Citat:
Ursprungligen postat av
DenLilleTjocke
Du menar alltså på fullaste allvar att en labil tonåring skulle ha gjort allt detta? Helt oplanerat dessutom. Mördat Lisa, gömt kroppen, kört tillbaka moppen för att vända blickarna bort från mordplatsen (men glömmer i panik att ta ut nycklarna), spridit ut hennes ägodelar, åkt tillbaka och hämtat kroppen, gömt kroppen där den hittades och till sist (hör och häpna) avslutat allting med en Grande Finale genom att lägga ut stickspår för att vända polisens misstankar mot tre oskyldiga baltiska gästarbetare? En ostraffad tonåring i Lisas närhet skulle alltså ha gjort allt detta, anser du att det är rimligt? (Polisen har ju garanterat granskat alla jämnåriga som har någon koppling till Lisa som finns med i Belastningsregistret).
Och han skulle dessutom ha lyckats göra allt detta utan att lämna minsta lilla spår efter sig?
Inte illa, du borde bli författare.
Och vidare förutsätter detta dessutom att Lisa inte skulle ha planerat att träffa honom heller, utan han har väntat på henne längs med vägen. Annars skulle det ju ha funnits mobilkommunikation mellan dem under dagen eller dagen innan som hade bekräftat det.
Och dessutom har polisen uppenbarligen inte fått in någon info om denna person från Lisas vänner och bekanta heller. Tonårstjejer berättar ju allt för varandra, men ändå har inga av hennes kompisar kommit att tänka på att han skulle kunna ha något med saken att göra. Alltså måste det vara någon som i tysthet blivit besatt av Lisa utan att någonsin ha betett sig märkligt mot henne eller försökt göra något åt saken, annars hade hon ju garanterat berättat om honom för sina kompisar.
Är detta alltså din teori?
EDIT Till detta kommer också de frågor jag ställt till dig tidigare.
Du menar alltså på fullaste allvar att en helt ostraffad, fullt psykiskt frisk 35 årig balt, helt utan någon tidigare gränsöverskridande erfarenhet, som aldrig uppmärksammats av social, psykiatriska och rättsvårdande myndigheter, plötsligt - out of the blue - överfaller, rövar bort och mördar/eventuellt våldtar en för honom helt okänd ung tjej som han av en olycklig slump bara råkar träffa på Just när hon äntrat sin moped?
Och att allt utförs så professionellt och välvårdat att inga ofrivilliga spår verkar finnas?
Han inte bara saknar alla de attribut som krävs, han har dessutom Bevisligen mycket goda motsatta karaktärsdrag och erfarenheter.
Eftersom Ni i tråden hetsar upp varandra så extremt till att dels monsterförklara den häktade, och dels helgonförklara offret (båda två helt utan både skäl och anledning) så finns det ganska goda orsaker för oss att se polisen och åklagaren i er. Dvs så som ni hanterar situationen - så gör sanolikt även polis och åklagare.
Och pga det frammanade tunnelseendet så ser de inte ens det oskyldiga i den häktade - och det skyldiga i den - möjligen förhörde - riktige gärningsmannen (som möjligtvis haft både rivsår i ansikte/händer och blåmärken samt nervöst beteende).
Om du tycker min teori är osannolik, så titta istället på hur ni motiverar att den häktade är skyldig.
Som jag visat så finns det inga offentliggjorda anledningar att se honom som en möjlig gärningsman. Men däremot finns många anledningar till att fria honom och istället leta efter en annan gärningsman.
Det är baara löjligt av dig att hänga upp dig på spekulationer om scenarion jag skrivit. För det är bara spekulationer som sagt. Det viktiga är gärningsmannaprofilerna. Och det är inte längre spekulationer att den häktades profil inte begår den typen av brott som han anklagas för.
Men den hypotetiska profil som utförde brottet i mitt scenario med den återlämnade mopeden - den hade kunnat utföra ett sådant brott.