Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-11, 17:00
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Nej, mopeden stod ju kvar för att gärningsmannen körde tillbaka mopeden.
Han körde tillbaka den för att förhindra att någon skulle leta längst med LHs färdväg, och då råka hitta mordplatsen och liket.
Därför körde han tillbaka mopeden. Och tänkte naturligtvis inte ens på att nyckeln satt i när han spraäng därifrån.

Sen när han sprungit hem.
Då finns det rapporter om en snabb silverfärgad bil som rusat fram.
Det kan mycket väl vara gärningsmannen som nu har hämtat sin bil och är på väg för att hämta liket.
För att ta det från mordplatsen till ett säkrare gömställe.

Det innebär att 1. han har förhindrat att någon ska söka längst med färdvägen och riskera hitta mordplatsen, och 2. genom att hämta liket försvårat ytterligare för all sökning.

Dessutom skulle hon haft tid att plocka upp någon från det omtalade fotbollslaget. Hon körde från caféet när hon slutade vid 18-tiden. Hon körde till fotbollsplanen och väntade tills de var färdiga. Då textade hon samtidigt till pappan 18.23. Sen åkte hon och en från fotbollslaget iväg på hennes moped till mordplatsen.

Ca 5 minuters körning.
Där stannade de i en skogsdunge för att prata.
Där var gärningsmannen häftigt svartsjuk och krävde få se hennes mobiltelefon efter spår av vem hon smsat etc. Hon vägrade och slet av batteriet och kastade skalet.
Sen gick det som det gick och när han skulle gå därifrån hittade han inte skalet och det låg kvar. hittades först långt senare.

Hmm, nu börjar det likna nåt. Var finns den där fotbollsplanen tro?
2015-07-11, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Finns många saker man reagerar över. Varför började det sökas utifrån och in mot caféet? Caféet borde väl spärrats av direkt containern genomsöktes efter flera dagar. Åkte polisen och Mp hem när det blev mörkt? Var det obevakat på natten i området? Varför satte man inte in polishundar direkt? Allting verkar oprofessionellt så det skriker om det. Lisa kanske levde första dagen o då avbryter man söket på kvällen? Nä då är det ett normalt försvinnande i polisens ögon eller vad? Gm kunde väl förmodligen gjort vad som helst i området på natten då? Blir förbannad ju mer man tänker på det :-(

Det finns olika sökmetoder. Jag tror de först sökte utifrån teori om att hitta henne levande och svårt skadad i närområdet. Här kan du läsa mycket intressant om sök och sökmetoder:
http://plutonen.se/eftersokutb.pdf
2015-07-11, 17:02
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Särskild händelse-klassning skedde på Måndag förmiddag, vilket jag skulle vilja påstå är relativt snabbt.
På Söndagskvällen var det direkt en på brottsmisstanken, anpassad MSO som gällde, vilket i detta fallet innebär att fler enheter kallas in och dyker upp i mån av möjlighet och ansluter.
Jag kan inte tänka mig att moped-platsen eller ladan intill direkt uppfattades som brottsplats ( inga spår av blod, okända föremål etc), så fokus låg antagligen på att utgå från en yttre radie och söka inåt.
Av för oss okända orsaker kan det dröjt med att få dit sökhundar, men det är fullt rimligt att anta att sökhundar kom igång på allvar under tidig Måndag.

Skillnaden mot det militära, i ditt fall, förmodad utlandstjänst med direkt tillgång till sökmetoder. Ni kan förmodligen initiera en komplett sökinsats, då ni har det mesta samlat på samma ställe, i direkt beredskap?
Allt är inte samlat på samma vis i polisens makt.

Det var ju det jag skrev att det finns massa regler dom måste gå efter . Dom skulle nog kunna lära sig en del av hur man arbetar vid liknande scenarion där det prioriteras effektivitet och att personer återfinns så snabbt som möjligt istället för att gå efter massa paragrafer och elände som fördröjer hela arbetet . Snabba och rätta beslut kan rädda många liv . I detta fall hade det inte spelat nån större roll eftersom jag tror att LH bara levde max 10 minuter efter att hon togs . Men man kan ju ändå besvära sig med att göra rätt . Och ursäkten att de inte har de rätta resurserna tror jag inte så mycket på . Det finns väl flera av polisens hundförare i Skaraborg som kunde ha varit på plats nästan direkt . Så felet är regelverket och för mycket byråkratiskt tjafs ....
2015-07-11, 17:04
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Nej, det är helt rätt av dig.

det är helt Osannolikt att hon skulle ha blivit tagen eller överfallen vid mopeden.
Dels finns inga spår efter kamp på marken.
Inget är vält och inga spår efter grävande fötter och ben i gruset. det finns inget blod och inga tekniska undersökningar av storlek har ägt rum där. Inga spermahundar tc.

Inte heller har någon hört skrik på hjälp, eller ljud som av bråk etc.

Inte heller är det ens sannolikt att någon ska kidnappa eller mörda någon bara sådär, med 7 minuter bara på sig.

Nyckeln satt i mopeden.

Det passar bättre i en teori att Lisa körde iväg vid 18.
Och någon annan - gärningsmannen - körde tillbaka hennes moped.
Glömde ta bort nyckeln när han i panik sprang därifrån.
Han körde tillbaka mopeden för att få hennes föräldrar etc att tro att hon inte var försvunnen, iaf inte försvunnen längst med färdvägen där mordplats och lik fanns.
Gärningsmannenn ville alltså förhindra att de som letade efter henne inte skulle leta i närheten av mordplatsen.

Fast ett par saker som jag inte får ihop gällande din teori.

Om jag bara tar det mest basic.

Om GM har panik till den grad att han glömmer ta ut nyckeln så tyder allt på att han inte hade planerat att mörda Lisa eller köra tillbaka moppen.

Då undrar jag varför han valde att ställa mopeden på baksidan av caféet? Det mest logiska om han hade mördat Lisa och i panik körde tillbaka moppen är att han hade ställt den på parkeringen eller sidan/framsidan av huset och sedan stuckit. Varför skulle han ta risken att gå ända till baksidan och ställa den där? Det är inte logiskt.

För det andra så är ju då frågan hur han visste att Lisa parkerat sin moppe just på baksidan på morgonen? Det var första gången hon körde den till jobbet, alltså hade hon ingen särskild plats där hon brukade ställa den, som han eventuellt hade kunnat känna till. Dessutom är det högst osannolikt att det skulle ha kommit fram i ett eventuellt samtal innan Lisa dog. Alltså är detta något som han inte kunnat känna till (om han inte tagit reda på det under dagen och planerat alltihop, men det stämmer inte överens med din förklaring att han hade total panik). Hade han inte vetat om var hennes moppe stått parkerad hade det ju absolut inte funnits någon anledning att ta risken och ställa den på baksidan.

Alltså hänger jag inte med i ditt resonemang och din teori, särskilt när du så stensäkert säger att attacken inte kunde skett vid moppen eller caféet.
2015-07-11, 17:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Det var ju det jag skrev att det finns massa regler dom måste gå efter . Dom skulle nog kunna lära sig en del av hur man arbetar vid liknande scenarion där det prioriteras effektivitet och att personer återfinns så snabbt som möjligt istället för att gå efter massa paragrafer och elände som fördröjer hela arbetet . Snabba och rätta beslut kan rädda många liv . I detta fall hade det inte spelat nån större roll eftersom jag tror att LH bara levde max 10 minuter efter att hon togs . Men man kan ju ändå besvära sig med att göra rätt . Och ursäkten att de inte har de rätta resurserna tror jag inte så mycket på . Det finns väl flera av polisens hundförare i Skaraborg som kunde ha varit på plats nästan direkt . Så felet är regelverket och för mycket byråkratiskt tjafs ....
Så, nu tror du inte längre att de följde den regelbok som du försöker lära ut, och att handsken kan ha funnits i ladan på söndag kväll.
2015-07-11, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Fast ett par saker som jag inte får ihop gällande din teori.

Om jag bara tar det mest basic.

Om GM har panik till den grad att han glömmer ta ut nyckeln så tyder allt på att han inte hade planerat att mörda Lisa eller köra tillbaka moppen.

Då undrar jag varför han valde att ställa mopeden på baksidan av caféet? Det mest logiska om han hade mördat Lisa och i panik körde tillbaka moppen är att han hade ställt den på parkeringen eller sidan/framsidan av huset och sedan stuckit. Varför skulle han ta risken att gå ända till baksidan och ställa den där? Det är inte logiskt.

För det andra så är ju då frågan hur han visste att Lisa parkerat sin moppe just på baksidan på morgonen? Det var första gången hon körde den till jobbet, alltså hade hon ingen särskild plats där hon brukade ställa den, som han eventuellt hade kunnat känna till. Dessutom är det högst osannolikt att det skulle ha kommit fram i ett eventuellt samtal innan Lisa dog. Alltså är detta något som han inte kunnat känna till (om han inte tagit reda på det under dagen och planerat alltihop, men det stämmer inte överens med din förklaring att han hade total panik). Hade han inte vetat om var hennes moppe stått parkerad hade det ju absolut inte funnits någon anledning att ta risken och ställa den på baksidan.

Alltså hänger jag inte med i ditt resonemang och din teori, särskilt när du så stensäkert säger att attacken inte kunde skett vid moppen eller caféet.

Det är svårt att tror att någon attack skedde vid moppen eller i närheten av caféet. Om inte GM hade tagit med sig kloroform och närmat sig LH bakifrån. Vilket inte ter sig särskilt sannolikt.
2015-07-11, 17:17
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
10 juni rapporterades om ett fynd vid Medelplana kyrka http://www.expressen.se/gt/klockspanne-nya-fyndet-i-sokandet/. Två dagar senare var hjälmen borta http://www.expressen.se/gt/polisen-angelagen-var-ar-mopedhjalmen/.
Intressant det här, polisen efterlyser hjälmen några timmar innan man hittar BO. Efter man har hittat BO så säger man ju inte ett knyst om att man fortfarande letar efter tillhörigheter. Det skulle ju kunna tyda på att man har hittat hjälmen antingen på Martorp eller i brödernas bostad. Balterna verkar ju ha gripits några minuter innan kroppen hittas och då får man väl förmoda att en grundlig genomsökning av deras bostad gjordes. Verkar ju oerhört korkat iofs att behålla hjälmen men de verkar ju ha motsatt sig att följa med till station för förhör och det kan ju ha sin förklaring i att det fanns svårförklarliga saker i deras bostad.
2015-07-11, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag misstänker själv att de visste var kroppen fanns på ett tidigt stadium men väntade på något annat och på femte dagen ansåg de att de blev tvungen att avslöja den.
Där ser man hur lite man vet om sådana här saker. I min enfald har jag trott att det är av största vikt att man hittar en kropp så snabbt som möjligt innan eventuella spår hinner förstöras. Även för att fastställa dödstidpunkten så nära som möjligt. Men man lär sig så länge man lever.
2015-07-11, 17:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Intressant det här, polisen efterlyser hjälmen några timmar innan man hittar BO. Efter man har hittat BO så säger man ju inte ett knyst om att man fortfarande letar efter tillhörigheter. Det skulle ju kunna tyda på att man har hittat hjälmen antingen på Martorp eller i brödernas bostad. Balterna verkar ju ha gripits några minuter innan kroppen hittas och då får man väl förmoda att en grundlig genomsökning av deras bostad gjordes. Verkar ju oerhört korkat iofs att behålla hjälmen men de verkar ju ha motsatt sig att följa med till station för förhör och det kan ju ha sin förklaring i att det fanns svårförklarliga saker i deras bostad.
Det saknades tekniska bevis vid första häktningen, så det fanns inget sådant i bostaden.
2015-07-11, 17:22
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12

Tro mig, vid brottsmisstanken som uppstod direkt och därmed upptagen förundersökning, då finns det inte många "hinder" kring paragrafer som stjäl tid.
Polisen har dom rätta resurserna, det är mer en skillnad i hur snabbt vissa ut av dom kan bli verklighet (jämfört med ett mer direktförberett militärt uppdrag utomlands)
Observera att jag lägger jämförelse inom parentes, då det faktiskt inte går att jämföra eller ens basera en uppfattning på. Problemet du försöker ringa in har sin förklaring i att det är spretigt dels gällande tänkbart scenario, dels att resurserna är utspridda innan brottet ens är ett faktum.

Det finns kring 400 aktiva polishundar i hela Sverige. Av dessa har jag uppfattat att kring hälften (?) är tränade till personsök/saksök. Räkna ut själv hur lång förmodad tid det kan ta att frigöra en anpassad sökhund-patrull.
Inom polismakten finns läns-grupper, hela tiden förberedda på att ta ett ärende om "försvunnen person"
Hade dom haft landsomfattande tillgång till vad svensk militär har på ett utlandsuppdrag, då hade du säkert svurit över skattekostnader.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-11 kl. 17:52.
2015-07-11, 17:25
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Så, nu tror du inte längre att de följde den regelbok som du försöker lära ut, och att handsken kan ha funnits i ladan på söndag kväll.

Där kom mästerdetektiven Blomqvist in med en fyndig kommentar igen . Har du fått handsken på hjärnan nu igen . Var inte den ett avslutat kapitel för flera dagar sen . Varför kommer du in och drar upp den igen . Eftersom du är med och kommenterar alla försvinnanden som sker i Sverige utan att kunna vare sig hur man ska leta efter försvunna människor eller hur man använder en spår eller sökhund så tänker jag inte ge mig in i en diskussion med dig igen . Ha du dina åsikter och låt såna som begriper hur saker och ting fungerar i verkligen sköta detektivarbetet . För dom som vill läsa om den vad jag skrivit om den omtalade handsken så finns det ju sökfunktion på sidan . Jag har inget emot dig personligen men ibland är du lika störig som den du lånat avatarnamnet ifrån . Och det gick ju heller inte så bra för henne i Bondfilmen eller hur
2015-07-11, 17:26
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Det saknades tekniska bevis vid första häktningen, så det fanns inget sådant i bostaden.

Det kan ha funnits föremål, men kanske inte konstaterat utgöra teknisk bevisning vid första häktningsförhandlingen.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-11 kl. 17:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in