Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Nej, du försöker inte att ge någon "verklig bild". Du svamlar, fabulerar fritt, fantiserar och försöker att skriva på ett sätt som du inte är språkligt kapabel att ro i hamn.
Det är helt riktigt att inte bara vapensystems tekniska förmågor och begränsningar är av vikt i en krigssituation, utan att också taktiska och strategiska förmågor, förmågan att tänka utanför boxen o.s.v. är av vikt, MEN...
Det förutsätter också att de två sidorna i en konflikt åtminstone hjälpligt är jämnviktiga rent tekniskt, för annars får den högteknologiska sidan stora fördelar som den lågteknologiska sidan inte kan avhjälpa, oavsett hur mycket tunnlar de gräver, boghammarbåtar de köper o.s.v.
Om du vet något om krigshistoria så vet du ju vilka enorma problem Sovjetunionen hade med tyskarna, och då var de avsevärt mer likvärdiga rent tekniskt än vad Iran och USA är idag.
Jag har läst militärhistoria. Men jag tycker också att du borde fördjupa dig lite mer i samma ämne innan du drar förhastade slutsatser.
Om du närmare studerar geografin förstår du att detta "historiska" område kunnats bevaras tack vare sin geografiska situation.
Du hävdar att parterna ska tekniskt sett vara jämviktiga. Denna invändning är intressant men dock inte rätt utgångspunkt i detta fall.
Iran är kanske inte på samma nivå men jag tror inte att teknologi bara har med väldigt komplicerade produktioner att göra. Speciellt när vi pratar vapenindustrin. Dina produktioner måste vara effektiva med tanke på just
dina doktriner och strategier.
Iran behöver inte vara närvarande i xxx antal områden med varierande geografi för att kunna försvara sig.Det är du som behöver vara på alla ställen för att utöva makt.
Allt Iran behöver göra är att anpassa sin vapenteknologi efter sina fiender i närområdet.
Om du nu jämför dokrinen för ett större fartyg med doktrinen för FIAC och FAC med tanke på irans geografiska fördelar, så förstår du att ditt tekniska övertag inte är avgörande. 500 båtar kan göra det som eskorten gör fast på ett effektivare sätt..