2015-07-11, 15:29
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
En 12-15 pers ur denna tråd borde rimligtvis kunna få sin framtid tryggad medelst en riksdagsplats för SD 2018.
Hur i helskotta ska SD kunna hitta alla dessa politiker som lär behövas efter att ha fördubblats igen?
Faktiskt..Nu kommande åren lär många få chansen att bli politiker i Riksdagen och kommunerna..som inte kanske alls funderat över det. Med SD:s framfart så minskar ju den gamla "politikeradeln" som vuxit fram med sjuklöverna..och helt nya människor får chansen ju med SD växer. Dom kommer behöva mycket folk. Det är bara att ta för er!
2015-07-11, 18:25
Medlem
SD kommer få 35-50% tills valet 2018.

Enligt demoskop har dom ökat 5% enheter senaste 10 månaderna, Sentio ökat 9% enheter senaste 9 månaderna, Yougov ökat 7% enheter senaste 9 månaderna, Novus ökat 5% enheter senaste 9 månaderna...

Om man skulle baka ihop alla dessa opinionsundersökningar i en så skulle betyda att dom ökar i snitt 0,705% enheter varje månad... Det är alltså 38 månader kvar till valet 2018, det betyder att dom kommer öka 0,705% x 38 månader = 26,79% + nuvarande 20% = 46,79% tills valet 2018. Dom kommer minst få 35%, var så säkra på det. 2022 kommer Jimmie Åkesson vara statsminister, tacka mig senare.
Senast redigerad av 733215 2015-07-11 kl. 18:28.
2015-07-11, 18:27
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
För att öka förståelsen av hur opinionsundersökningar fungerar och hur man ska läsa ut resultaten ur dom tänkte jag att vi tillsammans skulle kunna skriva en enkel och lättförståelig "populärvetenskaplig" guide för att reda ut begrepp och för att initiera nya i tråden.

Lovvärt initiativ! Jag tycker du gör en bra beskrivning av de olika begreppen.

Citat:
Systematiska fel är sådana som är i stort sett konstanta månad efter månad och därför kan kompenseras för genom att multiplicera med en omräkningsfaktor.
Det enklaste är att jämföra institutets senaste mätning före valet med det faktiska valresultatet för att få en omräkningsfaktor. Om ett OI tex. visade 10% för SD i sista mätningen och SD fick 13% i valet blir omräkningsfaktorn 13/10=1,3. Det vill säga ett senare resultat för SD på 15% i det institutet kan räknas om med 15*1,3=19,5%
Problemet med den här metoden är att just det institutet kanske hade ett stort slumpmässigt fel i sista mätningen före valet och då blir omräkningsfaktorn också fel. En del institut har också ändrat sina mätmetoder efter valet och då stämmer naturligtvis inte den faktorn längre.

Bra observationer. I ljuset av hur osäkra enskilda OU är förstår man hur osäker en sådan omräkningsfaktor kan bli. En av de största styrkorna med Partimodellen är att den använder alla datapunkter för att bestämma dessa faktorer - de relativa skillnaderna mellan OIs systematiska fel finns ju vid alla tidpunkter - inte bara de fåtal mätningar som gjordes precis innan valet.

Citat:
Konfidensintervall är ett sätt att ange det slumpmässiga felet. Statistiskt kan man räkna ut ett intervall som man med till exempel 95% säkerhet kan säga att ett visst parti ligger inom (Om man låtsas som att systematiska fel inte existerar). Om ett parti får 15% kan man till exempel ange att dom ligger mellan 13-17% med 95% säkerhet.

Här gäller det att hålla tungan rätt i munnen! De flesta människor vill naturligt tolka intervall som används för att beskriva osäkerheter på det sätt som du beskriver: dvs ett intervall som innehåller det sanna värdet med en viss sannolikhet. Detta sysslar de så kallade Bayesianerna med och jag tror det översätts trolighetsintervall på svenska (credible interval på engelska). Många människor är intuitivt Bayesianer i denna mening. De så kallade frekventisternas konfidensintervall, å andra sidan, är intervall som konstrueras enligt en metod så att de, om man upprepar mätningen många gånger, täcker det sanna värdet med en viss sannolikhet (som bestäms av konfidensgraden). För vissa problem sammanfaller dessa intervall, men tolkningarna är fortfarande olika.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag kan inte riktigt smälta det här med en ökning på 3% i Demoskop på en månad. Det är en av de största ökningarna någonsin som inte varit ett resultat av ändrad viktning eller justering mot valresultat.

Som jag visade tidigare i tråden så vore det normalt om Demoskop var 20:e mätning fick en förändring på 3 pe trots att det sanna värdet inte ändrats, så du kan sluta grubbla!
2015-07-11, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75

Som jag visade tidigare i tråden så vore det normalt om Demoskop var 20:e mätning fick en förändring på 3 pe trots att det sanna värdet inte ändrats, så du kan sluta grubbla!

Denna mätning var alltså ett eventuellt lösskott, dvs "falsk"..

Fast lika sannolikt är det att det var den förra mätningen som var den 20.e felaktiga?
2015-07-11, 18:41
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Då ställer jag en fråga jag ställde tidigare idag igen: Vilken signifikansnivå använder man sig av? Med så få "säkerställda" förändringar borde p ha ett lägre värde än 0.05. Och kanske använder olika OI olika nivåer?

Du kan utgå ifrån att de använder signifikansnivån 5%, det är mycket vanligt när man inte behöver vara "jättesäker" (plus att de siffror som rapporteras då stämmer överens med teorin). Om man vill hitta fler statistiskt säkerställda förändringar utan att ändra sina metoder så får man välja en mindre strikt signifikansnivå än 5%, dvs ett större värde på a (jag kallar den a i brist på grekiska alpha som annars är standardnotation). Detta sker då på bekostnad av fler så kallade typ 1-fel, alltså att nollhypotesen förkastas trots att den är sann.

Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Allt det här är inte lätt att förstå om man inte pluggat det men vi kan säga förenklat att 95% konfidens betyder att sannolkiheten att förkasta a (som är det sanna värdet) är bara 5%. Alltså att vi har fel i 1/20 undersökningar om vi använder 95% i alla dessa. Sånt här borde läras ut på gymnasiet eftersom det inte är jättesvårt men det är inte lätt heller.

Återigen som tips till dig som är kunnig inom området är att försöka förenkla flera steg när du förklarar eftersom ingen som inte läst statistik kommer förstå allt eller ens stora delar av förklaringen. Det är bara en friendly reminder och jag tänker på mig själv eftersom jag är en sådan person som förstår väldigt trögt i början.

Symbolen a är signifikansnivån, och är den 0.05 (5%) så kommer vi felaktigt förkasta hypotesen att ingen förändring föreligger 5% av gångerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Då var dom ju "bara lite" ifrån då, om det krävs 3.1pe säg, och det var en uppmätt mätning på 3 pe.

Ja, det var troligen mycket nära.
2015-07-11, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Jag slutar grubbla när hela facit för juli är inne. Händelserna som inträffade mellan förra omgången mätningar och senaste Demoskop (första budgetvoteringen efter DÖ, sossarnas tiggeriutspel, moderaternas TUT-utspel, Almedalen) är trots allt stora och dessutom fyra till antalet på kort tid.
2015-07-11, 19:32
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Man får tolka det som att Sd;s åsikter legitimeras. Det som skulle vara så farligt har visat sig vara just farligt. Sd ökade 3%. Men då kan man undra varför tappade bara M 3%, varför tappade inte S också 3%?
Tesen om att vänsterväljare är trögrörliga dödskallar som inte märkt något av omsvängningen ännu, eller något annat?

Kanske är det läge för Batra att snabbt vända och öppna sin dörr på vid gavel för fler invällare. Föreslår ny slogan "Varje svensk ta hem en neger eller två i hemmet, har ni hjärterum finns stjärterum, det är mitt kärleksbudskap"!

Nej ärligt Sd skutan går nog framåt både i med och motvind. Den drivs av något annat än tillfälliga vindkast.

Snarare är det tvärtom. Det är medborgarens åsikt som legitimeras - SD attraherar inte nödvändigtvis väljare med sin politik, utan det är snarare SD:s politik (valda delar) som passar in i alltfler medborgares önskemål och politiska kravprofil.

Vi vet mycket väl att det finns en mycket kraftig opinion som anser att invandringen är för stor redan nu, samtidigt som den frågan stiger högt på listan över viktiga problem. När enbart SD tillfredsställer den osäkerheten eller kravprofilen väljer man SD i allt högre grad. Medborgaren i allmänhet vill gärna se enkla svar på sina frågor, och att "minska invandringen" är ett "enkelt svar" (det är inte så många som funderar i riktning "vilka i princip önskade mekanismer i det svenska samhället får följden att invandringen ökar" och "vad skall i så fall SD göra åt saken, rent praktiskt").

Vill man ha en enkel förklaring till SD:s opinonsvärden (det är ju inte detsamma som att få röster i ett val) är det ju enkelt och fullt tillräckligt att inse att SD:s politik (så som den beskrivs) prickar rätt på frågan om invandring, kombinerat på ett litet oklart sätt med de flesta andra frågor, ungefär som att minskad invandring löser skolproblemen, vårdberget, bostadsbristen etc etc etc.
2015-07-11, 20:38
Medlem
Mac-Arthurs avatar
För att öka förståelsen av hur opinionsundersökningar fungerar och hur man ska läsa ut resultaten ur dom tänkte jag att vi tillsammans skulle kunna skriva en enkel och lättförståelig "populärvetenskaplig" guide för att reda ut begrepp och för att initiera nya i tråden.

Om man är intresserad av statistik är det mycket enkelt googla fram begrepp och beräkningar.

Det vore betydligt intressantare att få en detaljerad statistisk redovisning hur en OU i verkligheten genomförs av ett institut, särskilt med enbart 1000 intervjuer.

Mycket fascinerande och mer än fantastiskt att på enbart 1000 intervjuer, med bortfall och komplikationer, erhålla någorlunda realistiska resultat med hänsyn till väljarbasen som omfattar cirka 7,3 miljoner personer - även för personer med studier i statistik på universitetsnivå!
2015-07-11, 21:02
Medlem
Hogdals avatar
Näst största parti kommer att gå rätt snabbt. Detta då AKB (Alliansen Körs i Botten) allt mer framstår som en besvikelse bland moderata väljare. Ett antal rör sig regelmässigt intra-allianskt och kommer att söka sig till KD och C. En ungefär lika stor del antar jag kommer att välja SD.

S är tuffare då de har en stor andel zombieväljare som inte ens tänkt tanken att alternativ existerar. Vi bör vara närmare denna svårpenetrerade kärna nu. De som fortfarande var S när Juholt härjade som värst var väl runt 25%, och de får betecknas som synnerligen opåverkade av yttre faktorer.

Alliansväljare ser jag som mer rörliga, då många av dem ser det som finlir att välja parti inom aliansen. För många S-väljare är en övergång till V eller MP eller Fp fullkomligt otänkbar.

Största parti kan mycket väl bli verklighet, men det kommer att bli ordentligt mycket segare än näst största är mina två cent.
Senast redigerad av Hogdal 2015-07-11 kl. 21:06.
2015-07-11, 21:15
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oingoboingo
På tal om TUT-utspel presenterades idag en TUT-vänlig debattartikel i SvD, skriven av fd Gd för Invardarverket, Thord Palmlund:
http://www.svd.se/tillfalliga-uppehallstillstand-ar-en-bra-losning/om/debatt

Det intressanta i kråksången är att han använder TUT som bas, och hur detta skulle leda till alla de åtgärder SD propagerar för (inte ge asyl till personer utan pass, inte använda biståndspengar för att finansiera migration till Sverige, osv), vilket han ser som positivt, men i samma andetag beskriver SD som en rabies-smittad paria:

Antar att vi alltså ska tolka Palmlund som att SDs politik är den rätta, men att SD inte är det. Hur särskiljer man ett parti från dess politik? Lite besynnerligt att benämna ett parti som i demokratiska val kommit in i Sveriges Riksdag med god marginal, såsom icke demokratiskt?!? Vad menar karln? Att Åkesson styr sitt parti som en diktator? Politiken är det ju enligt ovan uppenbarligen inget fel på... Själv tycker jag mest det andas desperation en masse.

Ponera att ett TUT-förslag som detta genomförs - hur skulle det påverka SD's siffror?

Läsvärd är istället/även (beroende på läggning) Ivar Arpi's utmärkta ledare om hur IS trycker in sina sympatisörer i EU och Sverige via dagens ID-lösa flyktingströmmar, och hur detta kan ses som ett led i krigsföringen mot Europa. Återigen något som SD (och flashbackare) diskuterat under längre tid - förståss.
http://www.svd.se/europa-ar-is-nasta-stora-slagfalt/om/kriget-mot-is

Det finns människor - t ex några av mina vänner - som är djupt invandringskritiska men som inte vill rösta på SD. De säger t ex "att det första parti som kopierar SD:s migrationspolitik får min röst." Jag tror dock att dessa blir färre och går till SD över tid.

Man behöver inte hänga upp sig över "signifikanta förändringar jmf m senaste mätningen". Det har inte att göra med mätningens giltighet. Om man skulle göra en OU m 1000 pers varje dag där ett parti stadigt går från 0% till 100% på fyra månaders tid skulle ingen mätning visa en signifikant skillnad jmf den föregående. Om man nu vill ha signifikanta skillnader kan man med fördel jmf en mätning gjord för tre eller fyra månader sen.
2015-07-11, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Snarare är det tvärtom. Det är medborgarens åsikt som legitimeras - SD attraherar inte nödvändigtvis väljare med sin politik, utan det är snarare SD:s politik (valda delar) som passar in i alltfler medborgares önskemål och politiska kravprofil.

Vi vet mycket väl att det finns en mycket kraftig opinion som anser att invandringen är för stor redan nu, samtidigt som den frågan stiger högt på listan över viktiga problem. När enbart SD tillfredsställer den osäkerheten eller kravprofilen väljer man SD i allt högre grad. Medborgaren i allmänhet vill gärna se enkla svar på sina frågor, och att "minska invandringen" är ett "enkelt svar" (det är inte så många som funderar i riktning "vilka i princip önskade mekanismer i det svenska samhället får följden att invandringen ökar" och "vad skall i så fall SD göra åt saken, rent praktiskt").

Vill man ha en enkel förklaring till SD:s opinonsvärden (det är ju inte detsamma som att få röster i ett val) är det ju enkelt och fullt tillräckligt att inse att SD:s politik (så som den beskrivs) prickar rätt på frågan om invandring, kombinerat på ett litet oklart sätt med de flesta andra frågor, ungefär som att minskad invandring löser skolproblemen, vårdberget, bostadsbristen etc etc etc.

Allt jobbigare för var dag att vara 7K:are, eller hur? Kommer brödfödan försvinna för dig? Stora bolån?

Genomgående i alla dina inlägg försöker du måla upp SD-väljare som mindre intelligenta. Hm, var känner jag igen det ifrån? Enkla svar? Varför skulle man söka komplicerade svar när frågan är enkel? Ökad invandring av människor som i väldigt låg grad kommer i arbete vilket ska bekostas av den inhemska befolkning i form av höjda skatter och försämrad välfärd. Som tack för den uppoffringen så tillåts de grova våldsbrotten öka och samhället blir otryggare både på gator och i hemmen. Den som uttrycker kritik mot detta hängs ut som rasist/fascist/nazist. Enkel lösning. Minska invandringen!

När SD framför sin politik i stark opposition mot svikarna 7K/MSM och folk i allt högra grad väljer SD så är det väl SDs politik som legitimeras och inte väljarnas åsikt. Var väljarnas åsikt inte legitimerade hos 7K, menar du?

Du kan väl upplysa oss övriga om vilka önskade mekanismer i svenska samhället man får av massinvandring av välfärdsflyktingar från de mest dysfunktionella länderna i världen?

Var tredje plats inom äldreomsorgen har lagts ner. 15000 pensionärer svälter ihjäl varje år. Rån, inbrott, våldsbrott mot pensionärerna ökar lavinartat. Samtidigt beviljas tusentals ensamkommande flykting"barn" i 17-25 års åldern komma hit med full markservice från första dagen till en väsentligt högre kostnad än en börsVD. Skäms du inte att försvara sådan politik?
2015-07-11, 22:12
Medlem
Pungs avatar
Det pratas mycket om S låga siffror. Men få verkar begripa (eller låtsas om) exakt HUR jävla dåliga de är.

S ligger idag bara 1,1 procentenheter över Julholts värsta månad. Julholtkrisen var då historisk och omnämns fortfarande. Det var ett parti i fritt fall, aktivister som sökte terapi, media som hånfullt kommenterade de 24 procent som fortfarande stannade kvar i partiet med att så skulle de förmodligen göra även om så partiledaren vore en häst.

Då berodde fallet på en ledare som avslöjades gång på gång på gång med regelrätta lögner, fusk, bidragsbrott och fiffel. Allt förstärkt av en intern falangstrid där partiet själva eldade på skandalerna. Sossar vände sig mot varande inför öppen ridå och media var även de angelägna att bli av med Juholt som ju inte gett dem det obligatoriskt lugnande beskedet som alla nya partiledare tvingas svara på som första fråga - kan du tänka dig att samarbeta med SD.

Juholt hade allt emot sig.

Jag tror det för många är svårt att ta in att nu har Löfven lika dåliga siffror. Men utan vare sig falangstrid, mediedrev eller avslöjanden att skylla på.

Sossar och regimanhängare i allmänhet vill inte nämna att nu har Sossarna lika dåligt som Juholt. För det kommer leda till följdfrågan - varför.

För SD:s del innebär det att det troligen blir svårt att ta mer från S. Ungefär 25 % fortsatte vara S under Juholtskrisen just för att de tillhör gruppen som kommer fortsätta rösta S även om partiledaren är en häst.

Historiskt vore det dock om SD:s framgångar tvingar ner S under 24%. Det skulle betyda att Löfven lyckats driva bort till och med de som stod ut med Juholt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in