Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Javisst! Naturligtvis finns det situationer där det är riktigt att sätta sig över ett lands konstitution. Det kallas revolution om ordet är bekant. I de fall en konstitution kolliderar med högre värden som exempelvis människans lika värde och folkens självbestämmanderätt kan det vara riktigt att göra så. Ett annat läge kan vara när konstitutionen redan av olika skäl kan sägas vara satt ur spel - och separatister på Krim och i östukraina kan med ganska gods argument driva båda linjerna.
Och du och Kreml anser er ha bestämmanderätt över vad folket i östra Ukraina ska tycka och att ni ska ta er rätten att mot deras vilja invadera östra Ukraina och kriga mot Ukraina? Det finns inget "östukraina", var anser fascisterna att gränsen går? Ryssland ockuperar bara en liten del nu, mycket mindre än före ATO. Vad folket i den stora ej ockuperade delen av östra Ukraina vill har vi sett. De vill ha ett enat och starkt Ukraina som kastar ut de ryska fascistiska trupperna.
Citat:
det var rätt att hjälpa slavar att rymma - och det var riktigt att lösa upp Sovjetunionen. Eller du tycker kanske motsatt?
Sovjetunionen föll samman. Det var inte en livskraftig skapelse från början. Det var ej heller tsarens Ryssland. Och Putins Ryssland står på tur att falla samman. Allt på grund av värdelösa ledare och värdelös kultur och samhällsstruktur.
Citat:
Allt detta sagt, så har förvisso konstitutioner ett värde och det kan vara riktigt att vörda dem - i grunden är jag starkt konservativ - men det förutsätter att konstitutionerna är rättvisa, och att staten i fråga en stabil demokrati som respekterar minoriteters rätt. Ukraina är dessvärre inte där ännu.
Ukraina är starkt demokratiskt och har världens stöd mot den ryska invasionen. Den fina utveckling vi har sett och närmandet mot EU är ett fint exempel för andra områden som sitter fast i Kremls klor. På tur står transnistrien och kanske Vitryssland. Trots allt har vitryssland sagt att om de tvingas välja så väljer de Ukraina och EU
Citat:
Sammanfattningsvis ser jag ingen anledning att känna mig "ohedrad"!
Nej, heder och moral är inte din grej helt enkelt.