2015-07-07, 15:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ROFLCHOPTER
Heter det mediaansvarig eller medieansvarig? När det gäller någon som har hand om hemsida, facebook, twitter m.m för en idrottsklubb.

Både medie och media är pluralformer av medium, men det är medie som rekommenderas.

Sociala medier och medieansvarig.
Citera
2015-07-07, 15:09
Medlem
ROFLCHOPTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Både medie och media är pluralformer av medium, men det är medie som rekommenderas.

Sociala medier och medieansvarig.
Stort tack
Citera
2015-07-07, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du är ju i helt fel tråd för det första:

(FB) Stor tråd om skiljetecken (frågetecken, utropstecken, komma, punkt, semikolon) (sms)

Språkakuten är ju till för korta frågor och korta svar. Kort svar: du ser väl själv att det ser helknasigt ut. Du har ju nästan lika många kommatecken som det är ord.

Ja, det tror och hoppas jag med [också].

Uppenbarligen inte eftersom jag frågade. Ok, tack!
Citera
2015-07-10, 00:49
Medlem
http://www.bokus.com/bok/9789146217152/handbok-i-svenska-skriva-och-tala-ratt-och-fel-grammatik-knepigheter/

Anser ni att den här boken kan vara till gagn för språket? (Hur pass bra är den i jämförelse med att läsa en helt vanlig bok i grammatik om man inte läser universitetskurser i svenska och/eller grammatik utan bara vill få ett bra skrivande som gagnar en i alla situationer men främst i svenskan)
Citera
2015-07-13, 11:10
Medlem
Admiral Krags avatar
Citat:
Samma undersökning visar på att kattägare är mer introverta, men ochså mer öppensinniga,
och ogillar likformighet och "vända kappan efter vinden" -människor

Ogillar likformighet? vad betyder det i kontexten?
Citera
2015-07-13, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral Krag
Ogillar likformighet? vad betyder det i kontexten?

De följer inte utan vidare de gängse åsikterna bara för att de är populära för tillfället. Köper inte mediadrev utan vidare, tex. De vågar ha egna åsikter. Följer inte slaviskt senaste modet... etc...
Citera
2015-07-13, 19:06
Medlem
Hej!

Ska man skriva "När flyttar du in i din egna lägenhet?" eller "När flyttar du in i din egen lägenhet?"? Försökte nämligen skriva det förstnämnda i Word men då blåmarkerar den ordet "egna" med motiveringen att man skriver obestämd form adjektiv eftersom det styrs av det possessiva pronomenet "din". Men det stämmer ju inte. Efter possessiva pronomen så skriver man ju adjektivet i bestämd form.
- Jag vill ha det gröna äpplet.
- Hon hjälper de små pojkarna.
Det jag funderar över dock är om det finns nån särskild regel (som vi kanske inte bryr oss om längre) gällande fallet då man skriver possessivt pronomen + adjektiv + substantiv? Att man då faktiskt ska skriva adjektivet i obestämd form?

Till exempel säger vi ju "Det är ditt eget fel" och inte "Det är ditt egna fel" (eller har jag fel?). Men vi säger ju däremot "Jag vill ha din gula banan" och inte "Jag vill ha din gul banan".
Citera
2015-07-13, 22:49
Medlem
Såg nu att mina första två exempel var dåliga. Det var ju demonstrativa pronomen och inte possessiva pronomen jag gjorde exemplen med (dessutom var det ena exemplet plural redan, så då gör det ju ingen skillnad gällande om det är bestämd form eller inte). Här kommer bättre exempel:
- Jag vill ha ditt gröna äpple.
- Hon hjälper sin lilla pojke.
Citera
2015-07-14, 13:39
Medlem
Skriver man "Jag tränar tre-fyra gånger i veckan" eller "Jag tränar tre fyra gånger i veckan"?
Citera
2015-07-14, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelWinwood
Skriver man "Jag tränar tre-fyra gånger i veckan" eller "Jag tränar tre fyra gånger i veckan"?

Jag tränar tre, fyra gånger i veckan.
Citera
2015-07-14, 23:46
Medlem
Läste lite om etymologin bakom ordet brasklapp och tycker det är väldigt intressant. Jag undrar nu över hur man - vardagsspråk eller liknande - kan använda ordet.
Citera
2015-07-14, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knightor
Jag tränar tre, fyra gånger i veckan.

Annars kan man - om jag tolkat det rätt - skriva
Citat:
Jag tränar tre till fyra gånger i veckan
. Jag tycker det förefaller mer naturligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in