2015-07-15, 15:07
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Ja stämmer ryktena om att Lisa hittades i ett omklädningsskåp så är det sannolikt den boden där teknikerna stod i på bilden.

Sedan har man även spekulerat i den där gula fyrkantiga byggnaden.

Men bilden där jägarna var med på verkade det finnas en fyrkantig byggnad bredvid samt en bakom dem...
Den bilden med jägarna du tänker på är från säteriet. Trodde jag. Kan ju ha fel.
2015-07-15, 15:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Den lär vara borttagen då platsen är färdiggranskad...
Dock är det platsen enligt medias text till bilden.
Vad har storlek på glasbitar från display med det hela att göra?
jag frågar igen: Vart anses mobilen har krossats i och med fynden på grusvägen?

Han verkar ha behållit den mest vitala och "farligaste" delen - men allt annat har han skräpat runt för att göra sig av med...
Det går inte utan att studera mobildelarna uttala sig om hur och var mobilen kan ha krossats. - Polisen bör dock vid det här laget ha en mer eller mindre välgrundad uppfattning om saken. - Exempelvis kan gm ha lagt mobilen i en plastpåse och sedan dängt påsen mot en sten. - Vet du att det var "glaskross", eller hur stora mobildelar det är fråga om?

I och med att mobildelar hittats utmed grusvägen så bör gm ha krossat mobilen innan han satt sig i sin bil för att köra från överfallsplatsen. Detta omöjliggör också spårning på ett så tidigt stadium som möjligt; något som ur gm:s synpunkt bör ha prioriterats. - Men eftersom vi inte vet vilken kaliber det är på den här gm:en så kan det inte uteslutas att han under den inledande bilfärden kan ha slagit sönder mobilen inne i förarhytten, för att sedan kasta ut några delar i taget under den fortsatta bilfärden.
2015-07-15, 15:28
Medlem
duqus avatar
Angående kroppstemperatur på döda kroppar brukar gränsen för temperatur-beräkning vara runt 48 timmar från dödsögonblicket. Temperaturen tas i levern med en prob, bifogar en engelsk sida i detta ämne då jag inte hittade någon svensk dito: http://www.exploreforensics.co.uk/estimating-the-time-of-death.html

Angående fyndplatsen för kroppen.
Från sidan 1200 och framåt finns här på fb direktreferat när polisen gör sök efter det att litauerna hade tagits in. Flera olika källor anger hundskall bakom Martorps lada ut mot ängen. I en tidningsartikel nämns senare att kroppen påträffades i en "fastighet" invid en väg. Med dessa 2 detaljer pekar det alltså helt och hållet på den s.k byggbod nr 4 som stod dikt intill en grusväg, den gula utbyggnaden på framsidan av lada/maskinhall där teknikerna också spärrade av matchar alltså inte beskrivningarna gällande väg eller hundskallen eftersom framsidan är mitt inne i en stor gårdsplan/parkering.

Sen finns nu olika uppgifter också på att byggboden/byggbaracken har forslats bort, bild här.
http://urbotainskrankthet.spotlife.se/wp-content/blogs.dir/18402/files/2015/07/Martorps-Gård-Byggbarack-BPA-bod-4.fw_.png

För att göra det än mer intressant kan man ana en övervakningskamera riktad mot maskinhallen, se cirkeln i fotot (kamera riktad mot dörr ?), om det nu är en kamera lär GM knappast valt att släpa in Lisa genom denna dörr heller: http://postimg.org/image/o4myio893/

Det intressanta angående byggbaracken är också dess närhet till det tomma hus som såldes i våras och som ska vara nybyggt vilket kan ha bäring här.
2015-07-15, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det går inte utan att studera mobildelarna uttala sig om hur och var mobilen kan ha krossats. - Polisen bör dock vid det här laget ha en mer eller mindre välgrundad uppfattning om saken. - Exempelvis kan gm ha lagt mobilen i en plastpåse och sedan dängt påsen mot en sten. - Vet du att det var "glaskross", eller hur stora mobildelar det är fråga om?

I och med att mobildelar hittats utmed grusvägen så bör gm ha krossat mobilen innan han satt sig i sin bil för att köra från överfallsplatsen. Detta omöjliggör också spårning på ett så tidigt stadium som möjligt; något som ur gm:s synpunkt bör ha prioriterats. - Men eftersom vi inte vet vilken kaliber det är på den här gm:en så kan det inte uteslutas att han under den inledande bilfärden kan ha slagit sönder mobilen inne i förarhytten, för att sedan kasta ut några delar i taget under den fortsatta bilfärden.

Eller har gm helt sonika stampat på den i gruset med glaset nedåt mot gruset för att tysta den för gott.

Sedan behållt mobilen för att förstöra den sedan...
2015-07-15, 15:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Krossad mobildisplay är ordet i media. Jag vet givetvis inte hur många partiklar glas det handlar om.
Men hur menar du nu? Att han sitter och kastar glasskärvor genom bilfönstret? Ur påsen han dängt i väggen dess innan?

Det de hittat dess innan efter vägen är skal - en del som lossnar lätt.
2015-07-15, 15:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Angående kroppstemperatur på döda kroppar brukar gränsen för temperatur-beräkning vara runt 48 timmar från dödsögonblicket. Temperaturen tas i levern med en prob, bifogar en engelsk sida i detta ämne då jag inte hittade någon svensk dito: http://www.exploreforensics.co.uk/estimating-the-time-of-death.html
Jag hittar inget stöd för ditt påstående om runt 48 timmar i artikeln. Däremot räknar den med ett temperaturfall på 1,5 grader per timme, vilket ger fall från 37 grader till 1 grad på 24 timmar.
2015-07-15, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag hittar inget stöd för ditt påstående om runt 48 timmar i artikeln. Däremot räknar den med ett temperaturfall på 1,5 grader per timme, vilket ger fall från 37 grader till 1 grad på 24 timmar.
Finns det någon tillförlitlig källa till att hon skulle ha avlidit någon dag innan hon anträffades ? ber om ursäkt ifall det postats nyligen men har bara en kort rast nu...
2015-07-15, 15:45
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Jag har inte avfärdat något. Jag har endast sagt vad som är mer och mindre sannolikt.
Men du försöker få det till att era teorier kring den nu häktade är Sannolik, och att jag då är dum som inte vill svälja den med hull och hår.

Men hur motiverar du att teorierna om den häktade balten är just sannolika?
Dvs vad är sannolikt i att någon som inte har minsta anledning plötsligt ska överfalla, röva bort och våldta en tjej? Och dessutom på ett sånt sätt som trotsar varje sannolikhet, något som hände - var tvunget att hända - på så "speciellt" sätt. Det var Bara Där och Då som dådet hade kunnat ske - enligt era teorier. Uteslutande Exakt när hon precis grenslat sin moped och stuckit in nyckeln. Exakt just Då - när alla kollegor etc otroligt nog tillomed lämnat henne ensam kvar.

Era teorier är ju - om du ursäktar mig - nästintill löjeväckande. Du anklagar mig för att försöka spela kriminalförfattare, men värre fantasier än i era teorier kan man ju inte hittat i annat än just billiga deckare.
Du föreslår alltså en "fyllekåt" balt, som gått och suktat efter den lilla flickan ( trots att hon nyss börjat och jobbade inomhus) som plötsligt fått för sig att gå fram till henne och "försöka sätta på henne" men att hon sa nej och att han då - eftersom han ju var "utlänning som inte kunde tygla sina lustar" - då omedelbart satte igång att våldta henne och sen strypa henne för att få tyst på henne.
Och efter detta (som alltså inte lämnade några spår eller hördes eller skrämde honom, stoppade honom- Alls!!) så bara hivade han upp henne på ryggen och kutade - mitt på dagen - med ett lik över axlarna till en bondgård ca 4 km därifrån för att stoppa in henne i ett gömsle. Och dessutom så sprang han tydligen omkring med liket överaxlarna runt hela bygden först där hon tappade både vante och telefonskal och andra saker.
Och när hon väl var undangömd, så fortsatte han leva livet tillsammans med sin hustru och sin lillebror precis som om inget hade hänt. Ingen märkte något tydligen, och han blev inte minsta lilla ila berörd av vad han gjort.
Och som inte det vore nog, så bestämde han sig alltså för att hjälpa polisen genom att visa dem var hennes vante var någonstans och på det sättet hjälpa dem hitta liket.

Det är alltså sannolikt enligt dig.
Det är alltså så långt från en billig deckare man kan komma enligt dig?

Dvs till skillnad från det ofta upprepade brottet med en bekant som mördar en annan bekant och sen försöker gömma kroppen - det är tydligen så fantasifullt att det bara kan förekomma i deckareböcker enligt dig ...

Och till det "sannolika" i er teori så fanns även element såsom en otroligt välartad liten Lisa som hade så stor respekt för "äldre" att hon inte ens kunde säga nej till dem (trots att de var i full färd att våldta henne).
Eller att hon är så liten och god att hon tror alla om gott och självklart följer med alla okända män in i både bilar och mörka lador och stora skogar.

Vill inte vara taskig nu, men (med all respekt), har du någon hjärnskada eller?

För sista gången, vill du ha en seriös diskussion så får du sluta upp med dina falska påståenden om att jag förespråkar en särskild teori. Jag har flera gånger de senaste dagarna förklarat att så inte är fallet, men ändå fortsätter du påstå det. Sluta fantisera eller hitta på saker om vad jag tror. Hur ska jag kunna ta dig seriöst när du håller på så? Genom hela ditt inlägg påstår du att jag försvarar en särskild teori, trots att jag nu flera gånger förklarat att det inte är så.

Lär dig att LÄSA mina inlägg!!! Vad är det du inte begriper???

Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Jag har inga egna teorier eller spekulationer om vad som hänt. Men jag tycker det märkligt att han är så övertygad om att en teori inte stämmer samtidigt som han lägger fram en egen som inte har mer bäring än den han motsätter sig. Det tycker jag är konstigt. Det finns vad vi vet inga bevis för att Lisa överfölls vid moppen och det finns inga bevis för att hon överfölls på vägen (klart att polis och åklagare kanske vet mer). Men utifrån vad vi vet så är bägge teorier lika mycket spekulation.

Visst kan det vara svårt att tro att hon blev överfallen vid moppen, men att säga att "det är helt osannolikt" är en grov överdrift. Särskilt som han lägger fram en egen teori som är precis lika mycket spekulation som den andra.

Citat:
Då kanske du ska ta och läsa mitt gamla inlägg som jag skrev för några dagar sedan (och citerar högst upp), som var ett svar på en annan kommentar jag fick ang inlägget jag skrev till dig då.

Citat:
Nu är det du som läser in saker i texten, var har jag skrivit något om vad jag tror att den häktade har gjort?

Återigen, jag har inga teorier om vem GM är, däremot avfärdar du en teori som helt osannolik samtidigt som du lutar åt en egen teori som inte är det minsta mer trovärdig.
Hade du enbart fokuserat på om mordet skedde vid caféet eller inte så hade väl det kunnat vara en sak. Men du har gått mycket längre än så i dina spekulationer.

Citat:
Men återigen, jag har ingen egen teori om vad som hänt, jag ifrågasätter bara de motsägelser som finns i hans teori (vilken som sagt enbart består av spekulationer).

Så för sista gången, vad är det som gör dig så benägen att fortsätta hitta på saker?

Hoppas att andra användare i tråden läser det här och inser att det kanske inte är så stor mening att diskutera med dig.

För det andra så har du flera gånger varit extremt tydlig i din misstro mot att något skulle ha kunnat hända vid caféet och att MGM skulle kunna vara rätt GM (som jag för hundrade-tusende gången inte spekulerar om). Du får gärna tro det om du vill, vad jag ifrågasätter är att du lägger fram en egen teori som inte på något sätt är mer sannolik än den du så säkert avfärdar.
Begriper ärligt talat inte hur du menar med att du inte har avfärdat något när du skrivit som du skrivit?

Citat:
Det viktiga är gärningsmannaprofilerna. Och det är inte längre spekulationer att den häktades profil inte begår den typen av brott som han anklagas för.

Citat:
Just hur förståndigt tycker du att det är att peka ut en gärningsman till ett brott som har en tydlig kravprofil som den utpekade gärningsmannen helt enkelt inte kan uppfylla?
.
Alltså - caféet var ingen brottsplats - alls!
.
Vi måste alltså överge den häktade
.

Osv.

Förstår du fortfarande inte vad jag menar? Att du ifrågasätter andra teorier är jättebra, men kalla inte andra användare för galningar osv. bara för att de inte är av samma åsikt som du. Speciellt när du över huvud taget inte tillfört något mer än att lägga fram en egen teori som är minst lika osannolik som dem du avfärdar.
Senast redigerad av DenLilleTjocke 2015-07-15 kl. 16:39.
2015-07-15, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu

Angående fyndplatsen för kroppen.
Från sidan 1200 och framåt finns här på fb direktreferat när polisen gör sök efter det att litauerna hade tagits in. Flera olika källor anger hundskall bakom Martorps lada ut mot ängen. I en tidningsartikel nämns senare att kroppen påträffades i en "fastighet" invid en väg. Med dessa 2 detaljer pekar det alltså helt och hållet på den s.k byggbod nr 4 som stod dikt intill en grusväg, den gula utbyggnaden på framsidan av lada/maskinhall där teknikerna också spärrade av matchar alltså inte beskrivningarna gällande väg eller hundskallen eftersom framsidan är mitt inne i en stor gårdsplan/parkering.

Sen finns nu olika uppgifter också på att byggboden/byggbaracken har forslats bort, bild här.
http://urbotainskrankthet.spotlife.se/wp-content/blogs.dir/18402/files/2015/07/Martorps-Gård-Byggbarack-BPA-bod-4.fw_.png

För att göra det än mer intressant kan man ana en övervakningskamera riktad mot maskinhallen, se cirkeln i fotot (kamera riktad mot dörr ?), om det nu är en kamera lär GM knappast valt att släpa in Lisa genom denna dörr heller: http://postimg.org/image/o4myio893/

Det intressanta angående byggbaracken är också dess närhet till det tomma hus som såldes i våras och som ska vara nybyggt vilket kan ha bäring här.

En fråga bara stod arbetsboden på samma grusväg som den där man hittat fynd efter Lisa?
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Eller har gm helt sonika stampat på den i gruset med glaset nedåt mot gruset för att tysta den för gott.

Sedan behållt mobilen för att förstöra den sedan...
Ja, det mesta i den vägen är möjligt.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
Finns det någon tillförlitlig källa till att hon skulle ha avlidit någon dag innan hon anträffades ? ber om ursäkt ifall det postats nyligen men har bara en kort rast nu...
Nej, inte alls tillförlitlig.
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Samma sak för mig. Måtte inte det stackars BO ha levt i ett flertal dygn efter söndag kväll.

Du har helt rätt i att det verkligen vilar en oerhört creepy känsla över hela detta horribla brott!
Jo, man hoppas - vad som än har hänt - att det har gått fort. Men, kidnappning och att hålla en levande människa gömd tror jag kräver mer resurser än vad MGM har. Ostörd lokal, tid att vakta.

Tror det vore väldigt svårt med alla poliser, MPS, journalister och grannar överallt. Samtidigt som han måste gå till jobbet och låtsas som ingenting.

Om det skulle vara någon helt utan koppling till platsen eller Lisa som hade kidnappat och fört bort henne till någon enslig fastighet han förfogar över skulle det vara lättare att flyga under radarn. I a f om han förberett sig med förnödenheter på plats och ev "alibi" att ingen kommer besöka eller fråga efter honom under tiden. Men då skulle hon å andra sidan sannolikt inte ha hittats i en (låst?) byggnad på Martorp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in