2015-07-14, 19:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Tjafsa inte. Du är väl läskunnig? Istället för att citera pekade jag precis på vilken sida du skrev oväsentligheter om räntan på obligationer med en löptid på 10 år.

Jag sitter med en mobil och långsam uppkoppling nu och tänker inte leta efter inlägg du är för lat att länka till. Speciellt inte när jag ändå vet att jag inte skrivit det du påstod.

Citera mig istället för att komma med egna vantolkningar om vad jag skrivit.
2015-07-14, 20:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Allt som gör lån dyrare slår mot förstagångsköpare såväl som säljare, det slår mot hela marknaden.

Som om det är förstagångsköparna som styr priserna. Så är inte fallet.

Amorteringskraven verkar redan vara införda på eget initiativ av bankerna.

Men trots det verkar inte priserna gått ner nämnvärt. Och jag är inte särskilt förvånad heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag tror nog att du egentligen inte fattar varför fastighetspriserna har stigit, däremot är du duktig att intala dig själv att du har full koll.

Jo inlåsningseffekterna (reglerade hyror, flyttskatt, borttagen fastighetsskatt osv)har dragit upp priserna och ihop med låg ränta i kombination kan det bara bli höga priser som följd.
2015-07-14, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Kan vi enas om att man ska skatta på kapitalvinst? Kommer du ihåg när du skrek för full hals om symmetri?
Det var så att jag försökte förklara varför avdrag för underskott av kapital uppkommer som konsekvens av skatt på kapital. Och det för ett klientel som var något ovilliga att ta emot information.

Du duckar för frågan. Både den jag skrev. Och det som startade sub-diskussionen. Nämligen att folk drar sig för att flytta pga "flyttskatten".

Status verkar vara att:
* de som har förmåga att sätta sig in i andra människors situation förstår att det är så
* de som inte kan sätta sig in i andra människors situation förstår inte att det kan vara så.

* (Sedan finns nog en kategori superegoister som struntar i vilket och vill bara att staten skall plundra andra och ge till dom).
2015-07-14, 20:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det var så att jag försökte förklara varför avdrag för underskott av kapital uppkommer som konsekvens av skatt på kapital. Och det för ett klientel som var något ovilliga att ta emot information.

Du duckar för frågan. Både den jag skrev. Och det som startade sub-diskussionen. Nämligen att folk drar sig för att flytta pga "flyttskatten".

Status verkar vara att:
* de som har förmåga att sätta sig in i andra människors situation förstår att det är så
* de som inte kan sätta sig in i andra människors situation förstår inte att det kan vara så.

* (Sedan finns nog en kategori superegoister som struntar i vilket och vill bara att staten skall plundra andra och ge till dom).
Som sagt jag betalade reavinstskatt utan att hicka jag känner pensionärer som gjort likaledes.
2015-07-14, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Brf-priserna upp i Stockholm med 0,2% men ned i riket som helhet, Malmö drar ned mest.
Källa valueguard.

http://www.valueguard.se/201506_Indexpublicering
Hm, villorna rasar i pris. Enligt vissa så ska bubblan haverera när priserna börjar falla. Du ska köparna utebli. Så vi borde kanske få åse hur priserna dalar och visningarna är tomma.
2015-07-14, 21:18
Medlem
Eftersom diskussionerna om en eventuell bubbla berör benkarna och deras utlåning kan detta vara intressant.
http://www.di.se/artiklar/2015/7/14/seb-minusrantan-kostar-300-mkr-per-kvartal/
Citat:
SEB: Minusräntan kostar 300 Mkr per kvartal
Det är ju inte så sällan som flummarna får för sig att bankerna gynnas av minusränta.
Men verkligheten är en annan.
2015-07-14, 21:41
Medlem
baso80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att bero på amorteringskrav:

Swedbank har redan infört det för nya kunder.

https://www.swedbank.se/privat/boende-och-bolan/lana-till-bostad/index.htm

Och priserna gick ner?

Nog för att ditt inlägg är bara larvigt för att det är bara att vända sig till annan bank om man vill undvika den ynka procenten av amorteringskravet men lustigt att du skulle skriva "och priserna gick ner" när bara några inlägg innan dig länkades till valuegards publicering från 14 juli att priserna gått ner senaste månaden.

Sjysst timing på att vara lustig.
2015-07-14, 22:20
Medlem
Citat:

Status verkar vara att:

Nog finns det ett samband mellan den så kallade flyttskatten och rörligheten på bostadsmarknaden men vad menar du med den sista kategorin människor? Är det så att staten producerar något själv som gör att den går med vinst? All politik i princip kokar väl ned till ekonomi och det enda staten kan göra är väl att omfördela andras resurser? Sen kan man ju uppenbart vara mer eller mindre hycklande med sitt personliga syfte som under de senaste sidorna i denna tråd där åsikterna särskiljs av vilka som känner sig för- eller missfördelade av en eventuell flyttskatt. Eller så har man kanske svårt med självbilden?

För att nyanserna bilden av balansen i fördelningspolitikens bostadsmarknad, har det fastställts ett enda svenskt politiskt beslut senaste tio åren som varit negativt för bostadsprisutvecklingen?

För att upprepa mig sen tidigare i tråden, det vettiga vore definitivt att minska staten och dess inflytande radikalt över hela linjen. Undra hur bostadsmarknaden hade påverkats i en sådan övergångsperiod? Därefter kan man ju fråga sig själv i vilket fack (mottagare/"givare") ens åsikt i frågan placerar en?
2015-07-14, 22:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjugotva
Nog finns det ett samband mellan den så kallade flyttskatten och rörligheten på bostadsmarknaden men vad menar du med den sista kategorin människor? Är det så att staten producerar något själv som gör att den går med vinst? All politik i princip kokar väl ned till ekonomi och det enda staten kan göra är väl att omfördela andras resurser? Sen kan man ju uppenbart vara mer eller mindre hycklande med sitt personliga syfte som under de senaste sidorna i denna tråd där åsikterna särskiljs av vilka som känner sig för- eller missfördelade av en eventuell flyttskatt. Eller så har man kanske svårt med självbilden?

För att nyanserna bilden av balansen i fördelningspolitikens bostadsmarknad, har det fastställts ett enda svenskt politiskt beslut senaste tio åren som varit negativt för bostadsprisutvecklingen?

För att upprepa mig sen tidigare i tråden, det vettiga vore definitivt att minska staten och dess inflytande radikalt över hela linjen. Undra hur bostadsmarknaden hade påverkats i en sådan övergångsperiod? Därefter kan man ju fråga sig själv i vilket fack (mottagare/"givare") ens åsikt i frågan placerar en?
Alla partier vill ta in skatt frågan är bara var, fastigheter går inte att flytta som jobb och kapital så att fastigheter blir lägre beskattade i framtiden håller jag för osannolikt.
2015-07-14, 23:01
Medlem
Citat:

Status verkar vara att:

Jag syftade på att reavinstskatten, som också är i inkomstlaget kapital, har en lägre skatt på 22%. Hur är det symmetriskt? Du gör 30% förlustavdrag på kapital och du skattar 30% på all annan kapitalinkomst. Hur är det symmetriskt?
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-07-14 kl. 23:07.
2015-07-14, 23:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baso80
Nog för att ditt inlägg är bara larvigt för att det är bara att vända sig till annan bank om man vill undvika den ynka procenten av amorteringskravet men lustigt att du skulle skriva "och priserna gick ner" när bara några inlägg innan dig länkades till valuegards publicering från 14 juli att priserna gått ner senaste månaden.

Sjysst timing på att vara lustig.

Det blir inte mindre amorteringskrav hos andra....

seb kräver ju att hela lånet ska betalas av på 50 år. Och hos SBAB är belåningen strikt begränsad.

Det blir hemläxa till dig att kolla upp att även det stämmer.

Att priserna gått ner något kan bero på att det är sommar och de dyraste objekten inte är ute ännu till försäljning pga stiltje på marknaden i semestertider.

På små lgh är jag ganska säker på att inga priser gått ner.
2015-07-14, 23:12
Medlem
Angående "flyttskatten" - eller snarare skatt på kapitalvinst om vi ska sluta använda lobbyisters ordval . Jag är inte ett dugg övertygad om att det skulle vara bra för bostadsmarknaden om man enbart avskaffar reavinstskatten. Det skulle bli högre omsättning, ja. Men jag är också övertygad om att priserna skulle öka.

Däremot om reavinstskatten skulle avskaffas och ersättas med en fastighetsskatt. Men jag gissar att du inte vill det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in