Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-12, 17:36
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
När man ser till ett mord det första man skall tänka på är motivet, vad fanns det för motiv att mörda personen. I Lisas fall kan jag inte se att det varit något sexmotiv, om ett sådant funnits hade hon blivit våldtagen inne på cafeet efter stängningen, som hade varit enkelt för en våldtäktsman.
Det här med våldtäkt har kommit till därför nästan alla har utgått ifrån att det är gästarbetaren som är gärningsmannen och då skulle våldtäkt vara motivet.
Om det skulle komma ut en obduktionsrapport där skulle framgå om Lisa blev sexuellt utnyttjad.
Om Lisa har blivit brutalt styckad skulle också komma fram med en obduktionsrapport, en brutal styckning anser jag har ingenting med något sexmotiv.
Jag misstänker att obduktionsrapporten kommer inte att komma ut.
Det motiv som jag ser som det mest sannolika är att de som utförde dådet ville skapa rädsla, skrämma och det kunde vara hämnd också.
Det har varit flera personer inblandade med skåpbil för att utföra kidnappningen och mordet, en sådan operation kostar stora pengar är inte gratis.
Kroppen placerades att den skulle hittas snabbt och därmed chocka de som fick se kroppen.
De lade ut märken också att polisen visste var de skulle söka.
En sak är säker det var inga amatörer som var i farten, allt sådant kan uteslutas.
Jag stämplar det som ett terrorist dåd.

Om det varit ett terrorist dåd, då borde terroristerna ju gått ut med att dom stod bakom dådet, det är ju liksom hela grejen med terror, att fienden ska straffas och skrämmas och veta vem som gjort det.
Så den teori tror jag inte på.
2015-07-12, 17:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Såhär har jag uppfattat hur kollegornas bil stod parkerad och var LH:s moped stod parkerad. Har jag uppfattat det fel?
http://i.imgur.com/0tMq8Ql.jpg
Det skulle förklara kaféägarens ord att Lisa gick åt höger och de andra tjejerna åt vänster.
2015-07-12, 17:40
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Såhär har jag uppfattat hur kollegornas bil stod parkerad och var LH:s moped stod parkerad. Har jag uppfattat det fel?
http://i.imgur.com/0tMq8Ql.jpg

Missade att skriva att dom gick ut på norra gaveln , men annars pekar dina pilar rätt .
Blev rörigt detta Sorry !
2015-07-12, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det skulle förklara kaféägarens ord att Lisa gick åt höger och de andra tjejerna åt vänster.

Precis. Rebecka sa även i en intervju att hon inte hade någon uppsikt över var mopeden stod från där hon hade sin bil parkerad.
2015-07-12, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Missade att skriva att dom gick ut på norra gaveln , men annars pekar dina pilar rätt .

Ok. Har hela tiden trott att dom gick ut från framsidan.
2015-07-12, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ingen av ovan nämnda i så fall. Möjligen talibaner, där finns det kanske en hotbild.

Jag är benägen att hålla med, i att det verkar professionellt genomfört. Att jag nämner talibaner beror på att SOG har satt dit flera talibanledare, det kan mycket väl finnas hämndmotiv där.
Afghanistan är ett land där vendetta transversale förekommer, åtminstone har jag fått för mig det.
Jan Guillous Hamilton råkar ut för vendetta transversale, fast där är det italienska maffian som ligger bakom. Det går ut på att man, om man inte kan komma åt den man vill hämnas, istället dödar familjemedlemmar som t.ex. barn och hustru tills bara själva måltavlan finns kvar.

Nå, det är förstås ett långskott. Men om det bara är vittnesmål som utgör bevisning mot MGM i detta fall, kan man ju spekulera lite ändå.

Då är väl IS lika troligt eftersom sverige har en del folk i Irak och Syrien.
Men hade de varit talibaner eller andra terrorister hade det funnits en avrättningsvideo nu.
2015-07-12, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ralfj
Var hittades den?
I trakten runt Husaby. .... den som hittade har skrivit om det tidigare o denna tråd.... men har alltså en annan källa att detta skett samt att polis varit där och samlat in i sina påsar.....
2015-07-12, 17:50
Medlem
Citat:
Jag tvivlar på att den vägen är framkomlig. http://kartor.eniro.se/m/ICkbR
Håller med... Dessutom känns det lite anmärkningsvärt att personalen skulle parkera framför "ingången" till cafet där man hellre borde låta gäster parkera eller vara.

Fattar inte varför moppar var hänvisade till baksidan, men det kanske var så de brukade göra. Känns mer troligt att man brukade parkera bilar vid kortsidan där de verkade vara mycket parkeringsplats.

Kan bilen åkt åt andra hållet än det som pilen visar på "blogg-bilden"? Tänkte om någon kunde ha parkerat på kortsidan med bil utan att kollegorna märkte att någon stod parkerat där. Alltså att GM satt och väntade i sin bil där på gaveln..
Senast redigerad av ulvan 2015-07-12 kl. 17:56.
2015-07-12, 17:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Om de gick ut på norra gaveln gick Lisa definitivt inte motsols runt huset.
2015-07-12, 17:53
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ok. Har hela tiden trott att dom gick ut från framsidan.

Jag kan ha fel , jag TROR bara som alla andra här när vi inte vet säkert .
2015-07-12, 17:56
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Om de gick ut på norra gaveln gick Lisa definitivt inte motsols runt huset.

Nä just det BO gick till höger , jobbarkompisarna till vänster .
2015-07-12, 17:58
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Då är väl IS lika troligt eftersom sverige har en del folk i Irak och Syrien.
Men hade de varit talibaner eller andra terrorister hade det funnits en avrättningsvideo nu.

Fast jag har inte sagt terroristdåd, utan föreslår hämnd. Talibaner eftersom de har klansamhälle och tillämpar vendetta transversale. Det är inte meningen att någon annan än den egentliga måltavlan ska förstå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in