Citat:
Ursprungligen postat av
klurigkluring
Jag fick också dåliga vibbar p g a föräldrarnas överdrivna oro efter så kort tid när jag läste om fallet i tidningen. Jag skrev om det
i detta inlägg för sådär drygt 300 sidor sen tillbaks i tråden. Där nämnde jag även att ett ”appaspår” borde undersökas närmare utan att komma med närmare teori om det. Förslaget fick ingen respons så jag redogör för min tes nu.
Pappan kan ha befunnit sig i närheten av caféet när han tog emot lisas SMS. Han kan ha tänkt hämta Lisa i det dåliga vädret (normal curlingbeteende). Han förmår Lisa att kliva in i bilen och de kör hemåt. Dock har Lisa invändningar mot att lämna kvar moppen så de stannar vid Martorp för att diskutera om saken. Diskussionen spårar ur och pappan gör något överilat mot Lisa, ett ögonblicks verk som han ångrar direkt och skäms över. Han dödar henne för att skyla över sitt misstag. Han är välutbildad i dödandets konst i sitt yrke. Han gömmer kroppen på plats, tystar Lisas mobil och åker skyndsamt hem.
Väl hemma, visar han förvåning över att Lisa inte har dykt upp och visar sitt SMS för mamman. Efter en stund ger han sig ut för att leta efter Lisa. Scenariot ryms inom ramen för den kända tidsramen.
När han kommer tillbaka till caféet planterar han det fösta beviset, Lisas påse och sätter nyckeln i mopeden, vilket triggar polisen till ett snabbt agerande.
Enligt uppgift deltog föräldrarna i sökandet, ett utmärkt tillfälle att i efterhand kunna placera ut små vilseledande bevis i allt eftersom.
Otur för byggjobbarna att de råkar bo mellan caféet och Martorp.
Detta, i princip känslomässigt otänkbara men ändå möjliga scenario skulle kunna förklara frågeställningarna som
Ulf Åsgård, expert på gärningsmannaprofiler. ställer i den länkade artileln.
Ett anat svårsmält fall:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11250858.ab
Polisen har kollat samtal och sms som skickats från och till området. Minns inte vilken dag det gjordes, men det skrevs om det i artiklar. De har därför inga problem att se var pappan och hans mobil varit. Eftersom pappan inte är anhållen kan vi lita på att polisen sett när hans telefon anlänt till området.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mightymiffy
* När en efterlysning på Lisa delades för fullt på facebook i tidigt skede, vill jag minnas att det var en tjej som skrev något om att hon passerat där samma kväll och sett en kille stå och prata i telefon (bredvid en parkerad bil har jag för mig). Nu var nog detta inte just vid caféet utan före eller efter.
Det har stört mig något enormt att jag inte minns exakt vad hon skrev men någon här kanske är en bättre hacker än vad jag tycks vara och kan rota fram detta?
I någon av aftontidningarna sa några som bodde i området att de sett en ung man stå vid caféet kl 21.30 (eller liknande tid).
Pappan kom till caféet vid 21.00 och ringde genast sina arbetskamrater (militärer) som kom och började leta innan polisen kallades in. Det logiska är att det är pappans arbetskamrater alternativ någon annan vän till familjen som stod där då. Att som mördare våga stå öppet vid caféet medan militärer letar i området känns orimligt i mina ögon, men någon annan kanske rycker det är rimligt. Skulle för övrigt tro att någon stannade kvar vid caféet av den händelse att Lisa skulle dyka upp.
Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Men det har väl ingen betydelse för positioneringen om hon pratade i telefonen eller skickade ett SMS med den.
Positionen den försvann från var söder om kaffeét. Källa får du leta upp själv.
Jag har varit med i tråden från början och kommenterade därför det du skrev om samtal för att det inte skulle bli en trådsanning om att Lisa ringt sin far. Hon skickade ett sms. Det var det jag ville reda ut. Det är ändå en viss skillnad mellan att prata i telefon och skicka ett sms.