2015-07-09, 14:02
Medlem
vad menas med distansfart?

långsammare tempo antar jag...
Senast redigerad av tsaritsan 2015-07-09 kl. 14:23.
Citera
2015-07-09, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maritbergman
Hur tränar man bäst för ett 5km-lopp? Jag är rätt så van löpare men nästan uteslutande längre distanser, springer halvmaran varje år och när jag tränar brukar det bli runt milen. Men detta känns inte optimalt för ett så kort lopp. Ska man bara hålla sig till 5km pass men med högre tempo? Ska sägas att jag springer en hel del backintervaller och det borde väl vara effektivt även för kortare distanser.

Kortare intervaller, du måste få upp din snabbhet. Ett så kort lopp som 5km handlar om smärta och att kunna hålla hårt tempo. Exempel är 4x4 eller tusingar, variera vilan mellan varje arbetsintervall och antal utefter vilken nivå du är på. Strunta i backintervallerna och se istället till att du klarar av att hålla i tekniken i hårt tempo och när det gör ont
Citera
2015-07-11, 09:07
Medlem
1. Kan man köra ett så hårt pass på 1 timme att man sedan blir sjuk nästa dag? Jag körde så jäkla hårt och satte personbästa häromdagen på intervall. Men åkte på halsfluss dagen efter.

2. Fick feber på torsdagen och har Kraftprovet på 11.6km på fredag nästa vecka. Febern varade bara över natten mellan tor-fre och jag kände av den även mitt under fredagen. Nu känner jag bara i halsen men känner mig rätt bra i övrigt.
Ni som drabbats av liknande innan ett lopp ni tränat för. Har ni blivit friska i tid?
Citera
2015-07-11, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
1. Kan man köra ett så hårt pass på 1 timme att man sedan blir sjuk nästa dag? Jag körde så jäkla hårt och satte personbästa häromdagen på intervall. Men åkte på halsfluss dagen efter.

Nja, man kan väl inte bli sjuk av träning i sig men däremot så sänks immunförsvaret rejält efter hård fysisk ansträngning. Så direkt efter är man mer mottaglig mot sjukdom men det återgår till normalt när man äter sen om jag förstått det rätt.

http://jap.physiology.org/content/103/2/693
Citera
2015-07-12, 01:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1

2. Fick feber på torsdagen och har Kraftprovet på 11.6km på fredag nästa vecka. Febern varade bara över natten mellan tor-fre och jag kände av den även mitt under fredagen. Nu känner jag bara i halsen men känner mig rätt bra i övrigt.
Ni som drabbats av liknande innan ett lopp ni tränat för. Har ni blivit friska i tid?

Om jag kört riktigt hårda pass kan jag bli ganska kass dagen efter (ofta är det när jag pressar mig på snabbdistanspassen eller mina 10x1000m intervaller). Nu tar jag sällan tempen på mig själv så feber vet jag inte något om. Däremot kan jag vara mycket risig i halsen efter flåsandet samt att man är irriterad i halsen. Känns ungefär som en lättare förkylning!

Jag har blivit frisk i tid då det bara brukar vara nån dag eller två. Däremot brukar jag inte ta ut mig så hårt så pass nära ett lopp

Lycka till på loppet, jag håller tummarna för dig!
Citera
2015-07-12, 15:42
Medlem
Så, har tänkt börja löpa. Letade fram ett couch to 5k program. Körde 60 sekunder jogg och 90 sekunder snabbare promenad i totalt 20 minuter. Tror jag körde på mig en benhinneinflammation efter första passet. När jag joggade så blev det ungefär i takten 5 min/km. Funderar på att sänka farten till ungefär 7 min/km. Är det skonsammare för knä, ben och fot?
Citera
2015-07-12, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kejmej
Så, har tänkt börja löpa. Letade fram ett couch to 5k program. Körde 60 sekunder jogg och 90 sekunder snabbare promenad i totalt 20 minuter. Tror jag körde på mig en benhinneinflammation efter första passet. När jag joggade så blev det ungefär i takten 5 min/km. Funderar på att sänka farten till ungefär 7 min/km. Är det skonsammare för knä, ben och fot?
Ja, det är det ju. 5 min/km är rätt fort för en som aldrig sprungit. Du kan sänka ännu mer.
Citera
2015-07-12, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mengo
Ja, det är det ju. 5 min/km är rätt fort för en som aldrig sprungit. Du kan sänka ännu mer.
Risken finns väl att det blir jobbigare att jogga desto saktare man kör. Visst går det att jogga i 9 min/km men har jag psyket för det?

Låt oss säga att jag kör med 7 min/km. Tror du den hastigheten är bra att köra ända tills man når upp till vecka 8 och fem kilometer? Såklart jag borde lyssna på kroppen men kanske är bättre att verkligen jogga sakta i flera veckor för att vänja kroppen vid de ganska kraftiga stegen. För att sedan efter vecka 8 börja öka hastigheten sakta men säkert.
Citera
2015-07-12, 16:37
Medlem
Headbangarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kejmej
Farten har ingen betydelse, det är mängden som avgör hur dina ben och muskler känner sig efter passet.
Citera
2015-07-12, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Headbangaren
Farten har ingen betydelse, det är mängden som avgör hur dina ben och muskler känner sig efter passet.
Tror du jag inte kunnat undvika en benhinneinflammation även om jag hållt 7 min/km i åtta minuter, istället för 5 min/km i åtta minuter?
Senast redigerad av Kejmej 2015-07-12 kl. 17:18.
Citera
2015-07-12, 17:47
Medlem
EnOmogenBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headbangaren

Högre fart kan dock innebära högre belastning (längre steg och större kraft mot benen vid nedtrampa).
Citera
2015-07-15, 13:14
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Jag har några kompisar som springer mycke och långa lopp. Dom säger att dom har ökat bra med viktbälte och en har haft tung ryggsäck och sprungit i backar. Tror ni alla kan öka bra på släta löpning långt när man tränar så eller bara för dom som är vältränad? Jag menar man ser ju inte så många som tränar så tungt.

/ Cykel-Ingemar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in