Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-10, 23:25
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
1. Oftast mördas ingen alls vid våldtäkt. Du har fel.

2. Hon är död för att saker och ting spårade ut långt tidigare än en fullbordad våldtäkt. Det hela gick mycket snabbt. Lisa tystnades inom några få minuter något annat är otänkbart med tanke på de två viktigaste aspekterna, tid och plats.

3. Att åklagaren går på mord är standard. Det är hans uppgift att göra detta.
Det kommer dock sluta i dråp efter att Litauern och advokaten kommit överens om att den tekniska bevisningen är alltför besvärande att prata bort.
Han kommer berätta sin historia.

1. Nej, och tur är väl det, men NÄR det mördas under liknande omständigheter (flicka försvinner, GM och BO känner inte varandra etc.) sker det ofta efter en våldtäkt.

2. Hur kan du vara så säker på detta???

3. Citat: "Wennerholm avfärdar också spekulationer om eventuellt alternativa gärningsrubriceringar, typ dråp eller vållande till annans död.

- Ja, det här är ett mord. I nuläget har vi ingenting som tyder på någonting annat." (källa G-P)

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2769954-mordutredningen-tar-ingen-paus
2015-07-10, 23:25
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Lisa letade efter sin handske?

Varför skulle hon leta efter sin handske.? I den situation hon var i skulle väl detta vara desi
hon sökte efter.
2015-07-10, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Och varifrån fick du detta?

Läs sammanfattningen.
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Söndag Lisa (LH) jobbar på kaféet tillsammans med två andra tjejer. Efter stängning lämnar kollegorna platsen i bil medan Lisa ska ta sin moped hem som står parkerad runt hörnet. Kollegorna har inte lagt märkte till någon konstigt. Lisa skickar ett SMS till sin far klockan 18:23 där hon skriver att hon ska börja åka hemåt. Efter en tid blir föräldrarna oroliga och åker till platsen - där de hittar mopeden med nycklar i tändningslåset samt en påse med tillhörigheter bredvid. Kring klockan 21.30 anmäls Lisa som försvunnen av föräldrarna. Hennes telefon stängdes av 18:30, dvs kort efter SMS:et hade skickats.
2015-07-10, 23:28
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Eftersom polisens presstalesman Fuxberg gick ut i ett tidigt skede och presenterade tidpunktera SMS 18.23 och att batteriet lagt av 18:30. Antog jag att det var officiella fakta.
Dessa uppgifter är jag inte inblandad i, de kommer sannolikt från någon operatör.

Fuxborg har inte sagt något om när mobilen tappade signalen.
Ser ut som du slingrar dig. Kan du inte redogöra för hur du kom över den exakta tidsangivelsen du postade?
2015-07-10, 23:29
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Läs sammanfattningen.
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Söndag Lisa (LH) jobbar på kaféet tillsammans med två andra tjejer. Efter stängning lämnar kollegorna platsen i bil medan Lisa ska ta sin moped hem som står parkerad runt hörnet. Kollegorna har inte lagt märkte till någon konstigt. Lisa skickar ett SMS till sin far klockan 18:23 där hon skriver att hon ska börja åka hemåt. Efter en tid blir föräldrarna oroliga och åker till platsen - där de hittar mopeden med nycklar i tändningslåset samt en påse med tillhörigheter bredvid. Kring klockan 21.30 anmäls Lisa som försvunnen av föräldrarna. Hennes telefon stängdes av 18:30, dvs kort efter SMS:et hade skickats.

Står det något om 18.29.43 där?
2015-07-10, 23:31
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Varför skulle hon leta efter sin handske.? I den situation hon var i skulle väl detta vara desi
hon sökte efter.

Den ”situation” uppkom nog först efter 18:23.
2015-07-10, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barkbitare
Jag vet att jag läst något liknande. Har för mig att polisen knackade på men ingen var hemma, eller att männen inte var hemma, minns inte riktigt
Ni får läsa lite mer,det blir mycket upprepandet. De var hema!
Senast redigerad av ZeroTranquility 2015-07-10 kl. 23:35.
2015-07-10, 23:33
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
1. Oftast mördas ingen alls vid våldtäkt. Du har fel.

2. Hon är död för att saker och ting spårade ut långt tidigare än en fullbordad våldtäkt. Det hela gick mycket snabbt. Lisa tystnades inom några få minuter något annat är otänkbart med tanke på de två viktigaste aspekterna, tid och plats.

3. Att åklagaren går på mord är standard. Det är hans uppgift att göra detta.
Det kommer dock sluta i dråp efter att Litauern och advokaten kommit överens om att den tekniska bevisningen är alltför besvärande att prata bort.
Han kommer berätta sin historia.

Jo då.
Förmodligen blev flickan tystad i samband med våldtäkt, dock tror jag att dödandet skedde där hon hittades. Hennes skrikande och gråtande är troligen den utlösande faktorn till GMs handlande beträffande dödandet.
2015-07-10, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det fanns en bild av den äldre brodern, ihop med sin fru, i någon slags trappa i ett skogsområde. (facebook)
På den bilden bär han exakt samma mjukisbyxor som han bär på bilden när han förs bort.
Det finns ett gult motivtryck på vänster lår.

Såvida bröderna inte delar kläder eller har likadana byxor, så är det den äldre brodern i orangegul t-shirt.

Edit:
Bild föreställande byxorna med det motivet:
https://www.google.se/search?q=irina+bilevicius+facebook&biw=1440&bih=72 4&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=QDegVaO8EcaeygPYi4C QDA&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=nerijus+irina+bilev icius&imgrc=RrfAcMDIpabiqM%3A
Dessvärre har jag inte bilden på paret i trappan. ( Någon annan?)

Jag vet vilka bilder du menar. Är tämligen säker på att du har fel, det var den yngre brodern som hade samma byxor på sig vid gripandet som i trappan där han står med den äldre broderns maka.
Den äldre är dessutom ngt mer blond i hårfärgen, vilket överensstämmer med den bild som visar en kvinnlig och en manlig polis på var sida om en av bröderna med blå/grå eller grå/gröna kläder när han grips. Han är den äldre.

Den med guloranga tröjan är den yngre.
2015-07-10, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
1. Nej, och tur är väl det, men NÄR det mördas under liknande omständigheter (flicka försvinner, GM och BO känner inte varandra etc.) sker det ofta efter en våldtäkt.

2. Hur kan du vara så säker på detta???

3. Citat: "Wennerholm avfärdar också spekulationer om eventuellt alternativa gärningsrubriceringar, typ dråp eller vållande till annans död.

- Ja, det här är ett mord. I nuläget har vi ingenting som tyder på någonting annat." (källa G-P)

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2769954-mordutredningen-tar-ingen-paus

1. Men nu tyder absolut ingenting på fullbordad våldtäkt. Snarare tvärtom, allt tyder på ett snabbt tystnande av BO.

2. Du håller inte en flicka vid liv mitt på blanka tidiga kvällen bland folk, nära landsväg och ingen har vare sig hört eller sett något.
Låter inte realistiskt för fem öre.

Jag är övertygad om att mobilen som tystnade max 10 minuter efter att Lisa skickade sitt SMS är gjort EFTER hennes död.
Ja, det kanske t om var i striden om hennes mobil som Lisa lämnade jordelivet.

Lisa är död 10 min efter hon skickade SMS:et
2015-07-10, 23:40
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Jag vet vilka bilder du menar. Är tämligen säker på att du har fel, det var den yngre brodern som hade samma byxor på sig vid gripandet som i trappan där han står med den äldre broderns maka.
Den äldre är dessutom ngt mer blond i hårfärgen, vilket överensstämmer med den bild som visar en kvinnlig och en manlig polis på var sida om en av bröderna med blå/grå eller grå/gröna kläder när han grips. Han är den äldre.

Den med guloranga tröjan är den yngre.

På vilket sätt spelar det någon roll nu ?
Den ena av dom två är inte fri utan sitter just nu i en cell, vill du ge sken av att fel människa sitter där han sitter eller vad ?
2015-07-10, 23:40
Medlem
ME077s avatar
Man vet ju inte exakt vad hon skrev i sms:et. "Flickan skickade sms till sin pappa och meddelade att hon strax skulle sätta sig på EU-mopeden och åka hem. Kollegorna hade precis åkt i väg i bil. Då var klockan 18.23."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20929434.ab

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in