Citat:
Ursprungligen postat av
CrossArrow
Konstigt att det blev skarpt läge med en gång.. För det har väl aldrig hänt innan om nån varit försvunnen bara några timmar eller ???
Möjligtvis om det är nåt småbarn isf under 10 kanske..
Eller har jag fel
Citat:
Ursprungligen postat av
Ijahman
Jag håller med.
Att ett sådant här stort pådrag dras igång så fort kan ju tyda på att det finns en hotbild sedan tidigare.
Men om det är så att det finns ett hot, varför har man då låtit Lisa ta mopeden till jobbet istället för att som vanligt köra dit henne/hämta henne med bil?
Om det inte är så att det finns ett hot mot någon annan......
Som sedan snabbt kopplas ihop med Lisas försvinnande.
Man kan säga att det
alltid är skarpt läge när en person blir anmäld försvunnen.
Om det dessutom finns omständigheter och faktum på platsen hon/han försvann ifrån, då kan det beslutas snabbt att det kommer bli insatskrävande.
Det är inte en random patrullbil som rutinmässigt åker runt i 40km/h och lyser med ficklampa i gathörnen.
I detta fallet finns det garanterat heller ingen hotbild eller sanslös alternativteori innefattande anhöriga.
Kollegorna ser Lisa går till mopeden vid stängning.
Föräldrarna reagerar när hemresan skjuter över med 30-40min. (starttid bekräftad med SMS)
(
Här bildas även en telefonkedja kring anhöriga/kollegor som kollar med varandra om hon setts till/befinner sig någonstans)
Pappan kör mot caféet - letar längs vägen.
Hennes moped hittas vid caféet, startklar med nyckeln i, och vissa tillhörigheter intill.
Ingen reaktion från hennes mobiltelefon under hela händelseförloppet.
Pappan kontaktar snabbt vänner och inleder sök.
Hon är spårlöst försvunnen och med naturligt stark misstanke om att hon blivit bortförd.
När ovanstående är hur det faktiskt sett ut, vad får er bägge att tro att polisen inte skulle ta detta på brådskande allvar?