2015-07-10, 10:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
SD växer inte för att det ses som "rumsrent". SD ses som rumsrent för att det växer.

Det är du som nu verkar tycka att samma personer som anslöt till 90-tals SD känns som mer trovärdiga aktörer än du kände att de var när partiet var litet. Det säger mer om dig än dem.

SD är ett interndemokratiskt sunkigt parti som inte har visat kapacitet att locka kapabla, självständigt tänkande politiker, utan tvärtom styrs med järnhand av samma klick som styrt under hela tiden du rynkat på näsan åt partiet.

Säg bara som det är: Du vill - liksom säkert borgerligheten - låtsas att det är SD och inte du som krupit till korset.
Vid vilken nivå i opinionsundersökningar tror du att detta med att vara "rumsren" blir en icke-fråga?

I Danmark har ju även DF blivit beskyllda genom åren just för att inte vara "rumsrena" (stuerene på danska). Men nu blev Pia Kjærsgaard förste talman i Folketinget, så där får man väl säga att stämpeln bleknat betydligt.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2015-07-10 kl. 10:42.
2015-07-10, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Det handlar inte om en plötslig och direkt ökning på 3% efter valet, utan snarare om att flera institut på olika sätt förändrat sin viktning på SD.

Jag håller inte riktigt med dig om det. Yougov och Novus är väl de enda som ändrat sin viktning, men ingen av de andra.

Skuttet efter valet som sannolikt bäst illustreras av Sentio tror jag berodde på att media målade upp en bild av SD som betydligt svagare än vad de de facto var och att det skulle vara en bortkastad röst. När SD sedan fick knappa 13% och klart tredje största parti, var det många som ångrade sig. Efter valet blev ju Löfvén också synad i sömmarna på ett annat vis och Batra äntrade scenen som tillsvidare "vikarie". 3 kanske 4 % tog klivet till SD direkt efter valet.

Att ta med septembers mätningar tycker jag illustrerar ännu tydligare hur SD fullkomligt rusat i opinionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Jag håller med. Jomshof är egentligen skarpare än Karlsson men av skälen du anger är troligtvis Karlsson rätt 2:a man. Karlsson har blivit bättre på senare tid. Framförallt sedan han slutat med oskicket att bära 3-delad kostym med klockkedja som gav honom en osympatisk grosshandlar-look.
Dock är Åkesson bäst även när han bara går på 70-80%.
Genom att använda de här tre personerna på rätt sätt kan man ytterligare boosta framgångarna.
Skicka fram den man som är bäst lämpad för uppgiften då de tre är ganska olika.
Man sliter inte heller på en person som riskerar att bli "medianött" och uttjatad.
Tror att det är rätt att använda Åkesson med guldvåg, både för hans hälsas skull men även rent strategiskt.

Klockkedjan kan MK ha på festen men att han är välklädd till tänderna ligger honom inte i fatet. Precis som det var Birger Schlaugs och övriga MPs stil att ha tröja och palestinasjal på sin tid så är det här MK stil. Att våra främsta företrädare klär sig på ett sätt som motsvarar deras uppdrag är vad jag förväntar mig. De kan ju lika gärna gå i shorts och Hawaiiskjorta eftersom orden som kommer ur deras mun är desamma, men de kommer inte alls få samma tyngd eller respekt som om de står i vit skjorta, slips och mörk kostym.

Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Här diskuteras Åkesson, Karlsson eller Jomshof, med fler namn. Och de gör alla bra ifrån sig i medier och debatter.
När Åkesson är sjukskriven går SD framåt på grund av vikariernas strålande insats.
Andra partier kan knappt vaska fram ett namn.

Löfven är Socialdemokraternas bästa kandidat. Sveriges största parti kan inte hitta en bättre partiledare och nu är han dessutom statsminister.

M plockar fram en nickedocka utan egna åsikter. Det är deras bästa kandidat.

Miljöpartiet: två stollar, som varje gång de öppnar munnen räddas av en mediekår som är MP infiltrerad

FI, Schyman. Mattpissare.

KD, C. Mammalediga partiledare. Någon som kan namnet på deras vikarier?

FP och Björklund är som en skiva som hakat upp sig. Skolan och hotet om ryssar återupprepar sig år efter år. Utan förmåga att åtgärda. Typiskt FP, mycket snack lite verkstad.

Detta ser väljarna och det är en viktig orsak till att SD växer i rekordfart. SD verkar helt enkelt så mycket mer kompetenta än de andra clownerna. När de andra nu dessutom får backa från sina naiva åsikter förstärker det bilden ytterligare att SD ledarna är av en helt annan klass än de andra partiledarna.

Motståndet är klent för att uttrycka sig försiktigt. KD:s Ebba Bush Thor tycker jag verkar både slipad och sympatisk. Björklund är lika slut som Fp. Jag tror FR skadesköt honom ordentligt och Ullenhag och de andra Fp-galningarna har helt tagit bort allt seriöst med Fp.

Jag kanske har missat detta men är Alice Teodorescu öppet SD eller är hon bara borgerlig invandringskritisk debattör/redaktör? Nu kanske hon gör mer nytta som oberoende men att stärka upp SDs partiledning med en sådan person hade varit fantastiskt. Att hon är en yngre kvinna gör ingenting alls, tvärtom det behövs.

Jag har inte fastnat för Bieler. Hennes youtube-klipp när hon myser i soffan med en annan sd-tjej och pratar politik med ett glas vin i handen hjälper inte. Hur i helvete tänkte dom där?
2015-07-10, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Centern - nej.
KD - det är väl han som har samma efternamn som han i Rederiet. Dom är nog släkt.

När de andra nu dessutom får backa från sina naiva åsikter förstärker det bilden ytterligare att SD ledarna är av en helt annan klass än de andra partiledarna.

Så är det. Man behöver bara vara bättre än sitt motstånd. Och alla traditionella partier har skitstora, kanske oövervinneliga problem. När Åkesson avslutade sitt tal i Almedalen med att "nu ska vi bli största parti, lita på mig!" och media tjoade om hybris och "förlorad markkontakt", så är SDs ledning den av alla som står stadigast.

Dom andra partierna har inte haft markkontakt sedan tiden för Palmemordet, och det har närt och fostrat helt verklighetsfrånvända politiker. Precis som att black is the new orange, så är SD det nya S. Det måste svida något så förbannat för dom andra att komma till den insikten.

Nu har det gått för långt för att häva och vända detta - det skulle man ha gjort i början av 90-talet. Men man gasade på allt vad tygeln höll åt fel håll och nu står folket kvar och undrar vad fan dom traditionella 7K-partierna och journalisterna håller på med.

Med tanke på SD utveckling så är det nog få som tvivlar på att det faktiskt kommer ske.

Det här är en mycket viktig observation. Alliansen kör istället "Nya utanförskapet 2.0", som syftar till att köra marknadsliberalismen fullt ut. En allvarlig felbedömning som också visar på förlorad markkontakt och att man inte inser hur landet ligger.

Med tanke på SD:s sagolika utveckling är det nog många som tror det kommer ske. Snart! Frustrationen och håglösheten hos S och M måste vara enorm.

Citat:
Äsch. Med mediernas makt förhåller det sig så att dom själva hävdar att dom lagt all sin makt i en tunna och rullat in den i Kattla-grottan. Sen skräms media med vad som händer om någon går in i Kattlagrottan. Hittills har ingen vågat sig in riktigt långt, men vi tar längre och längre steg in i medias Kattlagrotta. Hittills har ingen fått någon eld sprutad på sig.

Jag håller mina pengar på att medias Kattlagrotta är tom, sånär som på en tom tunna. Det gäller bara att våga sig ända in och öppna tunnan. Vi är på god väg dit.

Det är därför media tjatar om att "demokratin är hotad" och kräver presstöd för att kunna fortsätta sitta utanför sin draktomma grotta och berätta sagor. Berättande som berör. Alla svenskar vet att tomma tunnor skramlar mest.

... sant

Känns inte som Trolljägarna är ett vinnande koncept i höstmörkret 2015 eller att aftonbladet/expressen fortsätter med sina rasist/nazist/fascist-uthängningar av privatpersoner med olagliga medel inhämtade uppgifter.
2015-07-10, 12:04
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Känns inte som Trolljägarna är ett vinnande koncept i höstmörkret 2015 eller att aftonbladet/expressen fortsätter med sina rasist/nazist/fascist-uthängningar av privatpersoner med olagliga medel inhämtade uppgifter.

Precis så. Det har varit obehagligt med dessa uthängningar och dataintrång. Men det är min fasta övertygelse att valrörelsen 2014 var den sista "drev"-valrörelsen vi fick se. Alla dessa oetiska och journalistiskt tvivelaktiga drev har dock bara skördat en handfull personer.

Några SD-rikspolitiker, några lokala politiska företrädare som är no-names, ett antal privatpersoner. Detta visar vad "medias makt" duger till, dom kan ställa till ett helvete för enskilda personer, men den påstådda makten kan aldrig vinna den här kampen. Vi är 20% av Sveriges röstberättigade befolkning nu. Media har ställt till ett helvete på det personliga planet för kanske 100 personer.

100 down, 1.459.900 to go. Om någon i SDs ledningsgrupp läser det här (det gör ni nog, hej hej...) kom ihåg att lägga ner public service när tiden kommer. Det vore en rimlig payback.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-07-10 kl. 12:59.
2015-07-10, 12:14
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag pratar inte om vare sig personerna bakom eller hur deras resa sett ut, utan vilket förhållande partiet har till väljarna. De har gräsrötter med sig, låt vara en liten skara, och dessa väljare brinner för grejen och känner kontakt med partiet. Det är en liten gräsrotsrörelse som körde home parties ute i landet. Oaktat att F! drivs av etablissemangspersoner och är påhejade av södermalmsjournalister. Det hindrar inte att det var folkrörelsestämning i F!-leden innan valen förra året. Lite som PP på sin tid.

Detta i motsats till 7K som tappat all markkontakt och bara existerar för sin egen skull. Arbetarrörelsen består bara av en massa glidare och pampar som skor sig. De stackars "gräsrötter" som fortfarande är engagerade är väl möjligen några lurade, halvt utvecklingsstörda stackare som cyklar runt i toppluva och delar ut flygblad.
En bekant gav följande exempel på arbetarrörelsens förlorade markkontakt och heder: ABF Stockholm kör tydligen med s k klickgrupper, där anställda har till uppgift att lajka åsikter och fenomen på nätet. Dessa typer av klickgrupper lär finnas även i övrigt inom arbetarrörelsen.

Jämför detta med många SD-sympatisörers stora privata engagemang på nätet som verkligen är genuint. Dagens folkrörelseyttringar utspelar sig till stor del på nätet och där har SD ett förkrossande övertag. Att motståndarna ibland hävdar att detta handlar om utkommenderade sverigedemokrater visar bara hur lögnaktiga och/eller världsfrånvända dom är.
2015-07-10, 12:24
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Jämför detta med många SD-sympatisörers stora privata engagemang på nätet som verkligen är genuint. Dagens folkrörelseyttringar utspelar sig till stor del på nätet och där har SD ett förkrossande övertag. Att motståndarna ibland hävdar att detta handlar om utkommenderade sverigedemokrater visar bara hur lögnaktiga och/eller världsfrånvända dom är.

Det här med att vi alla skulle tillhöra "Stürmbataljon Internet" och stå under någon slags koordination är ju så löjeväckande så att jag vet inte var jag ska ta vägen. Nu visar det ju att analysen för hur vänstern dragit den slutsatsen är den enkla "som man känner sig själv, känner man andra".

Socialdemokraterna har blivit svårt ifrånsprungna.

Det har ju visat sig också här i diverse "raid-trådar" hur dom arbetar. SSU går och köper Coca Cola, chips och chokladkakor. Sen tar man sig an "debatten på Flashback" för att göra ner debattörerna här. Det är bara det att alla som försöker här blir helt nedgjorda, och förnedringen är total, så när Coca Colan, chokladen och chipsen är slut går alla hem med svansen mellan benen och rapar chips.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-07-10 kl. 12:35.
2015-07-10, 12:25
Medlem
motarbetars avatar
Ja det är verkligen glädjande tider för oss sverigedemokrater!

Jag ser det hela som en saga som går i uppfyllelse, om det blir ett lyckligt slut återstå och se inom de närmsta årtiondena.
2015-07-10, 12:34
Medlem
Citat:
Det här är en mycket viktig observation. Alliansen kör istället "Nya utanförskapet 2.0", som syftar till att köra marknadsliberalismen fullt ut. En allvarlig felbedömning som också visar på förlorad markkontakt och att man inte inser hur landet ligger.
Ja, inriktningen är inte bara hopplöst ute, den är också maximalt uttjatad. Vi har ju hört det där till leda. Schlingmann och Reinfeldt gjorde ett stort nummer av utanförskapet i valet 2006. Att "sänka trösklar" och "öka drivkrafter" för att få "fler i arbete" nötte Reinfeldt ut redan då.

Men då ska man beakta utgångsläget. 2006 kände många en stor trötthet på Göran P och sossarna efter att de regerat i 12 år (eller snarare 24 med ett tillfälligt avbrott 1991-1994). Allting kändes grått och stagnerat, det var mycket snack om hur sjukskrivningarna accelererade och hur arbetslösa gömdes undan i statistiken genom att förtidspensioneras. S satt bara av tiden, som trötta och förbrukade förvaltare. Då kom alliansen som en frisk fläkt och snackade om att ta itu med utanförskapet, detta enorma sopberg under Göran Perssons matta. Klart att det kändes som en fräsch start. "Utanförskapet" fastnade och alla pratade om det. Både Reinfeldts motdebattörer och media.

Därför tänkte väl några SD-desperata moderata PR-konsulter att "vi kör utanförskapet igen och hoppas att debattfokus flyttar från invandringen till det". Men vad är utgångsläget denna gång? Alliansen har regerat i 8 av de senaste 8,5 åren. Det är alliansen som är Göran Persson nu. Signalen som sänds till väljarna är att 1) M har inte kommit på något nytt sedan 2006, och 2) eftersom utanförskapet finns kvar lyckades alliansen inte göra något åt det, de förlängde sossarnas senaste 12 år av misslyckad hantering av utanförskapet med 8 år till.

När valet står mellan ett alternativ som byggde utanförskapet och ett annat som byggde det ännu större är det inte så konstigt att väljarna springer till SD, det tredje alternativet som menar att roten till utanförskapet är den huvudlösa invandringspolitiken. Det är den enda nya idén som står till buds. De andra två har nu tydligt deklarerat att de vill fortsätta med mer av samma.
2015-07-10, 12:36
Medlem
Jag vet att statsvetare, journalister och forna tråddeltagare tävlat i taffliga föutsägelser om att SDs tak alltid är 2-3% över vad SD har just den dagen (givet att SD nästan alltid befinner sig på rekordnivåer pga tillväxten)

Men jag är nyfiken på att höra tråddeltagarnas gissningar om var SDs tak ligger förutsatt att övriga partiers sk kursändringar fortsätter vara lika menlösa som hittills?

Hur stort kan SD bli i Sverige givet dagens politiska klimat?
2015-07-10, 12:39
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag kanske har missat detta men är Alice Teodorescu öppet SD eller är hon bara borgerlig invandringskritisk debattör/redaktör? Nu kanske hon gör mer nytta som oberoende men att stärka upp SDs partiledning med en sådan person hade varit fantastiskt. Att hon är en yngre kvinna gör ingenting alls, tvärtom det behövs.

Håller med dig. För att fortsätta vinna måste SD kontinuerligt anpassa och toppa laget. Då kan man inte leva på gamla meriter. Jimmie är fantastisk men både Rompan och Mattias är i stort sett lika bra med sina för och nackdelar.

Det SD behöver är att få lite mer balans. SD behöver få in en Sara, Ebba eller Alice som kompletterar de tre i toppen och dels så behöver man pensionera Söder och Ekeroth. Jag vet att de senare uppskattas av dem som varit med på resan från början men det är vad jag tycker. Ge dem gärna hedersmedalj och evig pension men håll dem borta från strålkastarna. Skulle inte vara förvånad om det faktum att vi sluppit Söderuttalande bidragit till SD:s fantastiska resa de senaste månaderna.
2015-07-10, 12:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Det här med att vi alla skulle tillhöra "Stürmbataljon Internet" och stå under någon slags koordination är ju så löjeväckande så att jag vet inte var jag ska ta vägen. Nu visar det ju att analysen för hur vänstern dragit den slutsatsen är den enkla "som man känner sig själv, känner man andra".

Så är det. Sossarna har haft "Flashbackhelg" på Bommersvik, klickgrupper & liknande. Man har kört organiserade kampanjer typ "Nu tar vi fighten". En bataljon av SSU'are kommenderades att spamma ner Flashback, men det gick sådär, dom blev frustrerade över att inte andra debattörer direkt vek sig när dom kom med sitt floskelhäfte dom hade fått från ledningen. Det slutade med att dom började hota folk & leva jävel för att sedan bli avstängda.

Sossarna är nuförtiden så långt borta från att vara en genuin folkrörelse att dom tappat kontakten med verkligheten. Dom utgår från att all opinion & alla åsikter måste vara framtänkta i någon kommitté.

Direkt löjeväckande blir det ju när man tittar i den här tråden & andra större trådar på Flashback. Inte fan råder det någon slags konsensus & SD-kärlek här. Snarare så att, förutom att kritisera 7-klövern, så får även SD sina fiskar varma.

Det här handlar om en seriös kritik mot destruktiva samhällskrafter & går betydligt djupare än att vara någon slags "Heja SD"-kampanj. Som någon annan skrev för ett tag sedan (vem har jag glömt).
"Om Mattias Karlsson hade ringt mig & beordrat mig sluta säga 'neger' så hade jag bett honom fara åt helvete"

Det är dessa strömningar som gör att SD rusar i opinionsundersökningarna, inte någon finurligt organiserad SD-kampanj.
2015-07-10, 12:42
Medlem
Floragatans avatar
Citat:

Det har ju visat sig också här i diverse "raid-trådar" hur dom arbetar. SSU går och köper Coca Cola, chips och chokladkakor. Sen tar man sig an "debatten på Flashback" för att göra ner debattörerna här. Det är bara det att alla som försöker här blir helt nedgjorda, och förnedringen är total, så när Coca Colan, chokladen och chipsen är slut går alla hem med svansen mellan benen och rapar chips.
Haha, jag tror mig ha noterat vissa sådana stjärnor (estrellor ). När det gäller klickgrupperna handlar det dessutom om just hjärndött klickande, ingen har förmågan eller modet att diskutera på riktigt. Kanske lika bra det, när man ser chipsätarnas nivå och potential.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in