2015-07-14, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Någon av de här kanske:

http://www.fildirekt.se/dl/1436994572.jpg

Nöjda jägare efter rådjursjakt på Blombergs säteri. Hämtat från den här skumma facebooksidan:

https://www.facebook.com/pages/Blomberg-S%C3%A4teri/180246632110439?fref=ts

I bakgrunden står även den gula fyrkantiga byggnaden som även den varit föremål för ifall Lisa hittats i eller ej. Står den i närheten utav den gamla boden?

Kan inte uttala mig om någon av dem kan vara gm det är polisens sak att avgöra i sådana fall...
2015-07-14, 21:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det här tror jag inte rätten hade köpt utan då hade åklagaren dragit till med att elstöten utdelades med uppsåt att döda. Rätten dömer mord. Att jobba med el en söndagkväll låter inte speciellt troligt heller. Eller att MGM jobbade med nåt överhuvudtaget.
Var det någon som sa önsketänkande? Hur ofta används el som mordvapen? Jag sa inte att han hade gjort kopplingen den kvällen, eller ens den dagen, eller att NB jobbade med nåt överhuvudtaget.

Det är ett tänkbart scenario under kända omständigheter, och då är brottsrubriceringen vållande. Enligt scenariot dödade han inte uppsåtligt.
2015-07-14, 21:18
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Ja den finns offentligt på facebook. Tror iaf inte att de bakar alla dagar i veckan och heller ej att de behöver en bagare där under hela deras öppettider.
Bagare brukar börja någonstans mellan 03-05 beroende på öppningstid.
Vad jag kan utröna från facebook och hemsidan verkar de bakat klart mellan 09-10.

Jag kastar in bilden på bagarna samt sidorna för andra som behagar se.
https://m.facebook.com/138910449570492/photos/a.387985274663007.1073741825.138910449570492/701669286627936/?type=1

https://m.facebook.com/profile.php?id=138910449570492

Hemsida:
Citat:
"Vi bakar med smör och kärlek varje dag och serverar underbara soppor, pajer och smörgåsar.*Ni skall känna er varmt välkomna till oss.”*

CAFÉ PÅ KLOSTRET*(vid Blomberg på Kinnekulle)*är öppet dagligen mellan 10:00-18:00. Det här är ”köket på landet” byggt på doft, smak, syn, hörsel, känsel, tanke. Sinnen som är oumbärliga för att laga mat med en strävar bortom gränsen för de

http://paklostret.se/

Jag såg nu att det verkar gå att handla från bageriet innan kl.10
Här hade bagaren haft första kunden kl.07.00
https://m.facebook.com/138910449570492/photos/a.387985274663007.1073741825.138910449570492/559580330836833/?type=1&source=43
Senast redigerad av Tomato 2015-07-14 kl. 21:37.
2015-07-14, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag tror inte bagaren jobbade alla dagar i veckan och under samma tider som LH och de tre övriga. Det finns bild på Facebook som visar bagaren med Maria i bageriet. Att bagaren förbereder för söndagen kan vara för att Maria ska sköta baket den dagen.
Okej bra! Då är vi 90% överens Det fungerar för mig! Funderade på din hypotetiska teori om elstöten. Skulle inte den eventuellt anses vara en olycka? Kändes som om åklagaren är hyffsat säker på att det är mord. En elstöt skulle nog kunna vara både, vållande, dråp eller mord under förutsättning att elen använts med flit eller inte. Kändes inte som om åklagaren tror på några alternativa teorier gällnade andra dödsorsaker?
2015-07-14, 21:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Okej bra! Då är vi 90% överens Det fungerar för mig! Funderade på din hypotetiska teori om elstöten. Skulle inte den eventuellt anses vara en olycka? Kändes som om åklagaren är hyffsat säker på att det är mord. En elstöt skulle nog kunna vara både, vållande, dråp eller mord under förutsättning att elen använts med flit eller inte. Kändes inte som om åklagaren tror på några alternativa teorier gällnade andra dödsorsaker?
Obduktionsprotokollet var inte klart när åklagaren pratade. Att hitta en död människa utan byxor inklämd i ett skåp i en bod kan få vilken människa som helst att utgå från att det är mord.
2015-07-14, 21:23
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Var det någon som sa önsketänkande? Hur ofta används el som mordvapen? Jag sa inte att han hade gjort kopplingen den kvällen, eller ens den dagen, eller att NB jobbade med nåt överhuvudtaget.

Det är ett tänkbart scenario under kända omständigheter, och då är brottsrubriceringen vållande. Enligt scenariot dödade han inte uppsåtligt.
Men vad bra, då kan vi kanske tom enas i att vållande är önsketänkande för GM i det här fallet. Sen går jag ett steg längre och påstår att det kommer att bli mord även om inte exakt dödsorsak kan fastställas. Kom ihåg också att vi har en MGM som inledningsvis nekar till all inblandning i brottet och då blir det svårare för domstolen att tro honom senare.
2015-07-14, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Ingen påstår väl det? Bagare börjar tidigt.

Citat:

Tror du själv på att hela rättsväsendet skulle lägga locket på om det var en olyckshändelse?

Nej det är säkert mycket värre än vi kan föreställa oss är jag rädd för :-(
2015-07-14, 21:25
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Jaha och vad vill du ha sagt med det? Läs inläggen vi gjort ovan så kanske det klarnar en del. Känns snart OT att fortsätta att älta detta. Om du tror att det vara 3+1+1 (och att en av dessa var LH) som lämnade cafet strax innan och efter cafet så tro det.
Förlåt mig, mitt inlägg var inte avsett som ett svar till dig (klickade fel), utan bara som allmän info om kaféets utbud.
2015-07-14, 21:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Men vad bra, då kan vi kanske tom enas i att vållande är önsketänkande för GM i det här fallet. Sen går jag ett steg längre och påstår att det kommer att bli mord även om inte exakt dödsorsak kan fastställas. Kom ihåg också att vi har en MGM som inledningsvis nekar till all inblandning i brottet och då blir det svårare för domstolen att tro honom senare.
Nu pratar vi om mitt hypotetiska scenario. Elstöt kommer att konstateras. Scenariot är vållande, oavsett vad åklagare och domstol beslutar enligt ditt önsketänkande.
2015-07-14, 21:28
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag fick också dåliga vibbar p g a föräldrarnas överdrivna oro efter så kort tid när jag läste om fallet i tidningen. Jag skrev om det i detta inlägg för sådär drygt 300 sidor sen tillbaks i tråden. Där nämnde jag även att ett ”appaspår” borde undersökas närmare utan att komma med närmare teori om det. Förslaget fick ingen respons så jag redogör för min tes nu.

Pappan kan ha befunnit sig i närheten av caféet när han tog emot lisas SMS. Han kan ha tänkt hämta Lisa i det dåliga vädret (normal curlingbeteende). Han förmår Lisa att kliva in i bilen och de kör hemåt. Dock har Lisa invändningar mot att lämna kvar moppen så de stannar vid Martorp för att diskutera om saken. Diskussionen spårar ur och pappan gör något överilat mot Lisa, ett ögonblicks verk som han ångrar direkt och skäms över. Han dödar henne för att skyla över sitt misstag. Han är välutbildad i dödandets konst i sitt yrke. Han gömmer kroppen på plats, tystar Lisas mobil och åker skyndsamt hem.

Väl hemma, visar han förvåning över att Lisa inte har dykt upp och visar sitt SMS för mamman. Efter en stund ger han sig ut för att leta efter Lisa. Scenariot ryms inom ramen för den kända tidsramen.

När han kommer tillbaka till caféet planterar han det fösta beviset, Lisas påse och sätter nyckeln i mopeden, vilket triggar polisen till ett snabbt agerande.

Enligt uppgift deltog föräldrarna i sökandet, ett utmärkt tillfälle att i efterhand kunna placera ut små vilseledande bevis i allt eftersom.

Otur för byggjobbarna att de råkar bo mellan caféet och Martorp.

Detta, i princip känslomässigt otänkbara men ändå möjliga scenario skulle kunna förklara frågeställningarna som Ulf Åsgård, expert på gärningsmannaprofiler. ställer i den länkade artileln.

Ett anat svårsmält fall:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11250858.ab

Polisen har kollat samtal och sms som skickats från och till området. Minns inte vilken dag det gjordes, men det skrevs om det i artiklar. De har därför inga problem att se var pappan och hans mobil varit. Eftersom pappan inte är anhållen kan vi lita på att polisen sett när hans telefon anlänt till området.

Citat:
Ursprungligen postat av Mightymiffy
* När en efterlysning på Lisa delades för fullt på facebook i tidigt skede, vill jag minnas att det var en tjej som skrev något om att hon passerat där samma kväll och sett en kille stå och prata i telefon (bredvid en parkerad bil har jag för mig). Nu var nog detta inte just vid caféet utan före eller efter.

Det har stört mig något enormt att jag inte minns exakt vad hon skrev men någon här kanske är en bättre hacker än vad jag tycks vara och kan rota fram detta?

I någon av aftontidningarna sa några som bodde i området att de sett en ung man stå vid caféet kl 21.30 (eller liknande tid).

Pappan kom till caféet vid 21.00 och ringde genast sina arbetskamrater (militärer) som kom och började leta innan polisen kallades in. Det logiska är att det är pappans arbetskamrater alternativ någon annan vän till familjen som stod där då. Att som mördare våga stå öppet vid caféet medan militärer letar i området känns orimligt i mina ögon, men någon annan kanske rycker det är rimligt. Skulle för övrigt tro att någon stannade kvar vid caféet av den händelse att Lisa skulle dyka upp.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men det har väl ingen betydelse för positioneringen om hon pratade i telefonen eller skickade ett SMS med den.
Positionen den försvann från var söder om kaffeét. Källa får du leta upp själv.

Jag har varit med i tråden från början och kommenterade därför det du skrev om samtal för att det inte skulle bli en trådsanning om att Lisa ringt sin far. Hon skickade ett sms. Det var det jag ville reda ut. Det är ändå en viss skillnad mellan att prata i telefon och skicka ett sms.
2015-07-14, 21:35
Medlem
katws avatar
Citat:
Nu pratar vi om mitt hypotetiska scenario. Elstöt kommer att konstateras. Scenariot är vållande, oavsett vad åklagare och domstol beslutar enligt ditt önsketänkande.

Nu var ju ditt hypotetiska scenario just...väldigt långsökt och hypotetiskt så vi kanske kan gå vidare nu?
2015-07-14, 21:36
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Lisas efterlysning är för övrigt fortfarande kvar:

http://www.interpol.int/notice/search/missing/2015-38944

Skamligt.

Nja, men det finns ju en liten, liten chans att någon, som nu är utomlands, sett något under perioden 7-12 juni under ett besök i Götene.
Särskilt om det är osäkert ifall MGM verkligen är GM, måste tips tillåtas att komma även från Utlandet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in