2015-07-15, 23:20
Medlem
iSlashs avatar
Enda anledningen att tro något är att man helt enkelt inte vet bättre.
Citera
2015-07-16, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.a.z.o.r.
Det har inte enbart med intelligens att göra. Det har en hel del att göra med personliga behov av trygghet, kärlek, samhörighet, mening, rädsla för döden, rättvisa o.s.v. Att inte försöka förstå detta är för mig lika idiotiskt som att vara bokstavstroget religiös.

Ingår säkert i ditt inlägg men Grupptillhörighet vill jag ha med.
Citera
2015-07-16, 12:35
Medlem
Är ej religiös. Av de jag känner som är religiösa är de lika mycket idioter som alla andra.

Jag tänker faktiskt tvärt om. Jag vill vara religiös. Bara en sådan sak som att vara helt säker på att komma till himlen efter man dör måste ge en enorm komfort, eller en relativt lätt uppnåelig mening med livet. Ibland är det rationellt att välja det irrationella. Problemet är ju att, ja, jag tror ju inte på sådant.
Citera
2015-07-16, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMet
Är ej religiös. Av de jag känner som är religiösa är de lika mycket idioter som alla andra.

Jag tänker faktiskt tvärt om. Jag vill vara religiös. Bara en sådan sak som att vara helt säker på att komma till himlen efter man dör måste ge en enorm komfort, eller en relativt lätt uppnåelig mening med livet. Ibland är det rationellt att välja det irrationella. Problemet är ju att, ja, jag tror ju inte på sådant.
Det kan ju också medföra att du blir rädd för att hamna i helvetet!
Citera
2015-07-16, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det kan ju också medföra att du blir rädd för att hamna i helvetet!
Mycket möjligt, men med tanke på att rätt få kristna(åtminstone i min umgängeskrets) tror på helvetet idag är risken rätt liten. Eftersom jag i detta osannolika fall skulle gå från icke-troende till troende har jag större möjligheter att välja de bra delarna än en som växt upp med sin religion.
Citera
2015-07-16, 12:47
Medlem
Citat:
Mycket möjligt, men med tanke på att rätt få kristna(åtminstone i min umgängeskrets) tror på helvetet idag är risken rätt liten. Eftersom jag i detta osannolika fall skulle gå från icke-troende till troende har jag större möjligheter att välja de bra delarna än en som växt upp med sin religion.
Tror dock det är svårt att "välja" vad man ska tro , eller inte tro , på.
Citera
2015-07-16, 13:19
Avslutad
Jag är religiös, på det sättet att jag har en monoteistisk tro, jag tror på att det finns ett högre övernaturligt - gudomligt väsen, även om det vetenskapligen inte kan bekräftas att ett sådant väsen de facto existerar. Jag tror att detta väsen är mottagligt för bön, att detta väsen har förmågan att förlåta, förmågan att förstå varför vi människor agerar som vi gör, förmågan att vägleda oss. Jag tror att detta väsen ser allt, och om rättvisa inte skipas i våra instanser kommer dessa svara inför Gud. Eftersom jag respekterar andras tro vill jag bli bemött på samma sätt. Vandrar jag runt med symboler runt halsen, tatueringar som indikerar min tro? Nej. Pratar jag om detta med någon? Nej. Läser jag bibeln eller någon annan helig skrift? Nej. Är jag outbildad? Knappast.
Citera
2015-07-16, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles-själ
Jag tror stenhårt på att ALLA religiösa (i Sverige 2015) faktiskt inte kan förmå sig att effektivt tänka rationellt och logiskt samt inte har den naturliga reflexen inombords av sig själva att grubbla, tänka, filosofera, fantisera samt framförallt ifrågasätta te x samhället/kulturen och all annan "fakta" ständigt svävande runt omkring oss för 110% kompletta fullständiga idioter, helt utan den så specifikt mänskliga gnistan att ta sig framåt och utvecklas.

Jag ser faktiskt på religiösa på samma sätt som efterblivna och psykotiska, allt på samma gång.
Jag känner att dessa individer realistiskt inte borde existera idag, men likt illa gör de fortfarande det..
Religion är bara påhittade historier som te x den om jultomten eller tandfen, fast med fler fans.

Hur hanterar ni religösa personer?
(jag undviker te x att prata med dem så mycket jag kan, då inget de säger går att ta på allvar)

Jag ser tyvärr ner på alla religiösa såpass
mycket att det är svårt att sätta ens ett rimligt värde på deras åsikter, vilket tyvärr ofta leder till irritation, förakt och uppgivenhet från min sida.

Ser du också ner på religiösa?

Dom kastar också bort det ända liv dom får någonsin i oändligheten mörker till att följa andras fantasier och drömmar utan någon som helst verklighetsförankring och källkritik öht.
Det är så tragiskt att det inte finns ord..

Försöker du prata religiösa till rätta?
(jag gjorde det tidigare men har slutat nu)

MvH Akilles

Utmärkt trådstart och ett ämne jag funderar på väldigt ofta faktiskt.
Min uppfattning är att religion inte är någonting som växer fram naturligt hos människor utan det är en kombination av den grundläggande mänskliga nyfikenheten över saker som existensen, meningen och nyfikenheten över naturliga fenomen som jordbävningar, moln osv... detta i kombination med ledares fantasi och uppfattningar om hur man förmår förklara dessa fenomen, t.ex att blixten slår ner för att gud ska straffa oss eller dylikt (inte det bästa exemplet men ni förstår poängen) och ledarnas egna drivkrafter som makt osv.

Vidare så anser jag att religionen genom människans historia har uppfyllt en viktig funktion i termer av överlevnad, gruppsammanhållning, regler för giftermål osv.. Finns forskning som gjorts som indikerat att religionen haft en viktig evolutionär funktion för människans utveckling. Hur som helst så är den funktionen inte längre nödvändig då vetenskapen ersatt den.

Jag anser således att religionen är något som vi måste bli av med helt och det främsta religiösa hotet idag är ju helt uppenbart islam. Problemet är att så länge vi har religionsfrihet så kommer den lilla procenten religiösa fanatiker som ger upphov till isiskrigare och dylikt aldrig att försvinna
eftersom vi då tillåter dom att utöva psykisk tortyr och hjärntvätt på oskyldiga barn.

Jag förstår tanken med religionsfrihet men min åsikt är att religion faktiskt bör förbjudas för minderåriga hur det nu skulle se ut det då i praktiken faktiskt utgör psykisk tortyr och hjärntvätt.

Religiösa är oftast religiösa därför att dom har uppfostrats så, med få undantag för hjärntvättade identitetssökande svaga individer som behöver svar på sina frågor eller en mening med livet eller vad det nu är.

Religionen ger upphov till så mycket lidande, och att korrumpera små barns sinnen med sjuka perversa idéer är bara sinnessjukt enligt mig. Jag kände en gång en kille som blev adopterad till en familj som var jehovas vittnen (sjukt jag vet) han led iallafall av allehanda psykiska problem och jag kan utan att överdriva säga att han faktiskt var förstörd för livet.

Sedan så har vi även problemet med islam idag som inte tillåter att man lämnar religionen, det i kombination med inavel och/eller hjärntvätt sedan mycket ung ålder, leder till att dom få individer som faktiskt klarar av att bryta sig loss från dom religiösa strukturer som inpräntats i ens hjärna sen ung ålder utesluts ur gemenskapen, tyvärr är dom individerna av uppenbara skäl väldigt få.

Så för att besvara frågorna så ser jag inte ned på religiösa jag tycker mest synd om dom. Därför jag vet att hur sjuka dom än är och sjuka handlingar dom än gör så tror dom i sina fördärvade sinnen att dom gör gott. Sjuka religiösa människor som stenar barn eller vad det nu kan vara för hemska handlingar tror att dom gör gott.

Jag försöker aldrig tala dom till rätta för jag vet att det inte funkar. Dom religiösa jag känner som slutat vara det har inte slutat för att någon talat dom till rätta utan dom har varit intelligenta individer med förmågan till kritiskt tänkande som inte nöjt sig med enkla svar på svåra frågor.
Jag ser på religiösa människor som små barn, eller psykiskt störda. Jag kan inte ta dom på allvar och jag undviker dom så gott jag kan. Men jag vill även betona att jag aldrig hånar eller är respektlös mot någon oavsett tro, men jag undviker gärna att diskutera religion med religiösa då dom inte kan förhålla sig objektivt till ämnet.

Vi pratar faktiskt om en religion som föreskriver att änglar åker runt och kör molnen... Ja en muslim sa det till mig en gång, att vissa änglars uppgift är att köra molnen och sköta regnet.

Med det sagt så anser jag faktiskt att man inte kan vara religiös i Sverige 2015 utan att vara en komplett idiot.
Senast redigerad av mizra 2015-07-16 kl. 16:20.
Citera
2015-07-16, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mizra
Vidare så anser jag att religionen genom människans historia har uppfyllt en viktig funktion i termer av överlevnad, gruppsammanhållning, regler för giftermål osv.. Finns forskning som gjorts som indikerat att religionen haft en viktig evolutionär funktion för människans utveckling. Hur som helst så är den funktionen inte längre nödvändig då vetenskapen ersatt den.

Allt det där fungerar utan religion, då som nu. Religionen har haft en viktig funktion, det är sant, men i princip endast som maktmedel. Med religion har man kontrollerat människors sätt att tänka, man har haft en förevändning för att skapa motsättningar och starta krig, man har styrt beteende, man har ackumulerat makt och rikedom. Religion har endast haft positiva effekter för de som sitter högt upp i hierarkin. Eventuell kyrklig välgörenhet har varit marginell och det finns inget som säger att den var beroende av kyrkan. Välgörenhet brukar vara beroende av människors välvilja.

Citat:
Jag anser således att religionen är något som vi måste bli av med helt och det främsta religiösa hotet idag är ju helt uppenbart islam. Problemet är att så länge vi har religionsfrihet så kommer den lilla procenten religiösa fanatiker som ger upphov till isiskrigare och dylikt aldrig att försvinna
eftersom vi då tillåter dom att utöva psykisk tortyr och hjärntvätt på oskyldiga barn.

Jag tycker också islam är otäckt, men glöm inte att en amerikansk president drog ut i krig nyligen och hävdade att han hade mandat från gud. I princip alla religioner är ett problem.

Helt rätt observerat att religionsfrihet som politiskt koncept innebär ett problem. Den måste bort, religion är individuell och på intet sätt något som ska få utrymme i våra gemensamma beslutsutrymme.

Citat:
Jag förstår tanken med religionsfrihet men min åsikt är att religion faktiskt bör förbjudas för minderåriga hur det nu skulle se ut det då i praktiken faktiskt utgör psykisk tortyr och hjärntvätt.

Jag förstår inte tanken med vi politiskt behöver uttala och reglera att individer ska få fantisera om vad de vill, i grupp eller var för sig. Förklara gärna.

Citat:
Så för att besvara frågorna så ser jag inte ned på religiösa jag tycker mest synd om dom. Därför jag vet att hur sjuka dom än är och sjuka handlingar dom än gör så tror dom i sina fördärvade sinnen att dom gör gott. Sjuka religiösa människor som stenar barn eller vad det nu kan vara för hemska handlingar tror att dom gör gott.

Det är inget unikt för religiösa, en moderat tror att de hjälper en människa med sjukdomsproblematik eller fel efternamn genom att minska mängden pengar som de får att leva på. Åsa Romson tror att hon bedriver miljöpolitik genom att utmåla ett av könen i vår vita befolkning som det stora miljöproblemet. Folkpartiet tror att de hjälper elever genom att någon ska få ta pengar ur utbildningsverksamheten och stoppa i egen ficka. Stefan Löfvén tror att han hjälper människor genom att inte göra någonting. FMN tror att man hjälper knarkare genom att göra det svårt för dem att få tag i rena sprutor, de ser med andra ord att mer smittor bland missbrukare är en bättre omständighet än färre smittor.
Kortare sagt: Det finns mängder av sjuka sinnen som tror att de gör gott, det är inte unikt för religion.

Citat:
Jag försöker aldrig tala dom till rätta för jag vet att det inte funkar. Dom religiösa jag känner som slutat vara det har inte slutat för att någon talat dom till rätta utan dom har varit intelligenta individer med förmågan till kritiskt tänkande som inte nöjt sig med enkla svar på svåra frågor.
Jag ser på religiösa människor som små barn, eller psykiskt störda. Jag kan inte ta dom på allvar och jag undviker dom så gott jag kan. Men jag vill även betona att jag aldrig hånar eller är respektlös mot någon oavsett tro, men jag undviker gärna att diskutera religion med religiösa då dom inte kan förhålla sig objektivt till ämnet.

Det går inte tala någon till rätta, precis som du har märkt. Det viktiga är att lägga vikten på kunskap och inte kritik.

Citat:
Med det sagt så anser jag faktiskt att man inte kan vara religiös i Sverige 2015 utan att vara en komplett idiot.

Det är ovanligt med kompletta idioter, man behöver bara vara selektiv idiot för att vara religiös. Men kompletta idioter finns i större utsträckning bland religiösa och sverigedemokrater, lite som att flugor dras till skit. Sverigedemokrater är väldigt religiösa i sitt tänk. Jimmy Åkesson är deras frälsare.
Citera
2015-07-16, 21:13
Medlem
Herzs avatar
Dom flesta människor är idioter i vilket fall. Så varför bry sig?

Ateister lever på exakt samma sätt som troende. De har bara lite olika uppfattningar om Gud.
Citera
2015-07-17, 14:13
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Hur hanterar ni religösa personer?
Som jag hanterar folk i gemen.

Citat:
Ser du också ner på religiösa?
Bara de som gör anspråk på sanningen.

Citat:
Försöker du prata religiösa till rätta?
Det är inte min uppgift att attackera någons personliga tro.
Citera
2015-07-17, 14:52
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:

Men.. religiösa som ligger på dödsbädden, härjas tyvärr ändå av dödsångest.. jag ser inte att den komforten är lika värmande när det är dags...

Existentiella "problemet", går inte att vare sig tänka eller känna bort.

Tror snarare att det är först när du gör det till ett problem, att evigt liv.. skulle ha synonymitet med komfort och då skapa ultimativa tankefostrande dogmer, som ånggesten så att säga triggas upp ocj blir en ofrivillig livspartner att leva med som en ständigt mental slagskugga, helt i onödan.

Men det säger jag som inte har dödsångest, och på mig har all religiöst dravel runnit av som på en gås. Då har jag ändå varit utsatt för massiv religionspåverkan, men aldrig att jag mer än leende förbisett det, på barn kan det på sin höjd roa...

..ock är jag väl medveten om att alla barn inte har sätt att värja sig på, kan vara att min fantasi som barn var så stark, att den överträffade gudstesen, som jag faktiskt tyckte var enormt banal, simpel fantasilös och enfaldigt meningslös, minns det som igår... åren i söndagsskolan.

Det var bortkastade pengar, och apropå detta - gudstro... borde inte kosta eller generera pengar öht, det rimmar inte och för min del är det ett facit som diskvalificerar gudstron å det starkaste.

En guds existens, är ju en "existens" , vem är prissättaren.. gud själv?

...jag ska förtjäna att leva, men varför är det enbart människor som kan säga mig vad gud vill och vilket pris han sätter på olika handlingar och olika tankar då?

Vad säger att man är snäll i att göra tröghetslagen, friktionslagen ÄNNU trögare än det redan är?
Finns inte nog med hinder som det är i att möta livet och då kippa efter andan i total vanmakt?

Läge att dessutom bygga på en massa syndatänk i att ha behövt kämpa som en liten blå.. att sedan lära sig gå utan att trilla ständigt och jämnt? bränna sig på eldar och alla sjukdomar som hotar i ur och skur... jag tycker det räcker, att sedan börja förpesta människan som inget gör än att försöka leva igenom utmaningarna, ingen religiös ska ha mandat att omtolka vad man själv kan förstå, därför man har ett nervsystem, till vilken nytta skulle man ha det om man inte har det för att användas?

Men som vissa fanatiker menar, är vårt nervsystem helt fel, vi behöver sluta upp att använda oss av sinnesupplevelsen som navigatör.. och istället öppna själen att ta in gud och låta gud diktera, men samtidigt håller inte gud i pennor.. så människor med återigen sinnen... sitter ocj dikterar.

nej inse att gudstesen är en megabluff, jordklotets största atrapp... för ansamling av osuynd moral, islam har en moral som i sig kan sammanfatta det bra : vetenskap.. försöker "förleda" säger islam.. å andra sidan är islam en religion som för egen maskin inte ens bemödat sig att tillvarata på energi... det skulle vetenskap till att låta islamisk livsuppfattning förstå vad byggkonst är. religioen självt, sätter sig och VÄNTAR... föreställer sig att man måste vara passiv, för att förstå hur livet om tretton tusen år, kommer att bli... så livet självt är m.a.o inget värt.. för starkare fundamentalister.

riktigt så är inte andra religioner, men emellanåt kan de mötas i ett slags LIVSFÖRAKT jag inte heller ser som mentalt hälsosamt att odla upp, i tron att man kommer någon vart.

Men är man svag i generna, eller i livskraften att inte ens ha tillräcklig nyfikenhet på det som är.. då ser jag en sorts uppgivenhet, som kan ha med generna att göra ,förstå varför gudsidén inte fyller något särskilt syfte än narcissism och plugg för allvalrigare ångest..

Att de äldre religiösa levernet, medförde vad som för oss är makabert, t.x kusin- och syskongifte barngifte.. harem och obefintlig folkbokföring då strukturer sågs om inte andlig sysselsättning utan vad som störde pårökt eufori med genetiskt tvivelaktiga födelser och att man troligtvis stenade och dödade liv som som kan ha skrämt, då avkommor med vanställda lemmar och diverse genetiska hjärnskador skapade ännu mer vanmakt som efterföljare.. tja.

Att det irrationellt isf kan ha spätt på gudsdyrkandet, av ren vanmakt.

Idag och sedan länge nu, förstår man att där vanmakt råder, kan enbart systematisk felsökning avhjälpa och belysa, de tvivel som förmörkar, de som inte längre ser mening med liv till att hålla sig med nattsvart t.ex jävulstro.

Men att det tager så lång tid att fasa ut det, är i sig helt otroligt. Så mycket som investerats i allmänbildning för alla, för så liten kostnad som det ändå handlar om, jämfört med hur man försöker föädla den undermåliga gudshypotesen. Och skapa prestige med den typen av enbart filosofi utifrån tanken på att "okänt" utifrån in... "vill något" ... det i sig är helt otroligt hur mkt folk är villiga att betala för en portion vidskepelse, ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in