Det har ju tagits upp i tråden om att när flickor i Lisas ålder tidigare fallit offer för sexualmördare
eller dödats av män av andra skäl, så brukar vanligen dessa förövare vara i offrens egen
ålder ungefär. Stämmer oftast, ja.
Men det finns alltså vissa undantag. Ett fall nämnde jag häromdagen. Det handlade då om den
39-årige danske lastbilschauffören som våldtog och ströp en 15-årig flicka efter att ha rövat bort
henne från ett långtradarcafé utanför Kristianstad 1980.
Här har vi vidare en 26-årig man som döms för att ha sexualmördat en 19-årig kvinna
i Norrköping 2005. (Ja, han är inte 35 alltså som den häktade är förvisso men flera år
äldre än sitt offer i alla fall...)
http://www.expressen.se/nyheter/livstid-for-mordet-pa-cajsa---dom-i-dag/
Jag har fler fall på gång...minns en tjej på runt 16, 17 bast som råkade ut för
en överfallsvåldtäkt som slutade med att hon dödades. Hon hittades i ett skogsparti
efter ett bra tag och hennes mördare lyckades man aldrig spåra upp.
Men många år senare erkände en äldre man för sin hustru på dödsbädden att han
förgript sig på en flicka som han strypt och gömt undan. Han berättelse kunde styrkas
på något vis minns jag. Dock kan jag inte för livet komma ihåg namnet på offret.
Fallet utspelade sig på 70 eller 80-talet och jag läste om det för nåt år sedan på nätet men
jag kan alltså inte minnas offrets namn och var exakt fallet utspelade sig.
Det lär klarna snart och då ska jag länka lite om det som hände. Ett riktigt rysarfall var det...
Allt detta alltså för att visa på att det inte är så fruktansvärt sällsynt med att flickor i Sverige
kring 15-20 som dödats i samband med sexuella övergrepp har råkat ut för manliga förövare
som är klart mycket äldre än de själva varit.