Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-07-11, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Då stärks det jag tidigare skrivit , att jag tror att BO har hittats i ett av dom gamla smala ( gissar på ca 30-40 cm bredd ) klädskåpen i den gamla byggboden .
Om det är sant att BO hittades " intryckt i ett stängt skåp "

Kan även förklara användandet av halvmask istället för vanligt andningsskydd.Trots uppgiften att tekniker alltid använder halvmask...tvivlar dock på det då man känner sig som en tapir efter en stund i sådan mask
2015-07-11, 20:28
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag kommer ihåg det fallet och det är ju ytterst besynnerligt att det blev vållande. För mig är det ett klockrent mord iaf. Har för mig att GM tom först erkände mord innan han började komma med sk alternativa teorier. Fattar fan inte hur domstolen kan dalta med idioter med såna lama domar. Men som sagt innan så liknar det fallet inte detta överhuvudtaget. Iaf inte om MGM är rätt gubbe.

Hoppas att det inte blir likadant i det här fallet . För då är det väl lika bra att lägga ner rättsväsendet i Sverige . Sanna mina ord , jävla daltande är helt rätt uttryck . Skitlagar som gör att GM får ett mildare straff än vad han förtjänar är ju helt åt helvete . Det finns visst rätt många fall där det har gått riktigt snett tydligen . Undrar just om dom som sitter och dömer i domstolarna verkligen är vakna hela tiden under rättegången . Jag har varit besökare på en rättegång i USA och där nickade till och med domaren till när åklagaren blev en aning långrandig . Och av en polare från utlandstiden hörde jag också att när hans dotter hade blivit nerslagen på en fest så satt två av nämndemännen och sov flera gånger under den rättegången . Ända tills han blev förbannad och sade ifrån . Det var ju här i Sverige naturligtvis . Säga vad man vill men intresset verkar inte vara så stort att hänga med på vad som sägs . OBS : Nu säger jag inte att det är alltid är så men att det händer är ju helt säkert . Katastrof är bara förnamnet
2015-07-11, 20:28
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag påstår inte att det finns några likheter mellan sandrafallet och lisafallet, bara att om en åklagare påstår att det är mord så är det inte säkert att det är mord. Det finns fler exempel där domstolar har sänkt brottsrubriceringen.
Nej, okay.
Jo, visst har det skett några gånger det du tar upp. I Bodenfallet exempelvis kunde ju ingen
drömma om att det skulle sluta med en dråpdom:
"Åklagaren Ulrika Schönbeck ifrågasätter att hovrätten i dag ändrade brottsrubriceringen i fallet med Vatchareeya Bangsuan från mord till dråp.
– Vem har egentligen hört talas om ett styckdråp, säger hon till Aftonbladet."

http://omni.se/topic/b7c7735f-d908-449f-b8f3-26ebb215477f/c405aaa5-7359-47b5-a4bb-b839e03d8dd7
2015-07-11, 20:29
Medlem
hasselmuzs avatar
[quote=hasselmuz|53977341][quote=joxarn|53970523]Om det skulle vara sant så är det fel person som sitter häktad.
2015-07-11, 20:37
Medlem
Theforeigners avatar
[quote=hasselmuz|53984284][quote=hasselmuz|53977341]
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Om det skulle vara sant så är det fel person som sitter häktad.

Omöjligt att förstå vad du hänvisar till?

Och med det menar jag:

[quote=hasselmuz|53984284][quote=hasselmuz|53977341]
2015-07-11, 20:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag kan absolut inget om detta. Men en kompis till mig hade för ett par år sen något (en slags tjänst el möjligen app) i sin mobiltelefon som visade var hennes barns mobiltelefon fanns. Där kunde man även se positionshistoriken på en karta, inklusive riktningar och klockslag för alla positioner. Minns att man kunde se detaljerade positioner (inom ca 100-200 meter). Dock var detta i en tätbebyggd stad.
En sån app fungerar dock med all säkerhet via mobilens GPS-funktion, för de mobiler som har en sådan. Den har ingenting med själva mobilkommunikationen att göra, och appen förutsätter, vad jag kan förstå, att (den rätt batterislukande) GPS-funktionen är påslagen i mobilen också om den finns.
2015-07-11, 20:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Fast det var ju 2008. Har inte tekniken gått framåt sedan dess?
Själva GSM-tekniken som sådan har ju inte ändrats sen dess, så det skulle ju förutsätta att det avsiktligt hade implementerats funktioner vars enda och uttryckliga syfte var att spåra alla medborgarnas mobiltelefoner på metern när. Hade så skett, är jag ganska säker på att vi skulle ha hört av Oscar Swartz och grabbarna i några upprörda debattartiklar om hur Storebror numera kan bevaka våra minsta fjät.
2015-07-11, 20:47
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Utan att vi vet något, så kan det mycket väl ha varit där som hon anträffades.

Har nog aldrig någonsin varit med om ett liknande fall där knappast någon information har kommit den stora allmänheten tillhanda.

Nej Polisen har lyckats hålla locket på , och det rejält !
2015-07-11, 20:50
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
1. Det vore verkligen att yra runt som i en höstack när mörkret ganska snart bröt in om inte hund rekvirerats. Det är stort pådrag ganska omgående verkar det som och de sökte under natten enligt media.
2. Hunden hade inte missat handsken.
3. "Tillgång till hela ladan" verkar inte ha haft betydelse:
Den sågs med okulär besiktning på morgonen, helt plötsligt ser de den - de lyfter inte runt saker och letar.
4. En påse med tillhörigheter (doft) fanns vid mopeden som givetvis är utgångsläget.
Den verkar ligga nära öppningen iom att polisen tror inledningsvis att den blåst dit. Då snackar de väl rena tromben.. att den flugit genom luften 30 m. utan att toucha backen (= inga spår) och sen high score rätt in i ladan?

Inget spårupptag från moped - in i bil direkt. Oavsett så är ladan enbart 30 m bort = direkt närområde till ursprungsplats. Tyvärr porterades den bort från fyndplats (fullständigt galet..)
Ska bli intressant att läsa FUP om sök relaterat till uppgifter om fyndet.

Fetade:
Ytterligare indikation på att sökhund ej kunnat frambringas direkt.

Ladan lär sökts igenom av människor under söndagskväll. (då efter person främst) Hade handske eller hjälm eller något annat föremål direkt påträffats så hade det hade varit en omedveten sekundär sökförmåga som i så fall upptäckt ett föremål.
Fokus låg enbart och direkt på att söka person, både av pappan och polisen.
Nu blev det istället att det slumpmässigt (?) påträffades ett föremål senare. Inte heller det var det en sökhund som hittade, utan sällskapet AJ mfl.

Polisen sökte givetvis även nattetid, om än med naturligt nedsatt förmåga.
2015-07-11, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ralfj
Zzz. Åklagaren har sagt att det inte är olycka.

Om en GM binder fast ett BO;s händer och lindar tejp över andningsorgan, mun o näsa så är det inte en olycka. På tejpen bör finnas bevis från en GM.

Byggfolk har mestadels tejp tillgängligt.
Senast redigerad av Lekatt 2015-07-11 kl. 21:05.
2015-07-11, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Litauen har stramat tiill sina lagar och bekämpar den organsierade brottsligheten hårt, därför flyttar brottsligheten till andra länder. Bland annat Sverige. Oftast flyttar några kriminella som kartlägger brottsmöjliheterna till Sverige, där de jobbar på lagliga jobb och samtidigt är de kontaktmän för de kriminella som kommer över och gör brott och sedan lämnar landet.

Polisen Lars Norberg fortsätter:

www.polistidningen.se/2012/03/brott-export-litauen/

http://www.svt.se/nyheter/over-halften-av-alla-bostadsinbrott-och-bilstolder-sker-av-internationella-ligor

Mvh

/FS

Det vore nog ödesdigert att råka bevittna ett pågående inbrott av sådana här ligor. De kan säkert ha skaffat sig god lokalkännedom innan de gör inbrotten. Att lirka upp lås och undvika att lämna fingeravtryck och dna-spår är förmodligen inga problem för dessa proffsiga stöldligor, och ett människoliv kanske inte heller är så mycket värt för dem. Tyvärr...
2015-07-11, 21:01
Det är något lurt som inte FB har listat ut vid anmälan om försvinnandet.
Antingen ett fynd vid mopeden som vi inte fått veta.
Systern till Lisa hade kännedom om vad som kunde vara på gång. (Därav snabba uppgraderingen).
FB skulle kunna så mycket mer än bara acceptera ett yppandeförbud och stå med ändan bar och bara vänta på Vad händer nu?
Det blir ändlösa paragrafer och spekulationer om vad som händer i kommande rättegång.
Kom igen nu spekulera i vad som hänt istället så att vi kommer framåt. Polisutredningen står still
acceptera detta.!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in