2015-07-15, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykel-Ingemar.
Jag har några kompisar som springer mycke och långa lopp. Dom säger att dom har ökat bra med viktbälte och en har haft tung ryggsäck och sprungit i backar. Tror ni alla kan öka bra på släta löpning långt när man tränar så eller bara för dom som är vältränad? Jag menar man ser ju inte så många som tränar så tungt.

/ Cykel-Ingemar

Det finns en orsak till att du inte ser många som tränar på det sättet. Om du skriver vilka distanser du siktar på och vilka tider så är det lättare att hjälpa och hitta nån vettigare träningsform.
Citera
2015-07-15, 19:18
Bannlyst
Någon som vet om man överpronerar mer vid sprint/intervall. De flesta lättviktsskor för sprint har någon form av överpronationsstöd verkar det som. Har ett normalt löparsteg eller mild underpronation vid vanlig löpning.
Behöver ett par skor för intervaller och backträning men vet inte om jag vågar köpa ett par för överpronation. Någon som har en input här?
Citera
2015-07-15, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Någon som vet om man överpronerar mer vid sprint/intervall. De flesta lättviktsskor för sprint har någon form av överpronationsstöd verkar det som. Har ett normalt löparsteg eller mild underpronation vid vanlig löpning.
Behöver ett par skor för intervaller och backträning men vet inte om jag vågar köpa ett par för överpronation. Någon som har en input här?

Nu vet jag inte vilken nivå du löper på men det känns spontant som helt bortkastade pengar att köpa skor endast för intervaller och backträning.
När jag köpte mina lättviktskor så blev det att jag alltid sprang i dessa för att jag upplevde dom mycket bekvämare, vilket numera är det enda jag går efter när jag letar skor.
Citera
2015-07-15, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Nu vet jag inte vilken nivå du löper på men det känns spontant som helt bortkastade pengar att köpa skor endast för intervaller och backträning.
När jag köpte mina lättviktskor så blev det att jag alltid sprang i dessa för att jag upplevde dom mycket bekvämare, vilket numera är det enda jag går efter när jag letar skor.

Möjligt men jag är seriös i min träning. Löper nästan uteslutande intervaller i backe. Ibland ger jag mig ut på mindre stigar i skogen för teknisk löpning. Är ganska muskulös och behöver lite dämpning samtidigt som jag älskar den naturliga barfotakänslan. Vette tusan vad jag ska ha för skor.
Citera
2015-07-16, 10:57
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Möjligt men jag är seriös i min träning. Löper nästan uteslutande intervaller i backe. Ibland ger jag mig ut på mindre stigar i skogen för teknisk löpning. Är ganska muskulös och behöver lite dämpning samtidigt som jag älskar den naturliga barfotakänslan. Vette tusan vad jag ska ha för skor.

Vid sprint är man ju i princip uppe på trampdynan och löper, resten av foten går knappast i alls. Då söker man kanske en tunn sko utan något extra stöd. Söker du bekväma skor för annan typ av löpning så köp såna som du själv tycker är bekväma, bara du själv kan avgöra vad som passar eller inte.

Några tips på neutrala och relativt mjuka skor med viss dämpning:
Puma Faas 500
Merrell Bare Access
Saucony Kinvara
Saucony Zealot ISO
Citera
2015-07-18, 01:13
Medlem
utan.att.stannas avatar
Inte sprungit på 3 veckor och ätit skit mat. Blivit rund i ansiktet, vågar inte väga mig....

Måste ut och springa imorgon! Skiter i att jag inte är hemma.
Citera
2015-07-23, 20:07
Medlem
Javalangs avatar
Härligt pass på Safjället idag, vill tipsa alla göteborgare om detta mysigt kuperade elljusspår.
Citera
2015-07-23, 21:07
Medlem
derivats avatar
Händer att jag ser folk jogga, men aldrig springa. Funderar själv på att springa. Springa järnet tills jag är helt slut, sen är det avklarat. Är det inte rätt menlöst att jogga i en halv evighet när man istället kan springa asen av sig på bråkdelen av tiden?
Citera
2015-07-23, 22:22
Medlem
Fan vilket håll jag får varje gång jag är ute och joggar! Efter cirka 20 minuter får jag brutalt håll att jag måste pausa löpningen. Förstår inte varför det händer?

Det enda jag kan komma fram till är att jag brukar dricka ett glas vatten innan jag drar ut och springer. Brukar aldrig heller aldrig springa tidigare en timme efter senaste måltid.

Hur blir jag kvitt denna skiten?
Citera
2015-07-23, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dezmond370
Fan vilket håll jag får varje gång jag är ute och joggar! Efter cirka 20 minuter får jag brutalt håll att jag måste pausa löpningen. Förstår inte varför det händer?

Det enda jag kan komma fram till är att jag brukar dricka ett glas vatten innan jag drar ut och springer. Brukar aldrig heller aldrig springa tidigare en timme efter senaste måltid.

Hur blir jag kvitt denna skiten?

Svårt att säga, jag tycker dock att 1 timme är alldeles för lite tid. Jag springer aldrig tidigare än 3h efter måltid. Helst springer jag på tom mage på morgonen alternativt skippar lunch för att kunna springa direkt efter jobbet. Men det är ju bara vad anser funkar bra för mig.
Testa även att springa i ganska mycket långsammare tempo initialt och stegra därefter hastigheten. Har hjälpt mig när jag haft några pass där jag led av håll som jag inte visste vad det berodde på.
Citera
2015-07-23, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Svårt att säga, jag tycker dock att 1 timme är alldeles för lite tid. Jag springer aldrig tidigare än 3h efter måltid. Helst springer jag på tom mage på morgonen alternativt skippar lunch för att kunna springa direkt efter jobbet. Men det är ju bara vad anser funkar bra för mig.
Testa även att springa i ganska mycket långsammare tempo initialt och stegra därefter hastigheten. Har hjälpt mig när jag haft några pass där jag led av håll som jag inte visste vad det berodde på.

Tack jag ska testa imorgon
Citera
2015-07-24, 20:52
Bannlyst
Haha, helt seriöst. Efter två omgångar av halsfluss och borta från löpningen i ca 2 månader så orkade jag inte hålla 5min tempo i 4km. Innan mitt lilla avbrott så körde jag 4:17/km på milen

Jaja, bara på att igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in