJ
Den andra handsken på eftermiddagen i en spannmålstork i ladan av polisen ?
2015-07-16, 00:45
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Var det verkligen poliser där på området första natten tror du? Första dygnet verkar ju inte polisen tagit det så allvarligt. Det är om pappan eller hans kollegor övernattade sådana fall...

http://www.expressen.se/gt/grannen-klart-att-det-har-inte-kanns-bra-alls/

"De har därför ingen aning om vad som försiggick i omgivningen just då.
Några timmar senare, vid tretiden på natten knackade polisen på dörren hos mannen och berättade om den försvunna flickan.
De knackade även på hos den nu gripna trion."

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4060527-tidslinje-om-forsvinnandet

"Vid 22-tiden på söndagen kontaktas polisen och sökandet efter flickan inleds med fot- och hundpatruller."

Det har sagts förut i tråden, men värt att upprepa. Det var skarpt läge direkt.
2015-07-16, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Några timmar senare, vid tretiden på natten knackade polisen på dörren hos mannen och berättade om den försvunna flickan.

"Vid 22-tiden på söndagen kontaktas polisen och sökandet efter flickan inleds med fot- och hundpatruller."

Stämmer allt detta första dygnet då är jag väldigt imponerad...
2015-07-16, 00:51
Medlem
[quote=Nybromannen|54026932]
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Ehh nähä och polisen utgick från att inget pekade mot våld. En övergiven moped med påse bredvid nyckel i mopeden. Diverse föremål hittades således även en krossad mobil display. Nä då det verkar gått fredligt till inget våld. Eller hur? Vem vill de lura?

Fynden tydde inte på någon blodutjutelse, därav "inget av fynden tyder på att flickan utsatts för våld".
2015-07-16, 00:51
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
En lokal förmåga har rapporterat att den vara borta på tisdag.

Det stämmer ju tyvärr väl med en kommentar jag läste någon dag senare (Den källan verkade seriös): Att Lisas kropp fördes till Rättsmedicin under tisdagen, samtidigt som första häktningen av MGM ägde rum, för fyra veckor sedan.

Då hade alltså NFC tre veckor på sig att utföra obduktionen, innan begravningen av Lisa.
Givetvis hade de aldrig kunnat hinna, att binda MGM vid brottet, när omhäktningen skedde, veckan före densamma.
En preliminär dödsorsak och en preliminär obduktionsrapport var i detta skede det viktigaste att klämma ur sig, för att få till stånd en omhäktning på fyra veckor, vilket de vet behövs för att analysera alla prover...
Heja forensikerna
2015-07-16, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Har för mig att skarpt läge tillkom andra eller tredje dygnet...
2015-07-16, 01:00
Medlem
Theforeigners avatar
[quote=helsan|54026997]
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen

Fynden tydde inte på någon blodutjutelse, därav "inget av fynden tyder på att flickan utsatts för våld".

Det var INTE mitt inlägg (som det stod att det var i ditt inlägg) som du hade i dit förra inlägg, det var Nybromannens inlägg.

Detta inlägg:
Citat:
2015-07-16, 01:01
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Nej det var handsken som hittades, i en spannmålstork läs här:

http://www.expressen.se/gt/missing-people-redo-att-hjalpa-till-i-sokandet/

Publicerad 09 jun 2015 14:33

Hitta handske
måndagseftermiddagen hittade polisen en handske i en spannmålstork belägen i en lada tio meter från flickans arbetsplats. Ladan var för tillfället satt under renovering och användes inte och ett ganska stort område i anslutning till ladan har spärrats av.
– Hennes pappa har bekräftat att hon äger en sådan handske. Men för att vara helt säkra på att det är hennes har vi lämnat den till DNA-analys, säger polisens presstalesman Christer Fuxborg.

Så som jag skrev tidigare i dag, frågan är; hittade man BÅDA Lisa's handskar Måndag?
Den första handsken på morgonen, på marken inne i ladan av MGM +LÅ + AJ
Den andra handsken på eftermiddagen i en spannmålstork i ladan av polisen ?

Jag undrar om det inte är samma handske som omtalas fast taget ur olika rapporteringer . Spannmålstorken är ju inne i ladan . i den typ av spannmålstork som byggs i ladan finns inget att gömma handsken i . Det är bara ett golv med perforerad plåt som spannmålen ska torkas på . Torkningen sker med stora fläktar som blåser luft på spannmålen som gör att den torkar .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in