2015-07-14, 19:21
Medlem
niklas farsas roll i det hela är ju ganska äckligt. Hur fan kan gubbfan leva med sig själv
Citera
2015-07-14, 19:30
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankRosenquist
niklas farsas roll i det hela är ju ganska äckligt. Hur fan kan gubbfan leva med sig själv
Det finns väl egentligen bara två alternativ. Antingen så är han lika empatilös som sin son eller så ville han skydda frun och barnen.

En mer intressant fråga är hur försäljningen av tillgångarna gick till. Om jag minns rätt så genomfördes de i samband med att Niklas satt häktad med restriktioner. Är det möjligt att Leif Silbersky hjälpte till med mer än goda råd?

Jag tycker att det borde vara möjligt att frysa en persons tillgångar i samband med häktning. Personen har ändå ingen användning för dem på häktet och dessutom så är det ett betydligt mindre omfattande ingrepp i den personliga integriteten än häktningen i sig.
Citera
2015-07-14, 19:32
Medlem
Kokplattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quaser4.
Kommer inte att ske, kommer vara snack på varje krog i umeå varje helg, men NL kommer kunna chilla i sin hängmatta som om ingenting har hänt. Mycket snack.

Dessvärre så tror jag att du har rätt... De personer jag har fått info om har dock suttit inne tidigare för inte så milda brott och bor numera "ostörda" i en grannkommun, därför kan man ju hoppas på dessa. Ingen svennebanan kommer våga/offra tillvaron för att knäppa NL.
Citera
2015-07-14, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokplatta
Dessvärre så tror jag att du har rätt... De personer jag har fått info om har dock suttit inne tidigare för inte så milda brott och bor numera "ostörda" i en grannkommun, därför kan man ju hoppas på dessa. Ingen svennebanan kommer våga/offra tillvaron för att knäppa NL.
Om nu någon mot all förmodan skulle försöka ta han av daga så tror ju jag snarare på just en "svennebanan" med en ordentlig dos alkohol i kroppen än en yrkeskriminell.

Men med tanke på hur många dårar med otroligt grova brott på sitt samvete som vandrar runt i godan ro runtom i landet så har jag otroligt svårt att tro att någonting skulle hända den här gången heller. Yrkeskriminell eller "svennebanan", i Sverige så är sådana hämndaktioner ytterst sällsynta, nästintill obefintliga.
Citera
2015-07-14, 20:06
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det finns väl egentligen bara två alternativ. Antingen så är han lika empatilös som sin son eller så ville han skydda frun och barnen.

En mer intressant fråga är hur försäljningen av tillgångarna gick till. Om jag minns rätt så genomfördes de i samband med att Niklas satt häktad med restriktioner. Är det möjligt att Leif Silbersky hjälpte till med mer än goda råd?

Jag tycker att det borde vara möjligt att frysa en persons tillgångar i samband med häktning. Personen har ändå ingen användning för dem på häktet och dessutom så är det ett betydligt mindre omfattande ingrepp i den personliga integriteten än häktningen i sig.

Hagamannens hus

Citat från 2006-05-23:

Niklas Lindgren sålde sin villa sex dagar efter att han erkänt sex av överfallen. Villan som var en gåva från Niklas Lindgrens pappa 2001, köptes tillbaka av pappan för 530 000 kronor. Niklas Lindgren har bott där sedan 1993 med sin sambo och parets två barn. Affären gjordes upp på häktet i Umeå. Polisen var fram till i går ovetande om fastighetsaffären.

Niklas Lindgrens sambo som bor i huset har godkänt försäljningen. ”Såsom sambo samtycker jag till denna försäljning“, skriver hon i köpekontraktet.
Affären genomfördes av Lindgren och hans pappa på häktet i Umeå och bevittnades av två personer, varav en var anställd på häktet.
– Jag kan säga att jag bevittnat vissa namnteckningar, men jag uttalar mig inte om något annat, säger häktesvakten.
Polisen i Umeå var i går ovetande om Niklas Lindgrens fastighetsaffär och åklagaren hade inte gått in och begärt kvarstad hos tingsrätten på de 530 000 kronorna.
– Det här hade vi ingen information om – och åklagaren känner nog sannolikt inte till det heller, säger spaningschefen Göran Markström.
– Men vi ska kontrollera detta, säger han.
Skälet till försäljningen är oklart.
Sven-Erik Alhem, överåklagare i Malmö kan inte uttala sig om Niklas Lindgrens fall specifikt – endast generellt.
– Och generellt är det så att den som är ansvarig för en familj har en inbyggd instinkt att värna om deras intressen. Om man då anar att man kan komma att drabbas av skadeståndskrav kan det här vara ett sätt att försöka åstadkomma något som gör att familjen kan få bo kvar, säger Alhem.

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10826438.ab
Citera
2015-07-14, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol

I mitt inlägg #3722 lade jag med en spoiler.
Du kanske tror att sådana där spoilers kan innehålla trojaner eller otäcka virus och vågade kanske inte klicka på den?

EDIT: Tack 'exquisitely' för den fina översikten om hur det gick till!
Hade nästan glömt beskrivningen. Notera hur den hycklande Sven-Erik Alhem, då överåklagare, indirekt skyddar sin inkompetente kollega i Umeå, när denna inte omedelbart begärde NL:s tillgångar i kvarstad! Jävligt otrevlig typ! Överåklagaren, alltså.

Nu sitter samme SEA som ordf i Brottsofferjourerna. Skulle vara intressant att höra vad SEA säger till de våldtagna kvinnorna idag.
Sven-Erik Alhem är en jävla vindflöjel och här blev det tydliggjort!

Senast redigerad av Enzenn 2015-07-14 kl. 20:29.
Citera
2015-07-14, 22:12
Medlem
senhackarens avatar
Jag tror nog att han bara helt plötsligt kommer att försvinna någon dag. Specielt om han ska traska runt i Umeå.

Han verkar ju inte direkt smart, som vill tillbaks dit.
Citera
2015-07-14, 22:31
Medlem
MonsieurLaMorts avatar
Jag borde egentligen flytta till Kina så jag slipper se sådana här degenererade hyndor komma ut igen. Där har de iallafall ett någorlunda välfungerande rättsväsende jämfört med det svenska, av äcklig humanism degenererade skämtet till sådant. Han skall inte ut överhuvudtaget oavsett hur han betett sig.

Det enda skräp som Hagamannen och likasinnade möjligen duger till är att sättas i slavläger livet ut för att stärka statens oberoende och fungera som gratis arbetskraft för att bygga ut välfärden för den friska delen av befolkningen, istället för att vara en ekonomisk parasit och cancersvulst på staten som i dagsläget när folkförrädarna till politiker dessutom bestämt att de skall bo på hotell de få år/månader de hålls inlåsta.
Citera
2015-07-14, 22:43
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Om nu någon mot all förmodan skulle försöka ta han av daga så tror ju jag snarare på just en "svennebanan" med en ordentlig dos alkohol i kroppen än en yrkeskriminell.

Men med tanke på hur många dårar med otroligt grova brott på sitt samvete som vandrar runt i godan ro runtom i landet så har jag otroligt svårt att tro att någonting skulle hända den här gången heller. Yrkeskriminell eller "svennebanan", i Sverige så är sådana hämndaktioner ytterst sällsynta, nästintill obefintliga.

Om någon "random" person som inte har kopplingar till NL skulle få för sig att skjuta honom så tror jag att det skull vara svårt att få tag i en GM såvida GM inte är en idiot och klantar till det.
Citera
2015-07-14, 22:46
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Hagamannens hus

Citat från 2006-05-23:

Niklas Lindgren sålde sin villa sex dagar efter att han erkänt sex av överfallen. Villan som var en gåva från Niklas Lindgrens pappa 2001, köptes tillbaka av pappan för 530 000 kronor. Niklas Lindgren har bott där sedan 1993 med sin sambo och parets två barn. Affären gjordes upp på häktet i Umeå. Polisen var fram till i går ovetande om fastighetsaffären.

Niklas Lindgrens sambo som bor i huset har godkänt försäljningen. ”Såsom sambo samtycker jag till denna försäljning“, skriver hon i köpekontraktet.
Affären genomfördes av Lindgren och hans pappa på häktet i Umeå och bevittnades av två personer, varav en var anställd på häktet.
– Jag kan säga att jag bevittnat vissa namnteckningar, men jag uttalar mig inte om något annat, säger häktesvakten.
Polisen i Umeå var i går ovetande om Niklas Lindgrens fastighetsaffär och åklagaren hade inte gått in och begärt kvarstad hos tingsrätten på de 530 000 kronorna.
– Det här hade vi ingen information om – och åklagaren känner nog sannolikt inte till det heller, säger spaningschefen Göran Markström.
– Men vi ska kontrollera detta, säger han.
Skälet till försäljningen är oklart.
Sven-Erik Alhem, överåklagare i Malmö kan inte uttala sig om Niklas Lindgrens fall specifikt – endast generellt.
– Och generellt är det så att den som är ansvarig för en familj har en inbyggd instinkt att värna om deras intressen. Om man då anar att man kan komma att drabbas av skadeståndskrav kan det här vara ett sätt att försöka åstadkomma något som gör att familjen kan få bo kvar, säger Alhem.

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10826438.ab
Bör det inte vara möjligt att ogiltigförklara sådana här avtal i efterhand, då enda syftet varit att smita undan kommande skadeståndsanspråk? Var tog de 530 000 kr vägen? Går det inte åtala både Niklas Lindgren och hans far för detta bedrägeri?
Citera
2015-07-14, 22:49
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Bör det inte vara möjligt att ogiltigförklara sådana här avtal i efterhand, då enda syftet varit att smita undan kommande skadeståndsanspråk? Var tog de 530 000 kr vägen? Går det inte åtala både Niklas Lindgren och hans far för detta bedrägeri?

Självklart inte, det var i lagens mening inget bedrägeri, utan det var åklagaren som inte var snabb nog att begära tillgångarna i kvarstad. Affären var alltså helt grön i lagens mening och då kan ingen åklagare gå in och "backa bandet" för att få tillgång till dessa 530K.
Citera
2015-07-14, 22:51
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Om någon "random" person som inte har kopplingar till NL skulle få för sig att skjuta honom så tror jag att det skull vara svårt att få tag i en GM såvida GM inte är en idiot och klantar till det.

Om nån utan betänkligheter kan avrätta NL - i synnerhet om personen inte har koppling till offren - så är det nåt fel i huvudet på personen, dvs nån som är en risktagare och med stor sannolikhet njuter av att döda, förmodligen psykopat. Då ökar sannolikheten avsevärt för att personen åker dit pga de risker han tar. Och åker han inte dit för mordet kanske lusten att döda fler i rättvisans eller njutningens namn får honom att fortsätta döda. Ett skrämmande scenario. Vi ska vara glada att han som sköt ihjäl tjejen i tunneln mot järnvägsstationen i Umeå blev tagen och inte fortsatte skjuta folk för skoj skull...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in