Citat:
Ursprungligen postat av
Aja Baja
Jag önskar att jag var lika bra på att formulera mig som vissa andra här i tråden. Vet inte om dom är naturligt talangfulla, eller om dom bara ägnar mer tid åt att få till det.
Jag tror att media använder begrepp på ett felaktigt sätt för att förvirra läsarna, men det kan ju också bero på att dom som jobbar med att skriva tidningsartiklar inte har så hög utbildning. I vilket fall som helst dyker det där med inte statistiskt säkerställt upp varje gång SD får lite för bra siffror.
Det är den fullt normala och rimliga reservationen mot undersökningens precision som anges. Eftersom urvalet är litet slår enstaka avvikelser (som kan vara negativa precis som positiva, beroende på åskådning) relativt hårt.
(Det kan vara bra att tänka på att det därför är fullt rimligt att två undersökningar som ligger nära i tiden och är ungefär lika stora kan skilja på många procent (+/-3 % ger en spännvidd mellan 14 och 20 %) utan att någon av dem är "fel")
Så när en föränding inte är "statistiskt säkerställd" betyder det vanligen att förändringen helt enkelt inte
är "statistiskt säkerställd", dvs att det uppmätta värdet i procentenheter inte är helt att lita på, givet bortfall och undersökningens storlek.