2015-07-14, 19:30
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Att dela Ukraina är den enda logiska lösningen. Folket i de östra industrialiserade delen har alla många förfäder som stupat i krigen mot Hitlers nazistpatrask. De förlåter heller aldrig det fattiga folket i den västra delen för deras samarbete med nazisterna. Är detta så svårt att fatta?
Påstår du att "folket" i östra Ukraina består av 90-100-åriga zombies som var med i andra världskriget? De länder som ockuperades av Sovjetunionen ska inte förlåta ryssen har du rätt i, 1989 är inte länge sedan och man minns fortfarande den fascistiske och kommunistiske ryssen. Det är därför Ukraina och de flesta länderna i öst nu är med i EU. Att ryssen inte bättrat sig genom åren ser vi nu när de angripit Ukraina, maffian i Kreml med deras imperialistiska planer har visat att ryssen inte har förändrats och alltid kommer vara de fria och demokratiska ländernas fiende.

Citat:
Nynazister och USA stöttar tillsammans västukraina efter statskuppen. Men vad ska folk i västukraina leva av senare? De vill komma med i det sönderfallande EU. Vill EU ha ytterligare en aldrig sinande utgiftspost? Knappast! Och USA kommer inte att betala bara de får sina kärnvapenbaser.

Vi ser inget sönderfallande EU, vi ser ett Ryssland på väg mot sönderfall som det patetiska Sovjetunionen. Ukraina har gjort helt rätt att välja den europeiska vägen för att bli av med tentaklerna från Kreml. Ukraina är trött på den ryska världen av maffia, korruption och utsugning!

Citat:
Finns inget driv i västukrainas befolkning av det slag som folket i Lettland och Litauen hade, de tror bara att EU kommer att försörja dem.
Det låter mer som homo sovieticus i Ryssland.
2015-07-14, 19:43
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sveamusseland
"Man kanske kan kan klandra separatisterna för att de tillgrep våld.." Clodius demokratiska sinnelag verkar bara vara en mkt ytlig övertygelse!
Du förespråkar att en mindre del av befolkningen i Ukraina ska få rösta sig ur landet i strid med konstitutionen (som stipulerar att territoriella förändringar har hela befolkningen rätta att lägga sin röst om).
Sluta nu flumma om 'folkvilja' eller kom med ett konkret (konkretare än bara typ "folket måste få bestämma själv") förslag för Ukraina som inte strider mot konstitutionen.
Ta tid på dig, annars blir det bara gamla upprepningar!
Vi verkar vara oense i två principiella frågor:
1) KONSTITUTIONENS HELIGHET. Nej, jag ser inte att Ukrainas konstitution står över principen om folkens självbestämmanderätt. Det är alltså inget hinder för separatister på exemplevis Krim att driva sin sak oavsett vad som står på något papper i Kiev, och dessutom så visade ju maktklicken i Kiev förakt för konstitutionen när de satte sig över den i och med statskuppen. En separatist skulle kunna motivera sitt handlande genom att statskuppen satte konstitutionen ur spel.En filosofi som bygger på att konstitutioner är absoluta och heliga stöter för övrigt på allvarliga problem.... Låt mig ge ett exempel på detta - den amerikanska konstitutionen medgav initialt slaveri om jag inte minns fel - var detta acceptabelt?
2) VÄSTUKRAINAS VETORÄTT MOT SEPARATISM I SYD ELLER ÖST. Detta håller jag inte alls med om; om exempelvis Krims folk vill bli självständigt, så skall detta avgöras av Krimborna - inte av de som bor i Kiev eller Nordukraina. Ganska självklart om du tänker efter - fick London eller Birminghamborna rösta i den skotska folkomröstningen om självständighet? Nej, just det!

En kritik mot separatisterna kan vara att de så att säga tog tillfället i flykten under kaoset i samband med statskuppen istället för att arbeta demokratiskt och långsiktigt. Beslutet har också lett till våld från båda sida vilket givetvis är både beklagligt och oacceptabelt, men viktigare än att fördela skuldbördan - båda sidor har agerat fel - är att finna en fredlig lösning på konflikten baserat på principen om folkens självbestämmanderätt - eller hur?
2015-07-14, 20:13
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
1) KONSTITUTIONENS HELIGHET. Nej, jag ser inte att Ukrainas konstitution står över principen om folkens självbestämmanderätt. Det är alltså inget hinder för separatister på exemplevis Krim att driva sin sak oavsett vad som står på något papper i Kiev, och dessutom så visade ju maktklicken i Kiev förakt för konstitutionen när de satte sig över den i och med statskuppen. En separatist skulle kunna motivera sitt handlande genom att statskuppen satte konstitutionen ur spel.En filosofi som bygger på att konstitutioner är absoluta och heliga stöter för övrigt på allvarliga problem.... Låt mig ge ett exempel på detta - den amerikanska konstitutionen medgav initialt slaveri om jag inte minns fel - var detta acceptabelt?
2) VÄSTUKRAINAS VETORÄTT MOT SEPARATISM I SYD ELLER ÖST. Detta håller jag inte alls med om; om exempelvis Krims folk vill bli självständigt, så skall detta avgöras av Krimborna - inte av de som bor i Kiev eller Nordukraina. Ganska självklart om du tänker efter - fick London eller Birminghamborna rösta i den skotska folkomröstningen om självständighet? Nej, just det!

En kritik mot separatisterna kan vara att de så att säga tog tillfället i flykten under kaoset i samband med statskuppen istället för att arbeta demokratiskt och långsiktigt. Beslutet har också lett till våld från båda sida vilket givetvis är både beklagligt och oacceptabelt, men viktigare än att fördela skuldbördan - båda sidor har agerat fel - är att finna en fredlig lösning på konflikten baserat på principen om folkens självbestämmanderätt - eller hur?
Nu faller hela din argumentation då östra Ukraina varken vill skiljas från resten av Ukraina eller att Ryssland som nu ska ockupera en liten del av området. Om du tar dig en titt på kartan ser du vilken liten del Ryssland ockuperar och bedriver maskirovka på. I de fria delarna av Ukraina ser vi enigheten mot den ryska invasion så som vi gjorde i Donetsk och Luhansk innan de ryska fascisterna anföll. Du har säkerligen läst ryssen och den f.d. terroristledaren "Strelkovs" redogörelse om hur det ryska angreppet mot Ukraina inleddes och hur ukrainarna inte ville strida för ryssen, hur de inte ville bli ockuperade av ryssen och de ville verkligen inte strida mot sitt eget folk.

Hur mycket desinformation och floskler ni än försöker med så kan ni inte övervinna folkens självbestämmande, och folket i hela Ukraina har valt Ukraina och EU. Det ukrainska folket är tappert och modigt och kämpar mot den ryska invasionen så som man kämpade mot nazisternas angrepp. De ryska fascisterna har inte en chans - vi ser nu hur de ryska soldaterna vägrar att gå kreml-maffians ärende i Ukraina.

Varför vara på antidemokraternas sida när ni vet vilka som jämt vinner? Fascistiska ledningar som den i Kreml överlever sällan länge.
Senast redigerad av Xelious 2015-07-14 kl. 20:24.
2015-07-14, 20:31
Medlem
Citat:

Att jämföra Skottland och Krim är absurt minst sagt. Krim hade ju Putin bestämt att ta, men ordnade ett snabbval under hot för att få lite fernissa över ockupationen. Troligen har Putin lusläst Mein kampf och format sin krimpolitik sedan. Skottland visade på hur demokratin fungerar, ett nej utlöste inga kravaller eller små gröna män eller attacker av RAF
Krim blev ryskt, inte på grund av folkviljan, då hade det blivit nej i ett riktigt val, utan på grund av order från Moskva.
2015-07-14, 21:13
Medlem
Jag vet inte alls vart det här leder. Kanske ingenstans. Jag vet dock att ukrainska officerer kommit till Kiev från fronten i öster. Ukrainska soldater, inte frivilliga, sägs också har flyttats till Kiev. Några av de som är kvar visar sin ilska över att överges och över att inte få allt de behöver, t.ex. rätt kläder. De morrar och tänker inte lämna ifrån sig sina vapen. Högra Sektorn säger sig ha "hittat" sina vapen i kriget och tänker inte registrera dem. Ett säkerhetsmöte på hög nivå ägde rum i Kiev igår, men jag vet inte vad det resulterade i. Detta är vad jag hittat på olika ställen och jag har inte tid att luska mer. Kanske någon språkkunnig person är mer insatt? Jag vet inte om Yarosh bara bullrar eller om han menar allvar den här gången. Vet inte alls var husse Kolomoisky står. Yarosh kan nog inte gå emot den man som finansierat Högra Sektorn.

Citat:
"Maidan is moving to Lviv and Kharkov. People are shouting: 'Revolution! Death to the criminal regime!' The revolution has a beginning but has no end," Pushkov wrote on his Twitter page.

Earlier it was reported that protests have been underway since Saturday near the presidential office building in Kiev.

It was also reported that protests sparked on Sunday in Dnepropetrovsk, Lviv, Kharkov and Cherkassy.

http://sputniknews.com/europe/20150713/1024543197.html
2015-07-14, 21:37
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Att jämföra Skottland och Krim är absurt minst sagt. Krim hade ju Putin bestämt att ta, men ordnade ett snabbval under hot för att få lite fernissa över ockupationen. Troligen har Putin lusläst Mein kampf och format sin krimpolitik sedan. Skottland visade på hur demokratin fungerar, ett nej utlöste inga kravaller eller små gröna män eller attacker av RAF
Krim blev ryskt, inte på grund av folkviljan, då hade det blivit nej i ett riktigt val, utan på grund av order från Moskva.
Fast nu var det ju inte den saken frågan gällde utan om det är krimborna som skall bestämma krims framtid , eller om det är Kievborna som skall göra det.
2015-07-14, 22:57
Medlem
Sveamusselands avatar
Citat:
Fast nu var det ju inte den saken frågan gällde utan om det är krimborna som skall bestämma krims framtid , eller om det är Kievborna som skall göra det.
Du skrev väl fel - 'Kievborna', du menar förstås "Kremlborna", förståligt, båda börjar på K...
Därtill faller ditt resonemang på att du anser att konstitutionen inte är något man behöver bry sig om, då blir det ju en form av anarki du förespråkar.
2015-07-14, 23:29
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
[...]

En kritik mot separatisterna kan vara att de så att säga tog tillfället i flykten under kaoset i samband med statskuppen [...]
Nu får du för fan sluta tramsa. Det var ingen statskupp. Innan du skriver det ordet en gång till så är du så god och bevisar annars att det var det.
2015-07-14, 23:31
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sveamusseland
Du skrev väl fel - 'Kievborna', du menar förstås "Kremlborna", förståligt, båda börjar på K...
Därtill faller ditt resonemang på att du anser att konstitutionen inte är något man behöver bry sig om, då blir det ju en form av anarki du förespråkar.
NEJ JAG SKREV INTE FEL. Mig veterligen har ingen förslagit att Kreml skall bestämma Krims framtid, men väl att Kievborna skall göra det. Ingendera är rimligt. Krims framtid skall bestämmas av Krimborna - inga andra!
2015-07-14, 23:32
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nu får du för fan sluta tramsa. Det var ingen statskupp. Innan du skriver det ordet en gång till så är du så god och bevisar annars att det var det.
Avsättandet ickekonstituionellt = statskupp. Detta är utrett sedan länge. Kan vi återgå till vesäntligheterna?
2015-07-14, 23:40
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Kan vi återgå till vesäntligheterna?
Javisst.
Ryssland för ett krig i Ukraina pga att Putin vill sitta kvar vid makten.
2015-07-14, 23:41
Medlem
Sveamusselands avatar
Citat:
NEJ JAG SKREV INTE FEL. Mig veterligen har ingen förslagit att Kreml skall bestämma Krims framtid, men väl att Kievborna skall göra det. Ingendera är rimligt. Krims framtid skall bestämmas av Krimborna - inga andra!
Jo Kreml beslöt själva att bestämma Krims framtid.
Var vänlig o visa länkar på att det fanns en stark o aktiv rörelse på Krim för att bryta sig loss från Ukraina, med tanke på att man redan hade långtgående autonomi.(Inte något hastigt påhittat o uppfunnet i Kreml för att rättfärdiga annekteringen, tack.)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in