Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-09, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det var flera år sedan hon jobbade på Kaféet och hade ingen relation alls till BO.

Hon arbetade väl där för lite drygt ett år sedan, i samband med att L*na startade upp sin verksamhet i Blomberg..?
2015-07-09, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Okej, det går nog i vart fall inte att utesluta att MGM skulle kunna ha reagerat så om han trodde att det var en mopedtjuv. Men han borde ha förstått efter ett tag att det var hennes moped eftersom hon hade nyckeln till moppen och hjälm.

Är med på detta, men vi vet inte vad LH var för person och hur hon reagerade vid en ev. konfrontation.
2015-07-09, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det var den säkert, men det är en märklig kommentar att fälla om nu alla gick samtidigt.

Den andra kollegan säger här att de åkte iväg ganska tidigt, HUR tidigt framgår dock inte.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20934096.ab

Njaee troligtvis sa hon som hon sa för att dubbelkolla om något mer behövdes göras och sen gick hon kanske ut till omklänningsrummet där de hade sina jackor och väskor andra skor osv. Sen gick hon kanske på toa och när hon kom ut från toan var kanske de andra i omklänningsrummet och sen gick alla ut från cafeet.
2015-07-09, 01:22
Medlem
Citat:
Men det kollas inget i samband med att man topsas, om man har DNA från det aktuella brottsoffret på sig?

Polisen topsade flertal personer under Lisas försvinnande eftersom det fanns skäl att det kunde ha betydelse för utredningen, men vilka DNA-prover som togs där och då kan jag inte svara på.
Senast redigerad av helsan 2015-07-09 kl. 01:46.
2015-07-09, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Är med på detta, men vi vet inte vad LH var för person och hur hon reagerade vid en ev. konfrontation.
Så en vuxen, stark karl reagerar på att en späd 17-årig tjej med hjälm och nyckel smyger runt och försöker stjäla mopeder? Rätt vanligt eller hur? Eller bara ovanligt lååååångsökt?
2015-07-09, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det har ju tagits upp i tråden om att när flickor i Lisas ålder tidigare fallit offer för sexualmördare
eller dödats av män av andra skäl, så brukar vanligen dessa förövare vara i offrens egen
ålder ungefär. Stämmer oftast, ja.

Men det finns alltså vissa undantag. Ett fall nämnde jag häromdagen. Det handlade då om den
39-årige danske lastbilschauffören som våldtog och ströp en 15-årig flicka efter att ha rövat bort
henne från ett långtradarcafé utanför Kristianstad 1980.

Här har vi vidare en 26-årig man som döms för att ha sexualmördat en 19-årig kvinna
i Norrköping 2005. (Ja, han är inte 35 alltså som den häktade är förvisso men flera år
äldre än sitt offer i alla fall...)http://www.expressen.se/nyheter/livstid-for-mordet-pa-cajsa---dom-i-dag/

Jag har fler fall på gång...minns en tjej på runt 16, 17 bast som råkade ut för
en överfallsvåldtäkt som slutade med att hon dödades. Hon hittades i ett skogsparti
efter ett bra tag och hennes mördare lyckades man aldrig spåra upp.
Men många år senare erkände en äldre man för sin hustru på dödsbädden att han
förgript sig på en flicka som han strypt och gömt undan. Han berättelse kunde styrkas
på något vis minns jag. Dock kan jag inte för livet komma ihåg namnet på offret.
Fallet utspelade sig på 70 eller 80-talet och jag läste om det för nåt år sedan på nätet men
jag kan alltså inte minnas offrets namn och var exakt fallet utspelade sig.
Det lär klarna snart och då ska jag länka lite om det som hände. Ett riktigt rysarfall var det...

Allt detta alltså för att visa på att det inte är så fruktansvärt sällsynt med att flickor i Sverige
kring 15-20 som dödats i samband med sexuella övergrepp har råkat ut för manliga förövare
som är klart mycket äldre än de själva varit.
Jeanette tror jag hon hette. i Tveta utanför södertälje och järna. eller?
2015-07-09, 01:27
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Bra jobbat. Du har hittat ett fall sedan 1980, där dessutom skuldfrågan inte är solklar trots fällande dom. Jämför med den lista jag har presenterat, de allra flesta kvinnor i åldern 15-25 som dödas av annans hand dödas av en jämnårig man som känner offret. De exempel du har tagit upp är, med dina ord, fruktansvärt sällsynta.

Så ska man då med statistiken som grund spekulera om alternativ GM? Det finns ju en del givna begränsningar. GM måste ju ha lokalkännedom och tillgång till Martorp. Hade kroppen legat i ett dike eller i en skogsdunge man kunnat spekulera om någon våldsam och svartsjuk "hemlig pojkvän", eller en stalker, i hennes egen ålder. Med kopplingen till byggnader av olika slag hamnar vi ändå inom en begränsad krets, och denne yngre GM skulle i så fall finnas i den kretsen. Kan hon ha velat sommarjobba i Blomberg på grund av någon speciell kille där? Det känns väldigt tunt.

Och så OT (kan inte låta bli, sorry):
boidis12: Pergite!
2015-07-09, 01:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
... jag undrar om du kan berätta exakt vad tiden var då LH gick på toa?

sanslöst
Bra att du återkom! Vidhåller du att den misstänkte erkände i förrgår? Har du pratat med din källa?
2015-07-09, 01:33
Medlem
Citat:
Njaee troligtvis sa hon som hon sa för att dubbelkolla om något mer behövdes göras och sen gick hon kanske ut till omklänningsrummet där de hade sina jackor och väskor andra skor osv. Sen gick hon kanske på toa och när hon kom ut från toan var kanske de andra i omklänningsrummet och sen gick alla ut från cafeet.

Kollegan sa väl att Lisa sa det i samband när dom skildes åt utanför caféet. Men som sagt, tror det varit i all välmening och inte någon betydelse annat än det.
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Bra att du återkom! Vidhåller du att den misstänkte erkände i förrgår? Har du pratat med din källa?

tack snälla du för välkomnandet. Känns varmt i hjärtat att vara saknad.

Verkar inte som åklagaren har för avsikt att gå ut med informationen. Så vi får sitta snällt och vänta.

Kul att läsa ifatt i tråden och se att alla pojkar och rediga män mätt sig med varandra........öööhhh
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Så ska man då med statistiken som grund spekulera om alternativ GM? Det finns ju en del givna begränsningar. GM måste ju ha lokalkännedom och tillgång till Martorp. Hade kroppen legat i ett dike eller i en skogsdunge man kunnat spekulera om någon våldsam och svartsjuk "hemlig pojkvän", eller en stalker, i hennes egen ålder. Med kopplingen till byggnader av olika slag hamnar vi ändå inom en begränsad krets, och denne yngre GM skulle i så fall finnas i den kretsen. Kan hon ha velat sommarjobba i Blomberg på grund av någon speciell kille där? Det känns väldigt tunt.

Och så OT (kan inte låta bli, sorry):
boidis12: Pergite!
Hur svårt är det att hitta Martorp? Eller till ladan mittemot? Vilka andra kopplingar till byggnader måste det finnas? GM kan vara en ung man från Skövde, fyndplatsen ligger på vägen hem.
2015-07-09, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pneumatics
Så en vuxen, stark karl reagerar på att en späd 17-årig tjej med hjälm och nyckel smyger runt och försöker stjäla mopeder? Rätt vanligt eller hur? Eller bara ovanligt lååååångsökt?

Detta kanske är ett helt vanligt fall i dina ögon. Du kanske vet mera om detta än vi andra. Eller varför denna ton?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in