Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Det spelar ingen roll. Det är det som är grejen. Det som spelar roll är att inget av dessa system innebär att viljan är fri. Gäller determinism rör sig partiklarna i hjärnan som bollarna på ett biljardbord. Alltså boll 3 stöter till boll 5 om boll 3 får en stöt av en kö med en viss rörelseenergi och i rät linje mot boll 5. Om indeterminism gäller så får boll 3 en stöt av kön men rör sig t.ex. i en halvcirkel och träffar boll 4 istället. Inget av detta innebär någon fri vilja.
Det du ställer upp här: determinism respektive indeterminism, är dock båda beskrivningar på en annan nivå än viljan. 'partiklarna' 'är på mikro/låg/kvantnivå. Vilja är ett emergent makrofenomen som vi talar om när vi talar om hjärnan som system.
På allra lägsta nivå är världen, vad vi kan se av kvantfysiken, både helt deterministisk och fundamentalt slumpmässig. Den är, misstänker jag själv, den teoretiskt optimala kombinationen av ordning och kaos, och har blivit så genom en mycket lång kosmisk evolution. Vilket jag egentligen tycker är mer intressant, men bäst att lämna det för denna tråd.
Eftersom världen på 'kvantnivå' är sådan, så finns inte argumentet kvar att det finns ett 'antingen/eller' om determinism och indeterminism. På låg nivå finns det snarare en syntes som bevarar och upphöjer båda motsatserna.
Den fria viljan är däremot en fråga på makronivå, och tillhör en diskussion om hur den mänskliga viljan är beskaffad. Vilka val är fria, vilka är ofria, vilka är spontanta, planerade, något däremellan o.s.v. Om vi ska komma fram till att fri vilja inte existerar så är det på den nivån, t ex genom att först se på några exempel där människan är fri, och sedan på några där hon är ofri. För mig är det där rätt självklart att människan har en fri vilja, liksom att vi även har laster, och ibland är slavar under dessa.