2015-07-15, 15:19
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fixar-frasse
Det har säkert besvarats flera gånger i tråden men jag har inte hittat något när jag ögnat igenom en del av denna massiva tråd.

Hur är relationen mellan NL och hans fru idag?

NL och hans dåvarande sambo är inte ihop. Mer vet jag inte, men det är möjligt att det nämnts mer om deras nuvarande relation i tråden.
Citera
2015-07-15, 15:53
Medlem
NJKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigea
Tja, någonstans formades Niklas till ett monster och hemmet är den troligaste platsen.

Jag stör mig som fan på att farsan kunde ställa upp på fifflandet till och med efter att monstersonen erkänt. En normal farsa hade typ sagt "glöm det, du får stå ditt kast" istället för psykofarsans "klart att du inte ska betala för grymheterna du begått, jag hjälper dig så gärna". Just detta säger väl allt vi behöver veta om Hagamannen sr.

Det är så in i skogen puckat, för om de hade förmått sig att avstå från fifflandet så hade det bara varit Niklas extremt höga återfallsrisk vi haft att diskutera här. Nu har han varken avtjänat sitt straff (skadestånd och fängelse dömdes han till) eller accepterat villkoren för sin frigivning.

Och som jag skrivit för länge sen i tråden så är risken för incestbrott mycket höga för en sexualsadist med barn, så om mamman inte håller kidsen borta från honom är hon klart olämplig som förälder. Och som vi vet så hälsar både hon och barnen på monstret i fängelset. Fy fan.
Speciellt mot bakgrund av att familjen hade fått huset av pappan så är det väl inte alls underligt att han går in och säkrar upp så att mamman och barnen ska kunna bo kvar tills vidare. Men skulle iofs tro att Silbersky tog första initiativet till överlåtelsen, och pappan gick med på det för barnens och mammans skull.
Citera
2015-07-15, 16:34
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NJK
Speciellt mot bakgrund av att familjen hade fått huset av pappan så är det väl inte alls underligt att han går in och säkrar upp så att mamman och barnen ska kunna bo kvar tills vidare. Men skulle iofs tro att Silbersky tog första initiativet till överlåtelsen, och pappan gick med på det för barnens och mammans skull.
Undrar hur pappan har nyttjat huset under Niklas bortavaro? Bor före detta sambon och barnen kvar i huset nu, speciellt med tanke på att det påstås att hon numera har ett nytt förhållande? Om huset står tomt kanske Niklas flyttar in där när han kommer "hem" om en dryg vecka?
Citera
2015-07-15, 17:40
Medlem
Attityds avatar
Brottsoffermyndigheten har betalat ut pengar till offren och därför ligger nu skulden där. Myndigheten har brevväxlat med Niklas Lindgren, och skickat kravbrev till honom. I sina svar skriver Hagamannen att han är medveten om att han har en skuld, men att han inte har någon möjlighet att betala.Om en gärningsman inte betalar sina skadeståndskrav ska ärendet efter en tid gå till Kronofogden för utmätning.

Man kan tänka sig att så fort N.L får ett jobb ryker lönen. Blir att leva på existensminimum

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10912772.ab

N.L fick ett skadestånd på 14 800 kronor för kränkning, sveda och värk när han blev misshandlad medvetslös i fängelset av en medfånge.
N.L är skyldig närmare en miljon kronor i skadestånd. Det är en skuld som han fortfarande har kvar.
I samband med rättegången, där Hagamannen var brottsoffer, påpekade VF att regelverket gör det nästan omöjligt att kvitta skadestånden mot varandra.
Men nu har Brottsoffermyndigheten gått in med en begäran till regeringen om att se över reglerna på den punkten.
– Vi försöker se till att gärningsmannen använder de här pengarna för att betala det han är skyldig, men det finns ingen lagstöd att tvinga honom till kvittning, säger Ulf Hjerppe på Brottsoffermyndigheten till Västerbottensnytt..
ett skadestånd på 14 800 kronor för kränkning, sveda och värk.
Niklas Lindgren är själv – efter sin brottsgärning – skyldig närmare en miljon kronor i skadestånd. Det är en skuld som han fortfarande har kvar.
I samband med rättegången, där Hagamannen var brottsoffer, påpekade VF att regelverket gör det nästan omöjligt att kvitta skadestånden mot varandra.
Men nu har Brottsoffermyndigheten gått in med en begäran till regeringen om att se över reglerna på den punkten.
– Vi försöker se till att gärningsmannen använder de här pengarna för att betala det han är skyldig, men det finns ingen lagstöd att tvinga honom till kvittning, säger Ulf Hjerppe på Brottsoffermyndigheten till Västerbottensnytt.

http://www.folkbladet.nu/181470/lex-hagamannen-kan-vara-pa-gang?mobil
Senast redigerad av Attityd 2015-07-15 kl. 17:55.
Citera
2015-07-15, 18:50
Medlem
Jag tror inte Niklas farsa i första hand var ute efter att snuva brottsoffren på ersättning.

Han ville nog inte se släktgården som gått i arv i flera generationer, och som han själv vuxit upp på gå förlorad på exekutiv auktion.

Han fick betala 530000kr för att behålla gården i släkten så han har också förlorat på det här.

Som sagt tidigare så är nog Leif Silbersky hjärnan bakom den här manövern.
Citera
2015-07-15, 19:08
Medlem
Citat:
Hagamannen vill ha pengar till körkort

Citat:
Om knappt två veckor kan han släppas fri. Inför det har Hagamannen via sin kontaktman ansökt om bidrag till körkort.
Kriminalvården beslutar att betala ut 3 500 kronor.
”Körkort är ett krav för att få genomföra den utbildning som klienten ska påbörja under augusti 2015. Enligt Arbetsförmedlingen är körkort även ett krav för att efter utbildning kunna få arbete inom yrket”, står det i beslutet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21122577.ab
Citera
2015-07-15, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21122577.ab

Citat:
<Om knappt två veckor kan han släppas fri. Inför det har Hagamannen via sin kontaktman ansökt om bidrag till körkort.
Kriminalvården beslutar att betala ut 3 500 kronor.
”Körkort är ett krav för att få genomföra den utbildning som klienten ska påbörja under augusti 2015. Enligt Arbetsförmedlingen är körkort även ett krav för att efter utbildning kunna få arbete inom yrket”, står det i beslutet.>

Se där! Där fick jag svar på min fråga som ställdes i inlägg #3676. Det skall bli körkort åt NL.
Kan det bli så käckt så att NL skall börja köra taxi?

"Skoj" för de kvinnor som för att känna sig trygga när de ensamma skall hem från krogen, väljer att för säkerhets skull ta en taxi...
-och där på förarplatsen sitter NL
Citera
2015-07-15, 19:50
Medlem
i.b.ms avatar
Innebär det här att han inte hade körkort sedan tidigare eller att han vill ha någon specialbehörighet? Jag har svårt att tänka mig att en norrlänning från hans generation skulle sakna körkort överhuvudtaget.
Citera
2015-07-15, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Airepx
Jag tror inte Niklas farsa i första hand var ute efter att snuva brottsoffren på ersättning.

Han ville nog inte se släktgården som gått i arv i flera generationer, och som han själv vuxit upp på gå förlorad på exekutiv auktion.

Han fick betala 530000kr för att behålla gården
i släkten så han har också förlorat på det här.

Som sagt tidigare så är nog Leif Silbersky hjärnan bakom den här manövern.

Att det är "Leffe-Lefthand" aka Leif Silbersky som är kreatören bakom den här transaktionen är det nog ingen tvekan om.

Men nu blir jag litet undrande över det påstådda pengaflödet: Inte sålde väl NL gården till sin pappa? Det upprättades väl ett s k överlåtelseavtal och NL gav gården till pappan som gåva -var det inte så det gick till?

Hade pappan betalat 530 kkr, så skulle ju NL då haft de pengarna för domstolen att kunna belägga med kvarstad. Det fanns ju ingenting för domstolen att säkra, eftersom den kvinnliga åklagaren (Annika Öster?) missade att gå till domstolen i tid.
Hon fokuserade väl på utredningen och glömde brottsoffren -sina medsystrar..
Citera
2015-07-15, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Innebär det här att han inte hade körkort sedan tidigare eller att han vill ha någon specialbehörighet? Jag har svårt att tänka mig att en norrlänning från hans generation skulle sakna körkort överhuvudtaget.
När man döms för grova brott så kan transportstyrelsen återkalla körkortet, jag gissar att så är fallet här.
Citera
2015-07-15, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Att det är "Leffe-Lefthand" aka Leif Silbersky som är kreatören bakom den här transaktionen är det nog ingen tvekan om.

Men nu blir jag litet undrande över det påstådda pengaflödet: Inte sålde väl NL gården till sin pappa? Det upprättades väl ett s k överlåtelseavtal och NL gav gården till pappan som gåva -var det inte så det gick till?

Hade pappan betalat 530 kkr, så skulle ju NL då haft de pengarna för domstolen att kunna belägga med kvarstad. Det fanns ju ingenting för domstolen att säkra, eftersom den kvinnliga åklagaren (Annika Öster?) missade att gå till domstolen i tid.
Hon fokuserade väl på utredningen och glömde brottsoffren -sina medsystrar..

Tidigare inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Hagamannens hus

Citat från 2006-05-23:

Niklas Lindgren sålde sin villa sex dagar efter att han erkänt sex av överfallen. Villan som var en gåva från Niklas Lindgrens pappa 2001, köptes tillbaka av pappan för 530 000 kronor. Niklas Lindgren har bott där sedan 1993 med sin sambo och parets två barn. Affären gjordes upp på häktet i Umeå. Polisen var fram till i går ovetande om fastighetsaffären.

Niklas Lindgrens sambo som bor i huset har godkänt försäljningen. ”Såsom sambo samtycker jag till denna försäljning“, skriver hon i köpekontraktet.
Affären genomfördes av Lindgren och hans pappa på häktet i Umeå och bevittnades av två personer, varav en var anställd på häktet.
– Jag kan säga att jag bevittnat vissa namnteckningar, men jag uttalar mig inte om något annat, säger häktesvakten.
Polisen i Umeå var i går ovetande om Niklas Lindgrens fastighetsaffär och åklagaren hade inte gått in och begärt kvarstad hos tingsrätten på de 530 000 kronorna.
– Det här hade vi ingen information om – och åklagaren känner nog sannolikt inte till det heller, säger spaningschefen Göran Markström.
– Men vi ska kontrollera detta, säger han.
Skälet till försäljningen är oklart.
Sven-Erik Alhem, överåklagare i Malmö kan inte uttala sig om Niklas Lindgrens fall specifikt – endast generellt.
– Och generellt är det så att den som är ansvarig för en familj har en inbyggd instinkt att värna om deras intressen. Om man då anar att man kan komma att drabbas av skadeståndskrav kan det här vara ett sätt att försöka åstadkomma något som gör att familjen kan få bo kvar, säger Alhem.

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10826438.ab

Var de 530 000 kr tog vägen vet jag inte.
Citera
2015-07-15, 20:17
Medlem
Känns som om Aftonbladet gärna vill blåsa fyr i glöden. http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21122577.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in